Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mahogney

Jag var fuktionär på en ponnytävling i stockholms området idag det var div1 och eliten som var där och tävlade, jag har alldrig varit med om hur barn behandlar sina ponnier,
Tex. en tjej hoppade grund och omhoppningmed värdens fart (så ponnyn knappt vågade hoppa) när hon hoppat sista hindret i omhoppningen så lappar hon på ponnyn me dspöt 3 gånger ( nu smällde hon inte till löst precis) bara för att komma snabbt över mål linjen. :devil:
Dessutom var det en som stannade ut sig ( eftersom det gick så fort att den inte vågade hoppa då den hade total kraschat för att det gick så fort)och då fick ponnyn gå ut med hackande sporrar i sidan samtidigt som den fick pisksnärts drag i munnen. :eek:
Jag mår dåligt när jag ser sånt här.
Men det värsta är att föräldrarna värkar tycka att det är helt okej sätt at behandla sina ponnier.

Sv: Ponnyryttare!!!!!

Jag var själv där och tävlade där du var och jag förstår vad du menar. Ibland kan det vara hemskt :eek:
Ponnyryttarna tar väl lagtävlingarna så mycket mer på allvar och det känner ju hästarna, de blir extra känsliga och så. Det är ju självklart att ponnysarna då tycker det är konstigt :confused: Jaja, det är bara rutin det handlar om för ryttarna tror jag.

Självklart är inte alla så mot sina ponnyer, det fanns väldigt många duktiga ekipage oxå :)

men många är det, tyvärr.......
de e faktiskt så man blir mörkrädd när man ser hur det går till på ponnytävlingarna. och det värsta e ändå inte att ungarna gör på detta viset mot sina ponnyer (är iofs hemskt nog), utan att FÖRÄLDRARNA UPPMUNTRAR DETTA!!!!

Eller hur håller med! Mamma skulle bli tokig om jag gjorde så :eek:

Japp men inte alla..Därför tyckte jag att "Ponnyryttare!!!" var en felaktig rubrik.

Nu måste jag fråga dig:
Hur mycket har du tävlat själv och hur mycket vet du om tävlingshästar?
Och exakt vad är ett "pisksnärtsdrag"?

Du verkar inte riktigt veta vad du talar om....

Om jag gjorde så (rider inte ponny dock) så skulle mina föräldrar ta hästen ifrån mig.

tyvärr så är inte alla föräldrar så vettiga......

på framridningen får man höra de mest häpnadsväcknade saker blandat med diverse svordomar från föräldrarna.................

Jag har vart på några ponnytävlingar, föräldrarna är otroliga :eek:
Undra på att jag valde stor häst :smirk:

Vet inte hur tävlingreglerna är men jag tycker att domaren borde utesluta ryttare som behandlar hästen illa från tävlingen. Vare sig det sker på framridningsbanan eller på tävlingsbanan.

Smulu skrev:
Vet inte hur tävlingreglerna är men jag tycker att domaren borde utesluta ryttare som behandlar hästen illa från tävlingen. Vare sig det sker på framridningsbanan eller på tävlingsbanan.

dom börjar bli hårdare när det gäller sånt, men det är sällan de utesluter folk dock och ibland säger de faktiskt till i onödan.

Men annars kan jag bara hålla med, en del ponnyryttare rider hemskt, men inte alla!! Det jag tycker är värst är nästan hetsen på framhoppning, tex i en MSVB(110 för mig) så ska alla hinder upp på 130 och hästarna stannar och stannar och folk rider som idioter bara för att de vill att hästen ska hoppa, jag tycker att har man kommit dit upp borde man lärt sig lite hyfs, men icke.

Håller med, varför blir det så här? Klart att inte alla rider så där men tillräckligt många för att man ska reagera tycker jag, särskilt i lägre klasser (vilket det inte var i jst det här fallet). Har tävlingsinstinkten tagit över så totalt att man glömmer bort att det är sin kompis man driver runt som en tok? Självklart kan man rida på fort men kontrollerat, oftast blir det mer ett "hoppas att hästen hoppar annars kraschar vi".

Och du som tyckte att hon inte visste vad hon pratade om står det faktiskt "pisksnärts drag i munnen" skulle kanske ha varit komma och inte ett s men spelar roll, meningen är ganska tydlig tycker jag i alla fall.

130 på framhoppning om höjden e 110 på banan??????

vad jag vet får man bara ha 10 cm högre på framhoppning..........

Jag såg Kungsbacka GP i lördags, stora hästar och rutinerade ryttare, såg en hel del onödiga bestraffningar där också. Ryttare som var högröda av ilska mot sina hästar för att de stannat när ryttaren ridit dåliga vägar. Finns flera där jag aldrig skulle låtit sitta upp på min häst!!

Ja självklart det är ju inte bara ponnyryttare som kan vara "elaka" mot sina hästar. Men föräldrarna tycker jag ska gå en kurs i hur man tar hand om ett barn på en tävlingsplats :smirk: Det skulle faktiskt inte vara någon dålig idé :idea:

Narcissa__Malfoy skrev:
Nu måste jag fråga dig:
Hur mycket har du tävlat själv och hur mycket vet du om tävlingshästar?
Och exakt vad är ett "pisksnärtsdrag"?

Du verkar inte riktigt veta vad du talar om....
Jag har inte tävlat så mycket har mäst tränat i 6år för en c-tränare som tränat för både Helena persson och lars palmler
dessutom har jag följt med min tränar eväldigt mycket när hon har tävlat (hon tävlar svår hoppning 1,40 hoppning asså)
Ett pisksnärt drag är nar man drar fram handen så tygeln blir slapp sedan drar tillbaka med ett ryck då blir det som en pisk snärt i munnen. har dessutom en egen unghäst som är blivande tävlings häst och min syster har oxå en tävlings häst.
Undrar bara vad du deffinerar i från ???? :cool:

Senast ändrad av en moderator:

140-hoppning är inte svår hoppning. Svår hoppning är 150 och 160 är GP.
Jag har tävlat så enormt mycket och jag ser då inte särskilt mycket av det du påstår.
Visst händer det ibland men det är inte vanligt.

Konstigt att det alltid är de som inte har någon direkt insikt i sporten som klagar.

tant agda skrev:
130 på framhoppning om höjden e 110 på banan??????

vad jag vet får man bara ha 10 cm högre på framhoppning..........

vad man får och vad som verkligen förekommer är två helt olika saker...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka