Jag har två uppsättningar arveporslin i liknande utförande som Monkies i trådstarten. Det ena (överst på bilden) är från min farmor, från Uppsala-Ekeby. Den användes som finporslin och har så gjort några gånger hos oss också. Jag är inte redo att börja använda dem till vardags än. (intressant dock att några av tallrikarna saknar stämpel, men alla är likadana)
Den andra (nederst på bilden) är efter makens farmor - och jag blev nu påmind om att den var i två separata delar, en kaffeservis och en matservis från olika ställen, båda importerade.
Visa bifogad fil 67077
Jag älskar det översta, men funderar egentligen mest på om det importerade har nåt värde? Ibland kan det ju vara från såna där fabriker som är eftertraktade....
Edit: hittade en bild om exakt likadan matservis, som sålts för 550 kr... (så dem kan vi nog köra i diskmaskinen med gott samvete)
EF8A5E274C7D1F071105A0A44F925816

Jag lever för övrigt ihop med en man som vägrar ställa annat än typ ikeatallrikar i diskmaskinen. Han har äntligen insett att den "glasservis" vi har (tror det är iittala), som var en sån som man fick om man köpte en viss diskmaskin för en halv evighet sen (hans föräldrar hade elfirma och hade några lådor kvar när den lades ner), går att köra i diskmaskinen...
Citerar mitt eget inlägg som grund för en fundering.
När porslinet har en guldkant, är det då äkta guld eller nån annan gul metall? Min misstanke är ju att det är nån annan gul metall, men om det är guld på riktigt kanske man behöver ta vara på det på något sätt?

När porslinet har en guldkant, är det då äkta guld eller nån annan gul metall? Min misstanke är ju att det är nån annan gul metall, men om det är guld på riktigt kanske man behöver ta vara på det på något sätt?

Såvitt jag vet är det alltid guld. Det sitter inte så hårt så på äldre tallrikar har det ofta nötts bort ordentligt. Sådant porslin ska man diska för hand med en mjuk svamp, inte en borste.

Mina loppade Fyrklövern-tallrikar är dekorerade med 18 K guld. De är dessutom - enligt hemsidan och stämpel på baksidan - diskmaskinssäkra (annars hade jag blivit galen... ;) ) :) !

Såvitt jag vet är det alltid guld. Det sitter inte så hårt så på äldre tallrikar har det ofta nötts bort ordentligt. Sådant porslin ska man diska för hand med en mjuk svamp, inte en borste.
Hm, okej, då får jag nog låta bli att använda dem till vardags även i framtiden, för det som inte kan diskas i maskin får vara finporslin...

kom ihåg att jag är snålänning också! man kan väl inte låta äkta guld förfaras i en diskmaskin???:eek:
Jag håller med @athena_arabians . Hellre att ett tunt lager guld "förfars" än att dina tallrikar står oanvända i ett skåp.

Det är egentligen min filosofi om allt gammalt, dvs att det bästa är att det används och älskas. Även om det betyder att det "förstörs". Dessutom, tycker jag, bäst ur miljösynpunkt att vi använder och återanvänder i stället för att ställa undan i skåp och lådor och köpa nytt.

Jag gillar Willow men när det kommer till Kina-inspirerade mönster föredrar jag faktiskt Rörstrand Pagod i flytande blått. Min hand rör sig nästan av sig själv mot den när jag ska välja tallrik :D

Jag alskar Pagod i flytande blatt (visste faktiskt inte att det hette sa:D) Mamma och Pappa hade under min uppvaxt och langt upp i vuxen alder en soppterin med fat fran Rorstrand, pagod i flytande bla. Nagon tappade sopp terinen :( och jag har saknat den sedan det hande. Onskar jag kunde fa tag pa fat och terrin igen.

Porslin är till för att användas. Hundarna dricker vatten i sovrummet ur vad jag tror är en såsskål från Gustavsberg Japan/Krasse Flytande blå. Har jag tolkat stämpeln rätt att den är från 1877?
Visa bifogad fil 76310

Mycket fin :love: Och ja, du har helt rätt med stämpeln, 1877. Den där stämpeln (med årtalet överst) började användas 1860, innan dess var det bara ankaret och "Gustafsberg" i båge :)

Edit: Kisse har två torrmatskålar, en uppe och en nere. Det är två djuptallrikar, Gustafsberg Carrara från 1880 samt Rörstrand Spetsmönstret från innan 1884 (den har en rak djupstämpel) :angel: Blötmaten får hon i ett tefat från Rörstrand Skåne eller Japan :D

Jag alskar Pagod i flytande blatt (visste faktiskt inte att det hette sa:D) Mamma och Pappa hade under min uppvaxt och langt upp i vuxen alder en soppterin med fat fran Rorstrand, pagod i flytande bla. Nagon tappade sopp terinen :( och jag har saknat den sedan det hande. Onskar jag kunde fa tag pa fat och terrin igen.

Så tråkigt att den gick sönder :( Tallrikar (oavsett mönster) är i allmänhet lättare att få tag på eftersom de tillverkats i större upplagor än serveringsdelarna.

Mycket fin :love: Och ja, du har helt rätt med stämpeln, 1877. Den där stämpeln (med årtalet överst) började användas 1860, innan dess var det bara ankaret och "Gustafsberg" i båge :)

Edit: Kisse har två torrmatskålar, en uppe och en nere. Det är två djuptallrikar, Gustafsberg Carrara från 1880 samt Rörstrand Spetsmönstret från innan 1884 (den har en rak djupstämpel) :angel: Blötmaten får hon i ett tefat från Rörstrand Skåne eller Japan :D
Känner att jag vanvårdar mina katter. Torrmat i en skål från Ikea, blötmat på noname assietter och vatten i en plastskål avsedd för (ve och fasa :nailbiting: ) hundar! Eller vattenpölar för den delen... Dom föredrar vattenpölar.

Känner att jag vanvårdar mina katter. Torrmat i en skål från Ikea, blötmat på noname assietter och vatten i en plastskål avsedd för (ve och fasa :nailbiting: ) hundar! Eller vattenpölar för den delen... Dom föredrar vattenpölar.

Jag är lite dålig vad gäller kisses vattenskål... det är bara en glasskål från 1970-talet! :nailbiting: Arcoroc Fleur :D

Nä, skämt åsido... jag tycker dels att det är lite kul när en del får en förfärad min över att jag serverar kisse på antika tallrikar och dels är hon det finaste jag har så givetvis ska hon också få äta på finporslinet :heart Plus att jag tycker porslin är vansinnigt lättare att diska och verkligen få rent än plast :)

Då lider nog verkligen min är jag rädd... Han har visserligen torrfoder och vatten i kattskålar i plåt, men blötmat får han i glasskålar som det varit creme bryle i, köpta på LIDL, med gott människoinnehåll förstås innan han fick tillgång till dem. Stackars Kis! :D

Inga antikviteter och inga ekonomiska värden, men det här är mina favoriter. Mest av nostalgiska skälv, de har hängt med sedan jag var barn. Fick sex tallrikar av mamma när hon rensade och har sedan kompletterat på loppis så nu har jag ett drygt dussin.

Collage 2021-09-05 18_20_48.webp

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
399
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
868
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV