Ponnyn vill inte gå framåt

A

Anieee

Jag har ett problem.. Rider en C-ponny som verkligen inte vill någonting. Hon jobbar emot skänkeln, och har öronen bakåt hela tiden. Sur och tvär och "knakig" galopp. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon verkar inte ha ont nånstans, bara en vanlig "surponny". Ocvh jag vet inte vad jag ska göra för att "jobba" bort det? Kan man göra några speciella övningar? Har nån haft liknade problem? Vad gjorde ni åt det? INTRESSERAD av allt ni kan komma på. Vill verkligen att det ska gå bra för oss! Hon vägrar ut sig på LD hoppning, men inte clearround. Hon har gått LA:5 dressyr och varit en kanonponny. Snälla hjälp, vad ska jag göra? Jag börjar tro att nått är fel med henne snart.. VARENDA tanke och ALLTALLTALLT vad ni kommer på. på bara knän ber jag er, hjälp mig :bow:

Sv: Ponnyn vill inte gå framåt

Hur länge har du haft henne? Det känns ju som om hon bara testar dig....
Om du är säker på att det bara är dumheter hon håller på med så prova att vända runt henne ett varv så fort som hon inte gör som du säger. Släpp efter och fortsätt med det du gjorde innan/eller bad henne göra, bråkar hon så vänd runt henne igen, gör det du bad henne om innan,bråkar hon så gör du likadant igen....du förstår säkert vad jag menar.
Se om det fungerar.
Har fungerat på mina pållar när dom har dummat sig. Men förutsättningen är ju, att hon inte har ont någonstans.
:rofl:

Ta å skjutsa din häst till en veterinär, ingen jordbruksvet, det skall vara en riktig hästvet typ atg klinik eller motsvarande och kolla upp den, synd om du skulle slita på erat"äktenskap"i onödan, den kanske inte bara är tjurig.

Håller med det hade jag också gjort!

Det är bättre att ta reda på om det är något fel på henne innan man börjar att experimentera en massa.

Åk till en duktig veterinär!

Hon är en ridskoleponny, men det är jag som tävlar henne nu i år. Det är jag som känner henne mest om du förstår? Tre år, men det har inte blivit nån förbättring. Jag har testat det du skriver, jag kan inte be henne göra nått. Måste snart tvinga ponnystackarn att göra nått.. Jag är snart desperat, är så otroligt fäst vid denna ponny.. Jag vill veta vad felet är. Men det är inte det lättaste när ingen annan är jag är intresserad av vad det ligger i.. :(

Hej. Min ponny var oxå väldigt jobbig och framförallt sur att rida på.. Ville inte galoppera i början och körde upp huvudet ich gick knappt fram. Vi åkte till Vet då och hon var helt frisk i ben men hade en hyperliten inflamation mellen två kotor i ryggraden, precis där framvalvet ligger. Hon blev behandlad ( tre sprutor i ryggen och skrittades i två veckor) nu är hon helt frisk och superfin attt rida på!:D

Ridskole ponny , ta i beaktning att den kanske har tröttnat,de e inte alls ovanligt, men jag vet hur svårt det är att je upp,ju mer man försöker ju mer motstånd möter man,kanske ni båda behöver vila , du vet väll att det inte händer någonting med hästens muskulatur på 6 veckor åtminstonde, så du kan ta det lungt,studera din häst i hagen är den pigg då busar den etc eller står den mest stilla kommer den fram till dig i hagen eller vänder den rumpan till då du skall ta in den, ja kort sagt skaffa så mycket info som möjligt så är jag säker på att du kommer fram till en lösning .

Om du har ridit henne i 3 år så känner du henne. Har hon hållt på på detta viset hela tiden eller har det börjat nu? Har du köpt någon ny utrustning till henne eller bytt sadel? Något sådant som kan få henne att reagera som hon gör just nu. Helt klart är att hon försöker att tala om för dig att något inte stämmer. Kolla hur ryggen ser ut på henne efter att ni har ridit och du har tagit av henne sadeln. Man brukar kunna avläsa ganska bra om sadeln sitter bra eller tokigt. Likaså med sadelgjorden.
Det bästa är att DU tar med henne till en veterinär som gör en ordentlig genomgång på henne. Det kan väll inte ridskolan ha något emot?!
Vad menar du med att du inte kan be henne göra något?

Ridskole ponnisar kan som det redan är skrivet trötta på sitt jobb som läromästare och "arbetsmyra" Är det ett nytt beteende? kom de plötsligt eller små krypande? Är hon gammal? Hon kanske behöver ett avbrott från vardagen, rider ni ut mycket? gör hon likadant med andra ryttare? bara kul i brassa på...träning behöver ju inte göras på en bana eller innomhus. prova att ge henne nya saker att göra, longera, rida ut, barbacka, träna vid hand det finns MASSOR av saker som inte är "vanlig" ridning.

Men först av allt skulle jag be nån kolla upp henne. för min egen del skulle jag välja en equiterapeft med bra ryckte. vetrinärer i all ära men jag tycker bättre om den behandligen en equiterapaft kan ge din häst. men det är ju en smak sak antar jag.

man kan inte tvinga en ponny att göra det man vill, den måste ju vilja själv men ibland an de behöva en tillrätta visning. bara en snäll men bestämd ryttare.

/ Jag

Men vad ska jag säga till ridskolechefen på våran ridskola? Jag menar, det är jag som har hyrt henne och känt henne i tre år nu. Det har varit bättre förut tycker jag, nu är det väll lite sämre. Hon är skimmel också, och lite "frånstött" av dom andra som går med henne i hagen. Hon är som en ensamvarg, och lite småtjurig. "bitchsto" som många säger. Jag har fått jättemånga bra tips, och jag ska prova så många som möjligt av dom. Kanske lite svårt för mig att få tillstånd att köra henne till en bra veterinär när ridskolan inte tycker att det är nått fel på henne, utan bara säger "bitchsto". Men nu ska jag ha med henne i nånting som heter "tävlingsgruppen" . Så jag ska verkligen testa allt nu. Byta sadel, fråga om jag får longera, fråga om jag kan rida ut, såna småsaker. I somras var hon inte likadan.. Då var hon en mycket gladare och mer framåt ponny. Även fast hoppningen gick trögt.. Kan det inte vara så att hon behöver semester? Och att jag försöker få nån att kolla upp rygg och annat som är lurt åt mig? Jag är bara 15 år, men jag kan också se att nått är fel på henne.

Jag hade också kolalt hästen ta ur en kiropraktor eller något åka till en klinik och berätta vad det är för fel! om inte hästen ahr gjort så innan så är det nog något som inte stämmer, även om dom kan testa än så borde de inte vara så allvarligt!

Så kolla upp din häst så inget är fel på den! Kolla sadel och rygg och allt! Hovar:)

Lycka till!

Det finns en ponny på min ridskola som beter sig liknande. Han är väldigt högt utbildad, gick SM i dressyr för några år sedan. Alla har problem med honom, han stannar i mitten och vill inte gå framåt, fatta galopp etc. Ofta beror det på att ryttaren sitter och kniper med knäna. På honom gäller det att släppa ner benen och slappna av. När man väl har fått honom för sätet är det inga problem.

Inte helt omöjligt att den ponnyn har tröttnat på ridskolelivet. Då blir de ofta lata och utan framåtbjudning. De vet tillslut inte hur de ska bete sig när alla ryttare säger olika saker.
Går det kanske för dig att ta henne på foder, så hon blir en enmannahäst?

Min häst tror jag var ridskolehäst i tyskland. han hatar att gå på bana och sådär. När jag köpte honom var han lat och tyckte livet var jättetråkigt.
Nu, idag är han den piggaste hästen i stallet trots hans ålder (17snart). han kutar som en galning på öppna fält, och vägar. Allt jag gör betyder galopp och bus. Hur jag fick honom sån? Tillit, trygghet, endast en-två duktiga ryttare, och EN lektion i dressyr. Pm:a gärna om du vill få tips. Jag orkar inte skriva ut det här.

Men främst har hon nog tröttnat på ridskolan. jag hade kollat om jag kunde ta henne på foder. Hon kan ju stå kvar, men ändå bli en enmanna häst.

Jag tror att ponnyn antingen har någon skada som är liten men ändå känns och är svår att upptäcka utan veterinär..
Kanske är det för lite bus i ridningen, Jag vet flera ponny där det enda problemet var att det var för tråkigt ingen variation och inget lek! Jag busar med min ponny i skogen med kompisar som rider en annan ponnny, och tränar hög dressyr/hopp. och så fort carro kommer blir hästarna superpigga för dom vet att det bara kommer vara roligt. Tänk på variation och BERÖM vid minsta lilla frammåt steg.. Kanske är hästen för mycket ihop så att det blir för jobbigt och tråkigt? :confused:

Ta å skjutsa din häst till en veterinär, ingen jordbruksvet, det skall vara en riktig hästvet typ atg klinik eller motsvarande och kolla upp den, synd om du skulle slita på erat"äktenskap"i onödan, den kanske inte bara är tjurig.

Ta med sadeln oxå om det finns ngn sadelkunnig människa där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar