Jag har två uppsättningar arveporslin i liknande utförande som Monkies i trådstarten. Det ena (överst på bilden) är från min farmor, från Uppsala-Ekeby. Den användes som finporslin och har så gjort några gånger hos oss också. Jag är inte redo att börja använda dem till vardags än. (intressant dock att några av tallrikarna saknar stämpel, men alla är likadana)
Den andra (nederst på bilden) är efter makens farmor - och jag blev nu påmind om att den var i två separata delar, en kaffeservis och en matservis från olika ställen, båda importerade.
Visa bifogad fil 67077
Jag älskar det översta, men funderar egentligen mest på om det importerade har nåt värde? Ibland kan det ju vara från såna där fabriker som är eftertraktade....
Edit: hittade en bild om exakt likadan matservis, som sålts för 550 kr... (så dem kan vi nog köra i diskmaskinen med gott samvete)
Jag lever för övrigt ihop med en man som vägrar ställa annat än typ ikeatallrikar i diskmaskinen. Han har äntligen insett att den "glasservis" vi har (tror det är iittala), som var en sån som man fick om man köpte en viss diskmaskin för en halv evighet sen (hans föräldrar hade elfirma och hade några lådor kvar när den lades ner), går att köra i diskmaskinen...