Porblem med svanskappa

Lella

Trådstartare
Jag fick just ponnyn inkörd och nu har det uppkommit ett problem: svanskappan skaver på högsta stället mellan länden och korset. Är det någon annan som haft problem med det? Tjejen jag har ponnyn stallad hos har sysslat med travhästar i flera år och aldrig stött på problemet.

Sv: Porblem med svanskappa

Remmet mellan svanskappan och däckeln (ryggstycket), kan du lätt få in en tvär hand mellan det och hästens rygg?

Har inte hört någon som haft det problemet...

Men om du har tillräckligt långt ryggstycke
(ca en handsbredd på korset när hästens svans är lyft)
och det ändå skaver, så kan du kanske testa att
sätta på ett nosludd för att förhindra skavet?

/blacksmithfarm

Senast ändrad:

Inte just där, men under spännena till själva svanskappan fick min häst skav. Löste det med lite ludd som man har till typ grimmor. Går att köpa bitar med kardborre på häst affärer. Svanskappan jag har när jag kör sitter ganska löst och har inte vållat problem, men när jag rider måste den sitta toktjajt.

/ Jenny

Låter som du har en felanpassad baksele. Det skall inte vara något tryck på korset överhuvudtaget. Gå jämte hästen när bakselen jobbar och kolla så att du verkligen får trycket bakom rumpan istället för över ryggen.

Har inte hört någon som haft det problemet...

Men om du har tillräckligt långt ryggstycke
(ca en handsbredd på korset när hästens svans är lyft)
och det ändå skaver, så kan du kanske testa att
sätta på ett nosludd för att förhindra skavet?

/blacksmithfarm

Har prövat med nosludd vilket inte hjälpte, hade samma problem tidigare med svanskappan i sadeln, tog av den då den mest var som reserv då jag red i väldigt kuperad terräng, men det går ju inte att köra utan.

Inte just där, men under spännena till själva svanskappan fick min häst skav. Löste det med lite ludd som man har till typ grimmor. Går att köpa bitar med kardborre på häst affärer. Svanskappan jag har när jag kör sitter ganska löst och har inte vållat problem, men när jag rider måste den sitta toktjajt.

/ Jenny

Vi spännena är det inga som helst problem, det är dessutom ända stället på ponnyn som inget skaver på, och nosludd hjälpte som sagt inte. Har haft bakselen både lösare och spändare men utan resultat.

Låter som du har en felanpassad baksele. Det skall inte vara något tryck på korset överhuvudtaget. Gå jämte hästen när bakselen jobbar och kolla så att du verkligen får trycket bakom rumpan istället för över ryggen.

Skall kolla upp, har beställt en "riktig" baksele som går att ha utan svnskappan och hoppas det hjälper, har använt sådana på en sköthäst tidigare och det fungerade jättebra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18