Hoho @bettysmatte!Med nya mikron är det ett jäkla sprakande av guldet och plastskyddet har blivit lite bränt. Bör man faktiskt inte köra guldtallrikarna i mikron? Med omtanke om mikron, tallrikarna gör inget om de blir lite slitna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoho @bettysmatte!Med nya mikron är det ett jäkla sprakande av guldet och plastskyddet har blivit lite bränt. Bör man faktiskt inte köra guldtallrikarna i mikron? Med omtanke om mikron, tallrikarna gör inget om de blir lite slitna.
Jag hade ALDRIG satt NÅGOT med metall i mikron, nej..... !!
Haha okej är det metall alltså! Om det är farligt för mikron måste jag nog göra mig av med porslinet.Jag hade ALDRIG satt NÅGOT med metall i mikron, nej..... !!
det sägs att dagens mikrovågsugnar överlever lite metall i det som ställs i dem, förr var det värre...Haha okej är det metall alltså! Om det är farligt för mikron måste jag nog göra mig av med porslinet.
Jo, guld är ju en metall...Haha okej är det metall alltså! Om det är farligt för mikron måste jag nog göra mig av med porslinet.
Jag har inte riktigt huvudet med mig känner jagJo, guld är ju en metall...
KL
Jag har sökt och sökt efter mer info om servisen jag ärvde efter min mormorsmor.
Det är bara tack vare mormor jag vet att den kallades för "Jakten" och mannen som hade porslinsaffären i min hemstad när jag var liten sa att den var värdefull.
Någon assiett och uppläggningsfat hade gått sönder och han hänvisade mig till Apollo Antik i Stockholm ifall jag ville komplettera den.
Döm om min förvåning när jag på en jobbresa till Stockholm för 20 år sedan gick in i porslinsaffären Bungalow på Kungsholmen och såg flera delar för 60 kr/st!!!
Finservisen kompletterades raskt och sedan satte jag i halsen när jag såg att mina vardagstallrikar (Gustafsberg Dresden) då såldes för nästan 200 kr/st! De är arvegods efter min mormors farbror och åker diskmaskin hela tiden!
De nyproduceras sedan 2008 och kostar nu 739 kr/st!
Visa bifogad fil 67194
Verkar inte vara Diana när jag googlar Einar Forseth Diana ändå; den har en dovhjort eller liknande i mitten."Jakten" ser ut som Diana designad av Einar Forseth. Han jobbade också för Upsala-Ekeby och Rörstrand förutom Lidköpings Porslinsfabrik. Diana och andra av hans mönster är jättevackra.
Verkar inte vara Diana när jag googlar Einar Forseth Diana ändå; den har en dovhjort eller liknande i mitten.
Lite skumt att den här servisen har samma märkning men inte samma mönster som min; eller är det vanligt?
Annan fin servis
Tack för att du frågade där!Det har du rätt i, jag tittade för snabbt. Det liknar iaf Forseth så det kan ju mycket väl vara ett mönster han gjort men som aldrig fick något namn. Oavsett designer är den väldigt fin.
Edit: Enligt folk på Precisensån är den inte namngiven eller har en känd designer. De daterar den till 30-talet.
Tack för att du frågade där!
Ja, trean står väl för trettiotalet.
Hursomhelst gillar jag den väldigt mycket (det är ju en häst på den! ) och det går ju att ha vilka färger som helst på dukar, servetter och annat pynt när man använder den.
Never mind, tänkte köpa men det sket sig. Är de värda nåt vill jag inte vetaHej! Någon som känner igen detta? Försökt googla men lyckas dåligt… Tyckte de var fina!
Visa bifogad fil 70071
fick rysningar först när jag läste "väggtallrikar", för tallrikar på väggen är något av det värsta jag vet, men blev så glad när storyn abrupt vände till att du använder dem nu Härligt med lite vardagsdrama!Mormor hade en hel del väggtallrikar, de flesta rätt trista men två stycken såg jag till att ta tillvara på när vi rensade ut hennes dödsbo. Jag använder dessa som serveringsfat för typ kakor och sånt om man bjuder på fika då det inte direkt är matporslin
Och här är stämpeln om någon är intresserad av det. Dock uppochner ser jag nu, men det är även tryck (samt handskrift av mormor) Det är samma stämpel på båda men den andra köptes två år senare