Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hakar på med en porslinsfråga - jag har en skål märkt ”dekor 18” från Gustavsberg. Hittar dock ingenting om mönstret någonstans, eller fler delar i den. Är det någon som vet något om numrerade dekorer från Gustavsberg? När kan den ha tillverkats? Finns det en hel servis i mönstret, eller är det möjligt att det bara var en skål?
Hakar på med en porslinsfråga - jag har en skål märkt ”dekor 18” från Gustavsberg. Hittar dock ingenting om mönstret någonstans, eller fler delar i den. Är det någon som vet något om numrerade dekorer från Gustavsberg? När kan den ha tillverkats? Finns det en hel servis i mönstret, eller är det möjligt att det bara var en skål? (Söker man på det kommer det upp en auktion på Tradera - det är den skålen jag har köpt).
Om jag fått upp rätt träff på Tradera verkar stämpeln vara den som användes mellan 1940 och 1970.
Hoppar in här. Har nu efter ett antal år börjat gå igenom lådor som stått i mitt förråd sedan min mamma gick bort. Jag har egentligen inte plats att spara så mycket, men jag vill inte heller råka hiva iväg nåt värdefullt. Dels är det några tallrikar som hon haft på väggen, men även två varianter av små snapsglas. En större kanna också. Men var börjar man? Hur tar man reda på om nåt är värdefullt eller ej?
Jag har också en låda med en söt teservis efter min mammas moster. Den skulle också vara kul att få reda på mer om.
Mamma hade även en stor samling av Iittala Ultima Thule glas, och de sparar jag definitivt
Jag och barnen hade en vardera av just mattalrikar en period, helt olika utseende, alla vackra. Vi hade valt en som var vår egen så att säga. Tyvärr får de inte plats i skåpet nu, dörren tar emot, så jag har ett helt vanligt ikeaporslin, gråblått utan krusiduller samt ett likadant från LIDL fast vitt, det vita använder bara jag då det är lättare för mina ögon att se maten på vitt än på färgade tallrikar.Man kan ju också om man inte är så nogräknad få tag i vackra tallrikar billigare än på IKEA, jag hade ett tag när jag var student 6 ostindia fat som var uhm udda (olika år osv) så jag hade fått dem jättebilligt i en antikaffär. (pappa tappade hela gänget vid en flytt men men ). Det kan man ju rent av göra en grej av om man bara får ungefär lika stora.
Oups! Hänger och samlar damm på min vägg... fått av en vän som dog för 21 år sedan. Den var lite sliten redan då!Haha ja det är verkligen en bedrövlig typ av inredning, turligt nog så är den ju så att säga på utgång om man får vara så morbid..
Men ja jag tycker mycket om dessa två fast då inte som.. konst. Sedan hjälper det ju till lite med affektionsvärdet också även om jag vet att min morfar hade varit sådär lagom förtjust i att man serverar mat på något som inte tekniskt sett är till för ändamålet. Ibland tänker jag att det är tur att han inte lever nu när det verkar vara någon sorts trend i restaurangvärlden att servera mat på stenar, spadar, trälådor och burkar och vad som helst som inte är en tallrik
Jag och barnen hade en vardera av just mattalrikar en period, helt olika utseende, alla vackra. Vi hade valt en som var vår egen så att säga. Tyvärr får de inte plats i skåpet nu, dörren tar emot, så jag har ett helt vanligt ikeaporslin, gråblått utan krusiduller samt ett likadant från LIDL fast vitt, det vita använder bara jag då det är lättare för mina ögon att se maten på vitt än på färgade tallrikar.
Flera reagerade på varför jag hade olika tallrikar, men jag kände att man inte behöver vara likadan som alla andra. Visst vill jag också ha en finservis som alla andra, men å andra sidan skulle jag då vilja ha många serviser för många är fina, så då passar ju en blandad kompott egentligen, av det man tycker är fint. Nå, jag får gå lite på loppis en dag kanske.
Ja jag får bege mig dit en dag känner jag och röra om bland tingestar jag äter på! Är faktiskt lite trött på Ikeas nu, jag är lite ombytlig av mig, inte nödvändigtvis dåligt alls eftersom jag låter saker antingen gå i arv till barnen (flytta hemifrån-prylar ska inte underskattas) eller skänker på loppis när jag inte behöver mer.Går du på loppis kan du fynda vissa typer av "namnporslin", både Rörstrand och Gustavsberg. Mycket om än inte allt av det jag samlar är ofta rätt billigt på loppis (köpte nyligen assietter från 1898 från Gustavsberg för 10kr/st).
För mig är inte det viktiga värdet utan designen och att den sas går att spåra och sättas i ett större sammanhang. På både Rörstrand och Gustavsberg var det ofta kvinnor och flickor som skötte en stor del av processen när man tryckte mönstret på tallrikarna Jag känner en viss vördnad för dem och de andra arbetarna när jag håller i sådant här porslin. Att trycket ibland inte är helt perfekt ger det bara en ytterligare mänsklig dimension.
Edit: Det finns flera serviser med vit spegel och dekor endast på brämet, tex Rörstrand Helga.
Ja jag får bege mig dit en dag känner jag och röra om bland tingestar jag äter på! Är faktiskt lite trött på Ikeas nu, jag är lite ombytlig av mig, inte nödvändigtvis dåligt alls eftersom jag låter saker antingen gå i arv till barnen (flytta hemifrån-prylar ska inte underskattas) eller skänker på loppis när jag inte behöver mer.
Värdet är inte viktigt för mig utan att det är fint, jag tycker om att tycka om även saker, att bli glad av att se en tallrik tex, för att den är så väldigt fin. Såg i en annan tråd om Rörstrands svarta Ostindia och blev käääär, men det är ett rätt högt pris för en tallrik! Men den stilen gillar jag, dock ej blått, konstigt nog.
Porslinet du lagt in här faller inte mig i smaken, för blått, för mycket och för rörigt för ögonen, men jag förstår absolut vad du menar med mänsklig dimension. Någon har en gång i tiden lagt ner jobb på tallriken. Sedan har den dessutom användes under X antal år. Det gör den vacker på ett annat sätt.
Kollade Helga, jisses, varför ska allt se så "kyligt" ut det måste vara det blå i kombination med det vita som ger det intrycket!
Den där stilen älskar jag!Visa bifogad fil 67245
Senaste inköpen, två tallrikar Malmö (R) samt en gräddsnipa/såsskål Svala (R).
Det är så fint med olika, var på afternoon tea på en herrgård i våras och de hade helt olika gamla tekoppar och kaffekoppar, det stod dels på plats, men man kunde byta om man föredrogJag och barnen hade en vardera av just mattalrikar en period, helt olika utseende, alla vackra. Vi hade valt en som var vår egen så att säga. Tyvärr får de inte plats i skåpet nu, dörren tar emot, så jag har ett helt vanligt ikeaporslin, gråblått utan krusiduller samt ett likadant från LIDL fast vitt, det vita använder bara jag då det är lättare för mina ögon att se maten på vitt än på färgade tallrikar.
Flera reagerade på varför jag hade olika tallrikar, men jag kände att man inte behöver vara likadan som alla andra. Visst vill jag också ha en finservis som alla andra, men å andra sidan skulle jag då vilja ha många serviser för många är fina, så då passar ju en blandad kompott egentligen, av det man tycker är fint. Nå, jag får gå lite på loppis en dag kanske.
Hur vet man om en ”kinesisk vas” är nåt att ha eller bara nåt massproducerat skit?