ponnyryttare

Sv: ponnyryttare

Det har då jag aldrig förknippat att rider ponny= rider dåligt... En i mitt stall tävlar dressyr på typ L:A nivå och hon rider bättre än vad jag gör fast jag rider storhäst... Beror på kunskap och på hur bra man är på att rida, inte om du rider ponny eller storhäst !!

man är nog inte per aoutomatik dålig ryttare för att man rider ponny, men allra säkert mindre van skulle jag vilja säga, de flesta börjar ju med ponny :idea:

jag tror press/stress som ofta kommer i tävlingssammanhang gör att vissa rider riktigt fult, detta kan man väl se såväl på ponny som på stor häst. Det jag själv avkyr mest är ryttare som kraftigt sågar het häst vid hoppning, eller slår på dom med spöt onödigt många gånger. Det ser inte bra ut och det är inte bra...

att man "bus" rider, galopperar runt och hoppar och så, tycker inte jag är fel eller fult, det som inte är bra är när hästen mår dåligt av behandlingen, de flesta ponnier tycker ju om att busa omkring.

något som jag tycker de flesta ponny ryttare borde få lektioner i är att se saker ur hästens synvinkel; vad skulle du själv tycka om att bli sliten i munnen tex. Men detta är ju inte för att ponny ryttare är "sämre" på något vis, utan för att det oftast är barn/ungdomar som rider dem och de har helt enkelt inte utvecklat sin medkänsla färdigt ännu. Detta är inget påhit eller påhopp, man är inte färdigutvecklad i hjärnan förrän man är i 20 års åldern, så innan dess kan man ju behöva hjälp för att bli en duktig ryttare som kan lyssna på sin häst.

Det är ju så att dom flesta ponny ryttare är väldigt bortskämda men det kan naturligtvis gälla även en del yngre stor häst ryttare. Det finns duktig ponny ryttare inom dressyr och väldigt fina ponnyer. Jag måste dock säga att det är en ganska stor skillnad på att vara ute på dressyr tävlingar mot hopp tävlingar gällande ponny. Jag själv tycker att det är helt klart trevligare på dressyr tävlingar och att en del av ponny ryttarna som tävlar hopp flänger runt och skäller på sina föräldrar/hästar m.m. Det är synd att det är så för att man ska absolut inte ge ponnyn skulden för att det går dåligt. Man ska självklart göra sitt bästa och går det inte bra just då så går det bättre nästa gång. Är själv vuxen ryttare på ponny och trivs utmärkt med det.

ponnyryttare har jag inget emot alls (är ponnyryttare själv). Vissa ponnyer är mkt finare än vissa storhästar. Visst nog finns det folk som skyller allt på hästen när det går dåligt och dom gillar jag inte. Men värst av allt och alla tycker jag är - PONNYMAMMOR! Dom är ju faktiskt hemska! Skämmer bort sina barn med ponnyer och blir jätte arga när inte det stakars lilla barnet vinner på sin lilla ponny. Och sen kommer dom till seketariatet och klagar - alltid är det nåt som är fel. Och sen ska dom alltid bestämma när deras unge ska börja rida fram och väl på framridningen gör ungen tydligen en massa fel.

Nä, enligt mig är det fler mammor det är fel på än ponnyryttare. Såklart finns det även en massa bra ponnymammor också men vissa är ju hemska.

Ooooooooooooops! Där fick man sig en snyting! Det finns exemplar - jodå, men det är SÅÅÅÅÅ tröttsamt ibland att ALLTID höra det (nedsättande) epitetet. Ponnymamma = skällsord.
Ja, vad gör man om man älskar ponnysar och dessutom har en dotter som gör detsamma? Jo - man blir ponnytant och ponnymamma.
"Besvärliga människor" finns överallt och i ALLA sporter!

Så klart att jag förstår hur du menar (dessutom har det hänt att jag bemannat sekretariat), men såk gärna på "ponnymamma" bland trådarna och bedöm hur poppis vi är!

*KL

Känns som att det går en del troll i den här tråden, men skriver lite ändå...

Åker man på ponnytävling ser man vad? Jo, ponnyer, ponnyryttare och ponnyföräldrar. Finns en hel massa unika exemplar av alla dessa kategorier. Men om man generaliserar: de flesta ponnysarna är bussiga och hoppar trots en hel del obalans, ryck och slit i tyglarna och ibland för mycket spö. Ponnyryttarna (om vi nu pratar avd A) är max 18 år. De flesta har kanske inte ridit så länge. Det är inte som att de försöker vara elaka mot sina ponnyer, utan den emellanåt taskiga behandlingen beror på okunskap. Det kan handla om okunskap kring sin egen ridning, olika hjälper, kring hästens natur eller nånting annat. Ponnyföräldrarna då? Här finns det lika många variationer som i tidigare kategorier. Men generellt sett vågar jag påstå att föräldrarna vill att deras barn ska ha roligt och oftast blir det ju roligare om man placerar sig. Inte heller de är ute efter att vara elaka mot ponnyerna.

Men då ska jag försöka knyta ihop säcken: På ponnytävlingar möter man många ryttare och föräldrar som inte har så mycket erfarenhet. Grovt generaliserat

guuud vad alla gnäller! gnäll gnäll och ännu mer gnäll.. !
många vet att det finns duktiga ponnyryttare men vill inte erkänna ..

jag tror faktiskt att när ni hade en liten ponny så gjorde ni oxå lite småbus, men varsågod var surkärringar och förbli det !

Det är väl denhär attityden som gör folk negativt inställda till ponnyryttare;)

Själv rider jag ponny och har aldrig upplevt att folk skulle tycka att jag är dålig pga ponnyn. I hästkretsar så pratas det mycket illa bakom ryggen på folk men det ska man strunta i! Har man problem med vad folk pratar så har man antagligen lite dåligt självförtroende:)

Jag rider själv ponny. Har en korsningsponny (maxad C), som jag haft sen jag var 13 år, jag är 19 nu, och ett varmblod, som jag precis köpt. Med ponnyn så har jag tävlat en hel del i hoppning. Därför kan jag inte uttala mig om hur det är i dressyr, där kanske är bättre?

Men på tävlingarna så fanns det helt klart massor av ungar som inte hade en aning om hur man behandlar hästar. Småtjejer som tror att de är bäst i världen för att de har en bra häst. De allra flesta av dessa "åkte bara häst", var rent livsfarliga på framridningen, skällde och bråkade på den stackars hästen och sina föräldrar (som naturligtvis gjort så att ungen blev sån) om de inte vann. Man ska inte dra alla över en kamm, det finns många som är jätteduktiga också, men på ponnytävlingar på lokal nivå är de ganska få, det vet jag av egen erfarenhet.
I och med att min ponny är en maxad C-ponny var hon störst och jag äldst i klassen. Och man märkte skillnaden om man startade tidigt och red fram med B-ponnyerna eller om man startade sent och red fram med D-ponnyerna. D-ponnyryttarna var (oftast) äldre och därmed duktigare och hade mer förståelse för att det även fanns andra människor på framridningen.

Jag menar abslout inte att alla ponnyryttare är dåliga, men det finns de som kanske borde lära sig mer om hästar innan de skaffar egen häst, och de är tyvärr ganska många. Det är inte ponnyerna som har dåligt rykte, det är deras ryttare. Jag älskar min ponny och tycker att hon är precis lika bra som stora hästar, men så har jag haft en jättebra ridlärare också, som har lärt mig hur man behandlar hästar.

De här ungarna kommer ju troligen också att bli vuxna och börja rida stor häst, och då kommer de säkert göra likadant där. Men en stor häst kräver mer än en ponny, det är högre konkurrens bland de stora och där kommer inte såna ungar så långt, tack och lov.

Jag har inget emot dem. Men många ponnyryttare har en tendens att inte rida fint.
Och hur ponnyryttare kan komma till hög nivå, det är tack vare ponnysarna som har sådana talang att de kan ta ryttarna till den nivån.
Stora hästar är inte lika toleranta och säger ifrån om man rider för dåligt. De kräver mer RIDNING än ponnys.

Varför är det så många ponnyryttare som lyckas under ponnytiden men kan inte lyckas med storhäst? Sätt en ponnyryttare på min häst. Hon kommer slänga av henne för hon tolerar inte ponnyryttarens generella sätt att rida. Och hon kommer stanna på hinder också! Varför? För när JAG glömmer att rida och börjar åka häst så stannar hon. Rider jag dåligt, stannar hon. De flesta ponnierna jag ridit har inte stannat fast jag ridit dåligt eller åkt häst.

Uppenbarligen vet du inte var ridning innebär, därför tror du att man är duktig automatiskt när man rider på hög nivå på tävlingar.
Kan ta ett exempel på storhästryttare jag INTE tycker rider bra. Du känner nog till henne... Helena Lundbäck. Men hon tävlar på 150-160 höjder. Inte ens det hjälper min syn på hennes ridning. Inte ens markarbetet såg bra ut.

Jag har sett några FÅ DUKTIGA ponnyryttare som verkligen rider igenom hästen och rider FINT mellan hinder utan fläng och stress.

Det där är vad JAG ser. Jag har inget emot ponnyryttare. De har ju inte vuxit och saknar stora erfarenheter. Jag hoppas att många rider för en BRA tränare. Men jag tvivlar på det ibland tyvärr.

Har nu läst igenom alla inlägg i denna tråden. Måste själv få säga att jag är ponny ryttare och har varit det i ungefär 17år nu. Är själv 20 nu och tävlar fortfarande ponny. Det finns väldigt många duktiga ponny ryttare speciellt i dressyren.

Jag har ridit sen jag var 3år, har en egen privat dressyr tränare som tävlar MSV i dressyr, henne har jag tränat för i 10år. Jag har utbildat och tränat/tävlat ponnyer. Jag har ridit in och utbildat stora hästar. Jag har dressyr träningar för ponny ryttare och hjälper dom att rida till sin ponnyer när det behövs. Jag har en 3-årig hästutbildning. Jag har varit i Usa och jobbat hos en av världens bästa proffs. western tränare. Jag fick nu jobb i Usa hos en kille som förmedlar världens bästa quarter hästar.
Så jag skulle då inte klara av att rida en stor häst ?

Jag kan inte säga hur bra andra ponny ryttare rider stora hästar men jag själv har inga problem med det. Och rider dom bra och jag har väldigt mycket meriter och erfarenheter i bakfickan som du kanske förstår. Och ändå så är jag bara ponny ryttare.

Stora hästar är inte lika toleranta och säger ifrån om man rider för dåligt. De kräver mer RIDNING än ponnys.

Varför är det så många ponnyryttare som lyckas under ponnytiden men kan inte lyckas med storhäst? Sätt en ponnyryttare på min häst. Hon kommer slänga av henne för hon tolerar inte ponnyryttarens generella sätt att rida. .

Generalisera mera tack!

Så ponnyryttare har ett generellt sätt att rida? Utveckla gärna deras generella sätt att rida.

Jag har ridit några storhästar, utbildade från LC till Grand Prix och kan inte säga att alla dessa hästar är mer svårridna än de ponnyer jag ridit.
Vissa ponnyer har varit svårare än vissa hästar och vissa hästar har varit svårare än vissa ponnyer.
Det har att göra med hur ponnyn/hästen är, inte pga hur många centimetrar hästen/ponnyn är till manken.

Många som rider ponnys har t ex föräldrar som tränar osv, därför tror jag att det blir större press på ponnyryttare. Man är ju (OFTAST!) världens sämsta förlorare när man är 10-14 år! Och är med andra barn/ungdomar som är lika tävlingsinriktade.
Är man 15 och börjar rida stor häst tex och är i den miljön tror jag att man ändras lite. Det är STOR skillnad på lokala ponny- och hästtävlingar!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat