Misstänker det. Har även hittat en kanna från Gefle. Vet du nåt om den såhär på rak arm?Jag kan mer eller mindre noll om asiatiskt porslin men med tanke på att stämpeln är på engelska borde den ju vara av senare modell.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Misstänker det. Har även hittat en kanna från Gefle. Vet du nåt om den såhär på rak arm?Jag kan mer eller mindre noll om asiatiskt porslin men med tanke på att stämpeln är på engelska borde den ju vara av senare modell.
Misstänker det. Har även hittat en kanna från Gefle. Vet du nåt om den såhär på rak arm?
Misstänker det. Har även hittat en kanna från Gefle. Vet du nåt om den såhär på rak arm?
Åh tack! Då kan den få hamna i spara-högen Så tacksam för all hjälp jag kan få!Mönstret säger mig typ 20-30-tal och det stämde bra med stämpeln, den användes mellan 1925 och 1939. Jag hittar inte något dekornamn så det kan ju vara att den inte är namngiven.
Åh tack! Då kan den få hamna i spara-högen Så tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag hittade även två sorts snapsglas, men glas kanske inte är ditt område?
Spännande! Tack Återkommer säkert med fler frågor längre fram, vartefter jag gräver runtNja, glas har jag väl halvkoll på. Det till vänster är modernare men jag vågar inte gissa ålder. Det till höger är äldre och har en pantograferad dekor (https://bergdala-glastekniska-museum.se/guill-eller-panto.html). Den tekniken användes hos flera hyttor och ett av de mest kända mönstren i den tekniken är Elon av Edvin Ollers för Kosta.
Spännande! Tack Återkommer säkert med fler frågor längre fram, vartefter jag gräver runt
Hmm… Nja, inte riktigt tror jag. Eller? Jag är så kass på sånt här så jag skämsKan det vara det här (svårt att se från din bild)?: https://bergdala-glastekniska-museum.se/artefakter/guillocherat/joel.html
Hmm… Nja, inte riktigt tror jag. Eller? Jag är så kass på sånt här så jag skäms
Gissar att denna är nån slags massproduktion..?Nä, det är ju inte samma. Det var en gissning från min sida bara, din första bild var som sagt lite svårare att se mönstret på
Edit: Och du har inget att skämmas för. Jag har varit i auktionsvärlden sedan innan jag föddes mer eller mindre (pappa hade sommarauktioner och jag är född sista augusti ). Väldigt mycket har fastnat även om jag tyckte det var pest och pina som ung...
Gissar att denna är nån slags massproduktion..?
Ja det har ju sina fördelar om temperaturen fungerar för färgen. Men inte riktigt så fint, tycker jag!Mycket är ju blått eftersom den färgen klarar höga temperaturer bra Men titta annars på Rörstrand Ceres, Fjäril, Iris och Linnea samt Gustavsberg Allmoge, Atlas, Eros, Juno och Venus.
Edit: Ostindia är vackert men galet dyrt!
Ja, det är faktiskt en viss charm i det på något vis. Visste inte ens att det var modernt att göra så utan jag bara såg de olika tallrikarna och tänkte att jag ville ha dem och köpte dem och så när jag kom hem valde vi en vardera. Tror aldrig barnen varit så noga med sin tallrik som dåDet är så fint med olika, var på afternoon tea på en herrgård i våras och de hade helt olika gamla tekoppar och kaffekoppar, det stod dels på plats, men man kunde byta om man föredrog
De där är helt i min stil! Verkligen jättefina! Så pass fina att jag nu kollar lite annonser om porslin (IGEN....) för att se vad det finns för att bilda mig en större uppfattning om min smak!Måste visa dagens fynd. Jag har länge letat efter mattallrikar, och idag sprang jag på några snygga på loppis. Fyrklövern, stod det under. Fem kronor per styck.... När jag kom hem och googlade fattade jag att de nog var värda i alla fall liiiite mer än så. Jag tyckte bara att de var snygga.... Fyra fick jag tag i - nu vill jag ha fler!!
Visa bifogad fil 75724