Köpte två såna här idag. Tyckte mönstret med Bacchus var lite roligt.
20210708_154857.webp

Gefle/Upsala Ekeby

Den här tråden fick mig sugen på att faktiskt börja använda vårt Hackeforsporslin... vi har en hel ohemul mängd med tallrikar, kannor, fat och annat som bara står i ett skåp. :p Det är ju inte SÅ dyrt heller, om man nu har ångest för att eventuellt ha sönder nåt. :)

Jag ÄLSKAR porslin, kan vara något av det roligaste att handla. Har en extra kärlek till vitt och blått porslin, vissa är från andra vanliga ställen som inte har något värde i sig men sist köpte jag från Götefors som var riktigt fina. Så det är inga rariteter men högt älskade. Tycker också om vitt med rosa mönster och där är 99% av allt från loppis/secondhand och lite ärvt av mormor. Och ett par fintallrikar i fin design med guldkant som också är secondhand. Även otroliga skålar i vitt glansigt porslin med vackert mönster, dom är nyköp.

Gillar också stora fina temuggar och där är jag så ”simpel” att jag bara vill ha Indiskas XL muggar.

Jag ärvde min farmor och farfars bröllopsservice som dom hade på 1930-talet och tror att även dom ärvt det, det är en komplett service som tar upp en hel kista, allt från koppar, tallrikar och såssnippa och sockerskål. Hade gärna använt det men har varit för feg. Och nu finns det ingen plats.

Har råkat handla för mycket igen... men det var precis det jag var ute efter! En stor blandad mängd på en lokal auktionsbyrå. Det visade sig vara bättre än vad jag trodde när jag hämtade det. Nu håller jag på att diska igenom allt och fundera var det ska bo :laugh:

_20210803_134057.JPG

Ett fat från Rörstrand, typ 1870-1880-tal tror jag. Kommer ev bli en fruktskål :up:

Hakar på med en porslinsfråga - jag har en skål märkt ”dekor 18” från Gustavsberg. Hittar dock ingenting om mönstret någonstans, eller fler delar i den. Är det någon som vet något om numrerade dekorer från Gustavsberg? När kan den ha tillverkats? Finns det en hel servis i mönstret, eller är det möjligt att det bara var en skål? (Söker man på det kommer det upp en auktion på Tradera - det är den skålen jag har köpt).

Hakar på med en porslinsfråga - jag har en skål märkt ”dekor 18” från Gustavsberg. Hittar dock ingenting om mönstret någonstans, eller fler delar i den. Är det någon som vet något om numrerade dekorer från Gustavsberg? När kan den ha tillverkats? Finns det en hel servis i mönstret, eller är det möjligt att det bara var en skål?

Finns det någon stämpel på baksidan? De har använt olika stämplar genom åren så då kan man få fram ungefärlig ålder. Gustavsberg hade tom exakt årtal under en period.

Edit: Här kan du se olika stämplar: https://www.signaturer.se/Sverige/gustavsberg.htm

Hakar på med en porslinsfråga - jag har en skål märkt ”dekor 18” från Gustavsberg. Hittar dock ingenting om mönstret någonstans, eller fler delar i den. Är det någon som vet något om numrerade dekorer från Gustavsberg? När kan den ha tillverkats? Finns det en hel servis i mönstret, eller är det möjligt att det bara var en skål? (Söker man på det kommer det upp en auktion på Tradera - det är den skålen jag har köpt).

Om jag fått upp rätt träff på Tradera verkar stämpeln vara den som användes mellan 1940 och 1970.

Hoppar in här. Har nu efter ett antal år börjat gå igenom lådor som stått i mitt förråd sedan min mamma gick bort. Jag har egentligen inte plats att spara så mycket, men jag vill inte heller råka hiva iväg nåt värdefullt. Dels är det några tallrikar som hon haft på väggen, men även två varianter av små snapsglas. En större kanna också. Men var börjar man? Hur tar man reda på om nåt är värdefullt eller ej?

Jag har också en låda med en söt teservis efter min mammas moster. Den skulle också vara kul att få reda på mer om.

Mamma hade även en stor samling av Iittala Ultima Thule glas, och de sparar jag definitivt:love:

Hoppar in här. Har nu efter ett antal år börjat gå igenom lådor som stått i mitt förråd sedan min mamma gick bort. Jag har egentligen inte plats att spara så mycket, men jag vill inte heller råka hiva iväg nåt värdefullt. Dels är det några tallrikar som hon haft på väggen, men även två varianter av små snapsglas. En större kanna också. Men var börjar man? Hur tar man reda på om nåt är värdefullt eller ej?

Jag har också en låda med en söt teservis efter min mammas moster. Den skulle också vara kul att få reda på mer om.

Mamma hade även en stor samling av Iittala Ultima Thule glas, och de sparar jag definitivt:love:

Börja med att kolla stämplar på baksidan vad gäller porslinet, alla "kända" tillverkare märker sitt porslin på något sätt.

På glasen kan man börja med att kolla om de har puntelmärke eller ej (en ojämnhet i botten, visar att de är handblåsta). Slipad dekor, ja/nej? En del glas är etikettmärkta och konstglas ibland signerade i botten med rits.

Värdet... hur långt är ett snöre? GENERELLT är svenskt retroporslin från Rörstrand rätt värdefullt, dvs 50-60-talet.

Man kan ju också om man inte är så nogräknad få tag i vackra tallrikar billigare än på IKEA, jag hade ett tag när jag var student 6 ostindia fat som var uhm udda (olika år osv) så jag hade fått dem jättebilligt i en antikaffär. (pappa tappade hela gänget vid en flytt men men :) ). Det kan man ju rent av göra en grej av om man bara får ungefär lika stora.
Jag och barnen hade en vardera av just mattalrikar en period, helt olika utseende, alla vackra. Vi hade valt en som var vår egen så att säga. Tyvärr får de inte plats i skåpet nu, dörren tar emot, så jag har ett helt vanligt ikeaporslin, gråblått utan krusiduller samt ett likadant från LIDL fast vitt, det vita använder bara jag då det är lättare för mina ögon att se maten på vitt än på färgade tallrikar.

Flera reagerade på varför jag hade olika tallrikar, men jag kände att man inte behöver vara likadan som alla andra. Visst vill jag också ha en finservis som alla andra, men å andra sidan skulle jag då vilja ha många serviser för många är fina, så då passar ju en blandad kompott egentligen, av det man tycker är fint. Nå, jag får gå lite på loppis en dag kanske.

Haha ja det är verkligen en bedrövlig typ av inredning, turligt nog så är den ju så att säga på utgång om man får vara så morbid.. :D

Men ja jag tycker mycket om dessa två fast då inte som.. konst. Sedan hjälper det ju till lite med affektionsvärdet också även om jag vet att min morfar hade varit sådär lagom förtjust i att man serverar mat på något som inte tekniskt sett är till för ändamålet. Ibland tänker jag att det är tur att han inte lever nu när det verkar vara någon sorts trend i restaurangvärlden att servera mat på stenar, spadar, trälådor och burkar och vad som helst som inte är en tallrik :D
Oups! :o Hänger och samlar damm på min vägg... fått av en vän som dog för 21 år sedan. Den var lite sliten redan då!:)

227216995_10158647116328877_9181582657919033043_n.webp

Jag och barnen hade en vardera av just mattalrikar en period, helt olika utseende, alla vackra. Vi hade valt en som var vår egen så att säga. Tyvärr får de inte plats i skåpet nu, dörren tar emot, så jag har ett helt vanligt ikeaporslin, gråblått utan krusiduller samt ett likadant från LIDL fast vitt, det vita använder bara jag då det är lättare för mina ögon att se maten på vitt än på färgade tallrikar.

Flera reagerade på varför jag hade olika tallrikar, men jag kände att man inte behöver vara likadan som alla andra. Visst vill jag också ha en finservis som alla andra, men å andra sidan skulle jag då vilja ha många serviser för många är fina, så då passar ju en blandad kompott egentligen, av det man tycker är fint. Nå, jag får gå lite på loppis en dag kanske.

Går du på loppis kan du fynda vissa typer av "namnporslin", både Rörstrand och Gustavsberg. Mycket om än inte allt av det jag samlar är ofta rätt billigt på loppis (köpte nyligen assietter från 1898 från Gustavsberg för 10kr/st).

För mig är inte det viktiga värdet utan designen och att den sas går att spåra och sättas i ett större sammanhang. På både Rörstrand och Gustavsberg var det ofta kvinnor och flickor som skötte en stor del av processen när man tryckte mönstret på tallrikarna :heart Jag känner en viss vördnad för dem och de andra arbetarna när jag håller i sådant här porslin. Att trycket ibland inte är helt perfekt ger det bara en ytterligare mänsklig dimension.

Edit: Det finns flera serviser med vit spegel och dekor endast på brämet, tex Rörstrand Helga.

Går du på loppis kan du fynda vissa typer av "namnporslin", både Rörstrand och Gustavsberg. Mycket om än inte allt av det jag samlar är ofta rätt billigt på loppis (köpte nyligen assietter från 1898 från Gustavsberg för 10kr/st).

För mig är inte det viktiga värdet utan designen och att den sas går att spåra och sättas i ett större sammanhang. På både Rörstrand och Gustavsberg var det ofta kvinnor och flickor som skötte en stor del av processen när man tryckte mönstret på tallrikarna :heart Jag känner en viss vördnad för dem och de andra arbetarna när jag håller i sådant här porslin. Att trycket ibland inte är helt perfekt ger det bara en ytterligare mänsklig dimension.

Edit: Det finns flera serviser med vit spegel och dekor endast på brämet, tex Rörstrand Helga.
Ja jag får bege mig dit en dag känner jag och röra om bland tingestar jag äter på! Är faktiskt lite trött på Ikeas nu, jag är lite ombytlig av mig, inte nödvändigtvis dåligt alls eftersom jag låter saker antingen gå i arv till barnen (flytta hemifrån-prylar ska inte underskattas) eller skänker på loppis när jag inte behöver mer.

Värdet är inte viktigt för mig utan att det är fint, jag tycker om att tycka om även saker, att bli glad av att se en tallrik tex, för att den är så väldigt fin. Såg i en annan tråd om Rörstrands svarta Ostindia och blev käääär, men det är ett rätt högt pris för en tallrik! Men den stilen gillar jag, dock ej blått, konstigt nog.

Porslinet du lagt in här faller inte mig i smaken, för blått, för mycket och för rörigt för ögonen, men jag förstår absolut vad du menar med mänsklig dimension. Någon har en gång i tiden lagt ner jobb på tallriken. Sedan har den dessutom användes under X antal år. Det gör den vacker på ett annat sätt.

Kollade Helga, jisses, varför ska allt se så "kyligt" ut :o :D det måste vara det blå i kombination med det vita som ger det intrycket!

Ja jag får bege mig dit en dag känner jag och röra om bland tingestar jag äter på! Är faktiskt lite trött på Ikeas nu, jag är lite ombytlig av mig, inte nödvändigtvis dåligt alls eftersom jag låter saker antingen gå i arv till barnen (flytta hemifrån-prylar ska inte underskattas) eller skänker på loppis när jag inte behöver mer.

Värdet är inte viktigt för mig utan att det är fint, jag tycker om att tycka om även saker, att bli glad av att se en tallrik tex, för att den är så väldigt fin. Såg i en annan tråd om Rörstrands svarta Ostindia och blev käääär, men det är ett rätt högt pris för en tallrik! Men den stilen gillar jag, dock ej blått, konstigt nog.

Porslinet du lagt in här faller inte mig i smaken, för blått, för mycket och för rörigt för ögonen, men jag förstår absolut vad du menar med mänsklig dimension. Någon har en gång i tiden lagt ner jobb på tallriken. Sedan har den dessutom användes under X antal år. Det gör den vacker på ett annat sätt.

Kollade Helga, jisses, varför ska allt se så "kyligt" ut :o :D det måste vara det blå i kombination med det vita som ger det intrycket!

Mycket är ju blått eftersom den färgen klarar höga temperaturer bra :) Men titta annars på Rörstrand Ceres, Fjäril, Iris och Linnea samt Gustavsberg Allmoge, Atlas, Eros, Juno och Venus.

Edit: Ostindia är vackert men galet dyrt!

Det är så fint med olika, var på afternoon tea på en herrgård i våras och de hade helt olika gamla tekoppar och kaffekoppar, det stod dels på plats, men man kunde byta om man föredrog :D

Hur vet man om en ”kinesisk vas” är nåt att ha eller bara nåt massproducerat skit?😬🙈

Bifogade filer

• C123E93C-1039-4FC4-A521-7F48F52D5250.webp
    C123E93C-1039-4FC4-A521-7F48F52D5250.webp
    132,6 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
399
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
868
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV