_20210828_081722.JPG

Några av mina senaste fynd... alla Rörstrand. Övre Engelbrechts Holmen (1820-talet), Kvinna ber (1820-1830-talet) och nedre odöpt blomstermotiv (1830-1850-tal) samt Ornässtugan (1837-1847).

Senast ändrad:
_20210828_081920.JPG

De här är lite roliga... båda är Rörstrands Willow men den till vänster är en tidig variant som också kalls "Long bridge" och tillverkades mellan 1826 och 1830-talet. Den andra är tillverkad mellan 1869 och 1929 (just den här är tillverkad före 1884 med tanke på hur den är stämplad).

Det är ett engelskt mönster från början och det finns hos många andra tillverkare också, bla Gustavsberg.

Visa bifogad fil 76049

De här är lite roliga... båda är Rörstrands Willow men den till vänster är en tidig variant som också kalls "Long bridge" och tillverkades mellan 1826 och 1830-talet. Den andra är tillverkad mellan 1869 och 1929 (just den här är tillverkad före 1884 med tanke på hur den är stämplad).

Det är ett engelskt mönster från början och det finns hos många andra tillverkare också, bla Gustavsberg.
Intressant att färgsättningen är så olika, tycker jag.

Visa bifogad fil 76049

Jag älskar Willow! ❤
Finns en keramikkonstnär som jobbar mycket med Willow som utgångspunkt, Paul Scott. Han jobbar med gammalt matporslin och gör om det till rätt politiska kommentarer. Genial enligt mig. 👍

Jag älskar Willow! ❤
Finns en keramikkonstnär som jobbar mycket med Willow som utgångspunkt, Paul Scott. Han jobbar med gammalt matporslin och gör om det till rätt politiska kommentarer. Genial enligt mig. 👍

Jag gillar Willow men när det kommer till Kina-inspirerade mönster föredrar jag faktiskt Rörstrand Pagod i flytande blått. Min hand rör sig nästan av sig själv mot den när jag ska välja tallrik :D

Jag gillar Willow men när det kommer till Kina-inspirerade mönster föredrar jag faktiskt Rörstrand Pagod i flytande blått. Min hand rör sig nästan av sig själv mot den när jag ska välja tallrik :D
Jag tror jag gillar Willow så mycket pga Paul Scott. Haft honom som lärare och föreläsare och fastnade för hans konst då. Så antar att det spelade in. Men den är himla snygg också!
Hittat två Willow på loppis och letar alltid efter fler.

Jag tror jag gillar Willow så mycket pga Paul Scott. Haft honom som lärare och föreläsare och fastnade för hans konst då. Så antar att det spelade in. Men den är himla snygg också!
Hittat två Willow på loppis och letar alltid efter fler.

Willow är ju ganska lätt att hitta eftersom den tillverkats så länge och av så många olika tillverkare.

Jag tror lite av min fäbless för Pagod kommer av att jag är förtjust i flytande blått :laugh:

Är flintgodsporslin väldigt starkt och hållbart förresten? Mina loppade Fyrklövern-tallrikar är flintgods, och jag hoppas på att de håller bra eftersom de hos mig blir vardagsporslin :) !

Och jag tycker att flytande blått ser ut som om någon har klantat sig i tillverkningen....:o:D (Förlåt.... :) )

Det finns faktiskt flytande blå som inte ser flytande alls ut. Det tillverkas ju genom att man slänger in salt i ugnen vid bränningen så det var svårt att kontrollera processen. Ibland flöt det mer, ibland mindre. Det yngre porslinet i den tekniken verkar vara i en mer kontrollerad process, det har i allmänhet inte flutit så mycket. Men det finns äldre som inte är så flytande också, tex har jag några Rörstrand Speranza som inte är speciellt suddiga.

Är flintgodsporslin väldigt starkt och hållbart förresten? Mina loppade Fyrklövern-tallrikar är flintgods, och jag hoppas på att de håller bra eftersom de hos mig blir vardagsporslin :) !

Det tycker jag... mamma krossade inte alltför många från Skåne-servisen ;) :laugh: Hon var ofta lite tankspridd när hon diskade så det rök rätt mycket porslin och glas här :rofl:

Själv har jag aldrig krossat eller fått någon nagg på något av det äldre porslinet, fast mina händer kan vara fumliga när de gör ont (särbon vågar inte diska här, hans händer är i bedrövligt skick :().

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
399
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
868
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV