ponnytravare

Russinet

Trådstartare
hejsan alla! är det nån som har någon erfarenhet av att köra ponny som inte är russ, typ welsh eller korsningar(kat B altså) hade varit lite roligt att veta, för man ser nästan bara russ. eller känner till någon som har gått på trav. en tanke vore ju att korsa ett litet russ med en liet shettis...borde väl bli nåt bra? :banana: om den blir A altså..

Sv: ponnytravare

det finns en welsh som går på travet just nu iaf... Han är efter den hingst jag ägde och körde lite lopp med då jag va ung... Han heter Parador II och "min" hingst heter Fabian II Och va riktigt duktig!! Han tävlade både dressyr, hoppning, fälttävlan och travade samtidigt... alltså inte på en gång, vi delade ju upp helgerna lite hehe

om jag inte är helt ute och cyklar, så måste en ponnytravare vara renrasig.
därför är det ingen vidare värst bra idé att korsa ett russ med en shettis...

Ponnytravarna är indelade i två kategorier A och B Håller de måtten för de olika kategorierna så får de starta, men man får inte korsa in varmblod i dem. Så de ska ha känd härstamning för att bli reggade. Alltså kan ju en shettis som växer över sitt mått tävla som en katB.

Här är en bild på Parador II, han ville inte riktigt vara stilla bara :smirk:
paradorII10sep-05.jpg

jo. men en shettis som tävlar i kat B är ju ändå renrasig. hur är det om man korsar ett russ med en shettis. då får den väl inte starta?? oavsätt om den e a eller b... ??

Jo den får starta, men den lär ju bli B-ponny så det finns ingen vits med att ta fram en sån individ.

Men finns den redan så är det inget som hindrar att den startar så länge den har klara papper.

/// ghost

den får vara korsad hur den vill så länge den inte har varmblod 1:a, 2:a eller 3:e ledet och klarar måtten...vitsen me dmin kors-ide är ju att det ska bli en a-ponny, så det är ju där det våra kommer in...:) fast mest intresserad var jag om welshar eller welshkorsningar eller andra raser inom kat b. tävlade, eftersom russen ska vara så överlägsna så undrara man ju om det är sant...

Finns ju en Kat a ponny som är korsning russ /shetland men den är då alltså kat a.
Ramona Mustang är väl en sådan korsning har jag för mig ...

Om jag inte har helt fel är vetaprinsen russ/shettis, han är ju en A-ponny iaf.

Jo, russen är nog överlägsna när det gäller travet, men man får korsa dem hur man vill... Bara det inte är varmblod i dem. Men det är inte så många som vill korsa med oprövade "icke russ" när det är så många bra russ.

Hej! Gissar jag rätt om Paradors mamma hette Sörelgens Pandora e. Wärnanäs Styx?? Sökte på google efter Pandora och fick fram att hon fått ett föl som heter Parador.
Pandora hade jag från att hon va 3-10 år, min första egna häst!
// Maria

En ponnytravare måste ha härstammning i 3 led. Dom får alltså vara korsningar, renrasiga kat B/A ponnys.

Ramona Mustang är shettis/russ korsning och startad.

Jag själv har kört en Welsh mountain valack, han är inte startad men har ett sjujäkla driv i steget och lägger mkt mark under sig, han är riktigt pigg och framåt att köra med. Han skulle klara kvaltiderna lätt nu, inte direkt tränad i vagn, han har enbart gått lite motion och är inte intervallkörd lr så i vagn.

Ramona Mustang Har svenskt rekord volt för ston.

kan nog stämma att paradors mamma hette så. Pappa till honom var min dåvarande hingst Fabian II RW79

Ja! Kollade upp det och det stämmer, Pandora var mamma till Parador! Såg på bilden att det fanns likheter =) Pandora är e. Wärnanäs Styx, u.Pernille ( som va hälften Welsh, hälften halvblod)
Köpte Pandora från Elsie Berg i Hällefors för herrans massa år sedan.....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar