Oh, spännande! Hoppas inte att jag misshandlar något värdefullt!
Har massa småassietter, assietter, mattallrikar, halvdjupa tallrikar, heldjupa tallrikar, serveringsfayt, kaffekoppar med fat, lite kannor. Allt efter mormor född 1918.
1. Porslin är till för att användas, oavsett värdet. Min katt äter på hundraårigt porslin eftersom jag blev less på de fula kattskålarna jag hade och porslinet har jag i överflöd (tack pappa!).
2. Med tanke på stämpeln är det äldre än 1943, det var då man började använda endast Rörstrand.
Värdet... jag är inte expert på just den här fabriken men porslin av den åldern är inte värt så väldigt mycket om man inte råkar få tag på en samlare som är ute efter just den modellen. En mycket grov gissning är mellan 30 och 130 för assietter, djupa tallrikar resp mattallrikar. Kaffe/tekoppar med fat brukar kunna gå lite högre om de är kompletta utan nagg. Samma med karotter och serveringsfat.
Det som kan blir dyrt när det gäller svenskt porslin är det som är riktigt gammalt, dvs 1900 och äldre, samt retro från främt 50- och 60-talet och till viss del 70-talet.
Edit: Just nu svär jag över att porslinet jag vill ha är dyrt och porslinet jag kan tänka mig att sälja är billigare än det jag vill ha...
Edit 2: Googlade lite och 42 anger året och 1:an att det tillverkades under första halvåret det året.
Edit 3: Kan det vara det här (det är faktiskt svårt att se mönstret pga frukten ): https://auctionet.com/sv/216769-matservis-58-delar-birma-rorstrand-alp-lidkoping
Senast ändrad: