Sv: Ponnyn kastar sig ut
För att man håller på med "vanlig" hästhantering betyder det inte att man hittat vägar i kommunikationen med hästar som är vad NH representerar(så skulle jag uttrycka det)! Innan jag började med NH var det många detaljer som jag hade klurat ut själv som är grundprinciper i NH, men som jag fick en vidare bild av när jag började med NH. I "vanlig" hästhantering fostrar människan hästen utifrån sitt rovdjursperspektiv (höjer rösten, "hästen ska utföra det jag ber om", man använder ofta slag för att fostra hästen om den ex. biter, sparkar, och fungerar inte ridningen som den ska finns det en uppsjö av bett och hjälptyglar att tillgå...)
Att lasta två hästar så att de går på själva betyder att de känner sig väl till mods att bli lastade och att den som lärt hästen det har gjort ett bra jobb. Å andra sidan kan ju resultatet ha uppnåtts med metoder som inte representerar NH (ex. slag, linor etc...) Jag skulle säga att man "blandar" NH-principer med rovdjursfostran ganska friskt! Man kan alltså lasta hästen, eller få den att stå stilla på stallgången - för att sedan sätta i det nya skarpare bettet för att kunna kontrollera hästen. (Vilket betyder för mig att det finns saker i relationen att fixa - för har man en god relation med sin häst behöver man varken huvudlag eller något annat för att styra den!)
Att hantera hästar med NH som grund innebär att man i
allt vill utgå från hästen och hästens natur, samt att man lägger av med att bete sig själv som ett rovdjur mot hästen. Det gäller allt från att hämta häst i hagen, hur man kratchar hovar, hur man sadlar, tränsar, rider in en häst, rider olika gångarter, lär in olika moment, lastning, vilka redskap man använder/inte använder - kort sagt ALLT.
Dessutom är det i den inrikting jag håller på med så att man hela tiden utvecklas och
fördjupar relationen med sin häst. Alltså lastar man inte bara hästen för att flytta den från punk A till punkt B utan använder också transporten för att ytterligare spränga gränser för relationen och inte minst - ha roligt!
Många tycks tro att NH är en serie markövningar för att få hästen snäll och hanterbar. Ja, och lite trickträning. Sen hanterar man hästen som "vanligt". Många går ju ut och "horsemanshippar" sina hästar några gånger i veckan och säger sedan att man håller på med NH.
När det kommer till lastning av en häst som tråden handlar om och de som säger sig vara NH-folk säger att man ska vincha ut hästen eller låta den backa ut i vatten - då undrar jag hur låg standarden egentligen är på utövarna av NH.
och är chockad över hur lite man egentligen vet om det som är grundläggande principer för NH!
Visst kan man ha sett många som försökt få in sina hästar med att skicka in dem och skicka dem över ramper osv. Men att rata metoden för att "gröna" människor inte lärt sig detaljerna som gör att hästen går in/ut lugnt och sedan för det säga att "det inte hör till NH". Jag blir förvånad när NH-folk inte kan göra skillnad på utövaren (som är under utveckling) och grundprinciperna!