Några av mina senaste fynd... alla Rörstrand. Övre Engelbrechts Holmen (1820-talet), Kvinna ber (1820-1830-talet) och nedre odöpt blomstermotiv (1830-1850-tal) samt Ornässtugan (1837-1847).
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wow - de ser ut att vara i jättefint skick för sin ålder ?!Visa bifogad fil 76048
Några av mina senaste fynd... alla Rörstrand. Övre Engelbrechts Holmen (1820-talet), Kvinna ber (1820-1830-talet) och nedre odöpt blomstermotiv (1830-1850-tal) samt Ornässtugan (1837-1847).
Intressant att färgsättningen är så olika, tycker jag.Visa bifogad fil 76049
De här är lite roliga... båda är Rörstrands Willow men den till vänster är en tidig variant som också kalls "Long bridge" och tillverkades mellan 1826 och 1830-talet. Den andra är tillverkad mellan 1869 och 1929 (just den här är tillverkad före 1884 med tanke på hur den är stämplad).
Det är ett engelskt mönster från början och det finns hos många andra tillverkare också, bla Gustavsberg.
Jag älskar Willow! ❤Visa bifogad fil 76049
De här är lite roliga... båda är Rörstrands Willow men den till vänster är en tidig variant som också kalls "Long bridge" och tillverkades mellan 1826 och 1830-talet. Den andra är tillverkad mellan 1869 och 1929 (just den här är tillverkad före 1884 med tanke på hur den är stämplad).
Det är ett engelskt mönster från början och det finns hos många andra tillverkare också, bla Gustavsberg.
Wow - de ser ut att vara i jättefint skick för sin ålder ?!
Intressant att färgsättningen är så olika, tycker jag.
Jag älskar Willow! ❤
Finns en keramikkonstnär som jobbar mycket med Willow som utgångspunkt, Paul Scott. Han jobbar med gammalt matporslin och gör om det till rätt politiska kommentarer. Genial enligt mig.
Jag tror jag gillar Willow så mycket pga Paul Scott. Haft honom som lärare och föreläsare och fastnade för hans konst då. Så antar att det spelade in. Men den är himla snygg också!Jag gillar Willow men när det kommer till Kina-inspirerade mönster föredrar jag faktiskt Rörstrand Pagod i flytande blått. Min hand rör sig nästan av sig själv mot den när jag ska välja tallrik
Jag tror jag gillar Willow så mycket pga Paul Scott. Haft honom som lärare och föreläsare och fastnade för hans konst då. Så antar att det spelade in. Men den är himla snygg också!
Hittat två Willow på loppis och letar alltid efter fler.
Och jag tycker att flytande blått ser ut som om någon har klantat sig i tillverkningen.... (Förlåt.... )Willow är ju ganska lätt att hitta eftersom den tillverkats så länge och av så många olika tillverkare.
Jag tror lite av min fäbless för Pagod kommer av att jag är förtjust i flytande blått
Och jag tycker att flytande blått ser ut som om någon har klantat sig i tillverkningen.... (Förlåt.... )
Är flintgodsporslin väldigt starkt och hållbart förresten? Mina loppade Fyrklövern-tallrikar är flintgods, och jag hoppas på att de håller bra eftersom de hos mig blir vardagsporslin !
Wow...och GRATTIS i efterskott !!Senaste inköpet från Tradera som lämpligt nog anlände igår på min födelsedag
Visa bifogad fil 76288
Rörstrand Sepia som enligt litteraturen tillverkades mellan ca 1790-1820-talet. Den är i ohyggligt bra skick!
Wow...och GRATTIS i efterskott !!
Vilken fin tallrik - ser ny ut, ju! Grattis till den och grattis på födelsedagen!
Så läckert med den turkosa färgen mot det gula, det ser modernt ut på ngt sätt, lite djärvt liksom.Tack
Den kommer från en samlare, det satt en handskriven etikett på baksidan med ålder osv. Den är verkligen fin, några minimala nagg på baksidan mot kanten men de syns ju som sagt inte.