Så läckert med den turkosa färgen mot det gula, det ser modernt ut på ngt sätt, lite djärvt liksom.
Ja, den är förvånande modern i utseendet med tanke på åldern. Det där är inte ett tryckt mönster utan målat, efter engelsk förlaga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så läckert med den turkosa färgen mot det gula, det ser modernt ut på ngt sätt, lite djärvt liksom.
Citerar mitt eget inlägg som grund för en fundering.Jag har två uppsättningar arveporslin i liknande utförande som Monkies i trådstarten. Det ena (överst på bilden) är från min farmor, från Uppsala-Ekeby. Den användes som finporslin och har så gjort några gånger hos oss också. Jag är inte redo att börja använda dem till vardags än. (intressant dock att några av tallrikarna saknar stämpel, men alla är likadana)
Den andra (nederst på bilden) är efter makens farmor - och jag blev nu påmind om att den var i två separata delar, en kaffeservis och en matservis från olika ställen, båda importerade.
Visa bifogad fil 67077
Jag älskar det översta, men funderar egentligen mest på om det importerade har nåt värde? Ibland kan det ju vara från såna där fabriker som är eftertraktade....
Edit: hittade en bild om exakt likadan matservis, som sålts för 550 kr... (så dem kan vi nog köra i diskmaskinen med gott samvete)
Jag lever för övrigt ihop med en man som vägrar ställa annat än typ ikeatallrikar i diskmaskinen. Han har äntligen insett att den "glasservis" vi har (tror det är iittala), som var en sån som man fick om man köpte en viss diskmaskin för en halv evighet sen (hans föräldrar hade elfirma och hade några lådor kvar när den lades ner), går att köra i diskmaskinen...
Citerar mitt eget inlägg som grund för en fundering.
När porslinet har en guldkant, är det då äkta guld eller nån annan gul metall? Min misstanke är ju att det är nån annan gul metall, men om det är guld på riktigt kanske man behöver ta vara på det på något sätt?
Mina loppade Fyrklövern-tallrikar är dekorerade med 18 K guld. De är dessutom - enligt hemsidan och stämpel på baksidan - diskmaskinssäkra (annars hade jag blivit galen... ) !Citerar mitt eget inlägg som grund för en fundering.
När porslinet har en guldkant, är det då äkta guld eller nån annan gul metall? Min misstanke är ju att det är nån annan gul metall, men om det är guld på riktigt kanske man behöver ta vara på det på något sätt?
Hm, okej, då får jag nog låta bli att använda dem till vardags även i framtiden, för det som inte kan diskas i maskin får vara finporslin...Såvitt jag vet är det alltid guld. Det sitter inte så hårt så på äldre tallrikar har det ofta nötts bort ordentligt. Sådant porslin ska man diska för hand med en mjuk svamp, inte en borste.
Hm, okej, då får jag nog låta bli att använda dem till vardags även i framtiden, för det som inte kan diskas i maskin får vara finporslin...
kom ihåg att jag är snålänning också! man kan väl inte låta äkta guld förfaras i en diskmaskin???Det går ju att diska dem så, det är ju bara att guldet försvinner snabbare. Jag är ju verkligen för att porslin ska användas
Jag håller med @athena_arabians . Hellre att ett tunt lager guld "förfars" än att dina tallrikar står oanvända i ett skåp.kom ihåg att jag är snålänning också! man kan väl inte låta äkta guld förfaras i en diskmaskin???
Jag gillar Willow men när det kommer till Kina-inspirerade mönster föredrar jag faktiskt Rörstrand Pagod i flytande blått. Min hand rör sig nästan av sig själv mot den när jag ska välja tallrik
Porslin är till för att användas. Hundarna dricker vatten i sovrummet ur vad jag tror är en såsskål från Gustavsberg Japan/Krasse Flytande blå. Har jag tolkat stämpeln rätt att den är från 1877?
Visa bifogad fil 76310
Jag alskar Pagod i flytande blatt (visste faktiskt inte att det hette sa) Mamma och Pappa hade under min uppvaxt och langt upp i vuxen alder en soppterin med fat fran Rorstrand, pagod i flytande bla. Nagon tappade sopp terinen och jag har saknat den sedan det hande. Onskar jag kunde fa tag pa fat och terrin igen.
kom ihåg att jag är snålänning också! man kan väl inte låta äkta guld förfaras i en diskmaskin???
Känner att jag vanvårdar mina katter. Torrmat i en skål från Ikea, blötmat på noname assietter och vatten i en plastskål avsedd för (ve och fasa ) hundar! Eller vattenpölar för den delen... Dom föredrar vattenpölar.Mycket fin Och ja, du har helt rätt med stämpeln, 1877. Den där stämpeln (med årtalet överst) började användas 1860, innan dess var det bara ankaret och "Gustafsberg" i båge
Edit: Kisse har två torrmatskålar, en uppe och en nere. Det är två djuptallrikar, Gustafsberg Carrara från 1880 samt Rörstrand Spetsmönstret från innan 1884 (den har en rak djupstämpel) Blötmaten får hon i ett tefat från Rörstrand Skåne eller Japan
Känner att jag vanvårdar mina katter. Torrmat i en skål från Ikea, blötmat på noname assietter och vatten i en plastskål avsedd för (ve och fasa ) hundar! Eller vattenpölar för den delen... Dom föredrar vattenpölar.
Då lider nog verkligen min är jag rädd... Han har visserligen torrfoder och vatten i kattskålar i plåt, men blötmat får han i glasskålar som det varit creme bryle i, köpta på LIDL, med gott människoinnehåll förstås innan han fick tillgång till dem. Stackars Kis!Känner att jag vanvårdar mina katter. Torrmat i en skål från Ikea, blötmat på noname assietter och vatten i en plastskål avsedd för (ve och fasa ) hundar! Eller vattenpölar för den delen... Dom föredrar vattenpölar.
Förstår din känsla!Gud vad jag skulle vilja ha nåt roligt porslin.
Men allt roligt kommer när jag inte har råd :/