Ponnyn kastar sig ut

Sv: Ponnyn kastar sig ut

de är faktiskt inte ofta man möter en svårlastad travhäst eller före detta travhäst, det stämmer. hur det kan vara så vet ja inte...

...hör inte lastning till NH menar du?! Tycker att skicka på två hästar sådär visar bra NH i lastsituationen....

Fast det visar ju också att sk "vanligt" folk också kan hantera hästar utan att vara direkt NH inspirerade.

Jag försöker se saker ur hästens perspektiv så mycket det går, men jag har såpass mycket hästar att saker bör funka relativt friktionsfritt, det du förväntar dig att din häst skall göra...det gör den...

Ganska intressant då jag var i Paris på den stora travanläggningen där...en massa avenskar har flyttat ner hästar dit , och i Frankrike( eller där) finns inga stallgångar och hästarna står alltså lösa vid påselning...vilket dom inte gör här i Sverige.
Jag frågade tränaren hur det är när man får ner svenska hästar som inte är vana detta...han sa( en svensk stationerad där)att det är aldrig några problem...det finns inga andra alternativ och dom bara står så iallafall...Där har man ett ett typexempel på att det man förväntar sig, det händer.

Skulle detta vara specifikt NH så är ju hela travfrankrike NHfolk....

Man kan ju ha bra ideer och sund hästhantering ändå....Nu vet jag faktiskt inte så mycket om dig...men många tycker att anammar man inte filoifin NH , så är man ingen god hästmänniska...jag säger nästan tvärsom...det FINNS duktiga NH människor som inte slaviskt följer filosofin utan även kan improvisera och vet att allt går inte att göra på samma sätt med olika hästar, men det finns även NHfolk som tror att dom tappat sitt ledarskap om hästen försöker ta en tugga gräs på väg mot hagen :crazy:

Att jag lastade mina hästar på det viset beror på att jag ofta var ensam på trav, det var för mig en praktisk lösning...praktiska lösningar är bra för mig :D

Min gamle hingst har en o samma procedur varje gång han ska på finkan...denna tar ca 30 sekunder att utföra....och det är viktigt för honom att få göra den, och det får då så bli....allt för att underlätta...då är hästen nöjd....och jag är nöjd :bow:

Jag vill inte hetsa hästar att gå på, för vi åker rätt mycket och då krävs det att allt funkar...bär man sig dumt o klumpigt åt då funkar det inte....och det är inte det jag eftersträvar...och jag tycker att det finns många som beter sig otroligt klumpigt...fast dom menar väl..men det blir helfel.(typex....står mittemot hästen och SMACKAR ljudligt)

Dessa hästar som denna tråden handlar om är rent livsfarliga....det finns inga generella råd för att lösa den, men jag vet vad JAG gjort iallafall........

martha skrev:
Dessa hästar som denna tråden handlar om är rent livsfarliga....det finns inga generella råd för att lösa den, men jag vet vad JAG gjort iallafall........

å, hua, då hade du gärna fått ta hem vår ponny :angel:

:D Det skulle till väldigt mycket för mig att ta mig an en sån häst...jag vill inte riskera livet för andras dumheter....Men om jag hade en själv så vet jag vad jag skulle gjort..
Man kan inte hålla på o lalla med såna hästar...ju mer man håller på, ju närmare kommer man att någon blir skadad.

Normalt är ju en häst väldigt noga med att se sig för...det skall den absolut göra när man fäller ner lemmen också....

Men så har jag ju fronturlastning också......det är det säkraste alternativet...Jag får ofta hem olika nya hästar, ibland 2 st...då är fronten ett utmärkt val.......

roslagen skrev:
Sunt förnuft är något man kommer långt med, se Marthas inlägg
om i och urlastning :bow: :bow: :bow:

Sunt förnuft är något som fler skulle behöva, sunt förnuft och horsemanship går hand i hand :love:

Däremot vad jag förstått och sett så har NH i de flesta fall väldigt lite med horsemanship att göra... :devil:

Det är många som hävdar att NH och sunt förnuft är samma sak - det är det inte. En del människors sunda förnuft är långt ifrån vad NH representerar. Det var det jag kommenterade... :)

nä, det är inte speciellt kul :( o hade man bara pengar hade säkert fronturlastning löst många problem med det här...

Ja, det är jättesvårt att ta sig ur såna olater.....det som är svårast..är förmodligen dina egna tankar....du blir rädd och osäker varje gång du kommer i den situationen, detta känner hästen som är expert på att läsa oss och våra tankar....där har man ett stort problem.

Jag hade engång en häst som rusade ut i hagen...i början innan jag visste om hur han var så gick det jättebra, men sen fick jag höra hur han brukade bete sig....då var det kört, spelade ingen roll hur jag försökte eliminera mina tankar, så GICK det inte....han var expert på att ta sig lös....bara vände på huvudet och drog järnet... :crazy:

En annan situation som jag var med om var när jag var tonåring och jobbade i ett stall....där fanns en ruskigt sur märr....det brydde jag mig inte om utan gick alltid in o hämtade henne ändå...vilket hon försökte värja sig eller inte...efter några månader så fick jag reda på vad hon gjort med folk...det räckte att jag tvekade en tiondels sekund...sen var det kört för mig med...

För att man håller på med "vanlig" hästhantering betyder det inte att man hittat vägar i kommunikationen med hästar som är vad NH representerar(så skulle jag uttrycka det)! Innan jag började med NH var det många detaljer som jag hade klurat ut själv som är grundprinciper i NH, men som jag fick en vidare bild av när jag började med NH. I "vanlig" hästhantering fostrar människan hästen utifrån sitt rovdjursperspektiv (höjer rösten, "hästen ska utföra det jag ber om", man använder ofta slag för att fostra hästen om den ex. biter, sparkar, och fungerar inte ridningen som den ska finns det en uppsjö av bett och hjälptyglar att tillgå...)

Att lasta två hästar så att de går på själva betyder att de känner sig väl till mods att bli lastade och att den som lärt hästen det har gjort ett bra jobb. Å andra sidan kan ju resultatet ha uppnåtts med metoder som inte representerar NH (ex. slag, linor etc...) Jag skulle säga att man "blandar" NH-principer med rovdjursfostran ganska friskt! Man kan alltså lasta hästen, eller få den att stå stilla på stallgången - för att sedan sätta i det nya skarpare bettet för att kunna kontrollera hästen. (Vilket betyder för mig att det finns saker i relationen att fixa - för har man en god relation med sin häst behöver man varken huvudlag eller något annat för att styra den!)

Att hantera hästar med NH som grund innebär att man i allt vill utgå från hästen och hästens natur, samt att man lägger av med att bete sig själv som ett rovdjur mot hästen. Det gäller allt från att hämta häst i hagen, hur man kratchar hovar, hur man sadlar, tränsar, rider in en häst, rider olika gångarter, lär in olika moment, lastning, vilka redskap man använder/inte använder - kort sagt ALLT.

Dessutom är det i den inrikting jag håller på med så att man hela tiden utvecklas och fördjupar relationen med sin häst. Alltså lastar man inte bara hästen för att flytta den från punk A till punkt B utan använder också transporten för att ytterligare spränga gränser för relationen och inte minst - ha roligt!

Många tycks tro att NH är en serie markövningar för att få hästen snäll och hanterbar. Ja, och lite trickträning. Sen hanterar man hästen som "vanligt". Många går ju ut och "horsemanshippar" sina hästar några gånger i veckan och säger sedan att man håller på med NH.

När det kommer till lastning av en häst som tråden handlar om och de som säger sig vara NH-folk säger att man ska vincha ut hästen eller låta den backa ut i vatten - då undrar jag hur låg standarden egentligen är på utövarna av NH. :confused: och är chockad över hur lite man egentligen vet om det som är grundläggande principer för NH!

Visst kan man ha sett många som försökt få in sina hästar med att skicka in dem och skicka dem över ramper osv. Men att rata metoden för att "gröna" människor inte lärt sig detaljerna som gör att hästen går in/ut lugnt och sedan för det säga att "det inte hör till NH". Jag blir förvånad när NH-folk inte kan göra skillnad på utövaren (som är under utveckling) och grundprinciperna!

jo, alltså, vi har haft många duster jag o ponnyn under de 10 år som vi haft henne. men det här med att hon slänger sig ut har börjat det senaste, hon lärde sig efter EN gång när pappa glömt sätta på bommen där bak....gissa om det blev ett chockmoment när ponny kommer farande helt oväntat redan innan bakluckan var nere.

personer som inte kan hantera henne eller är osäkra har inte så mycket att säga till om när det gäller henne. får hon för sig att hon ska dra, ja då gör hon det och det finns inget eller inge som kan hålla henne kvar. hon är helt otrolig. hon var sån här som treåring när vi köpte henne men sen gick det över...det senaste året har alla de här olaterna kommit tillbaka.

när vi ska lasta till exempel måste vi stängsla in runt transporten och aldrig tappa kontrollen över huvudet. hon sticker helt enkelt o det går inte för alla muskler i världen att hålla henne kvar. stort problem. och hon som ska säljas...suck.

det har gått så långt så vi har pratat om att hon kanske har en knäpp i huvudet för ibland beter hon sig inte riktigt klokt.

Tee Showah skrev:
När det kommer till lastning av en häst som tråden handlar om och de som säger sig vara NH-folk säger att man ska vincha ut hästen eller låta den backa ut i vatten - då undrar jag hur låg standarden egentligen är på utövarna av NH. :confused: och är chockad över hur lite man egentligen vet om det som är grundläggande principer för NH!

nu vet inte jag vad du har varit med om för hästar men utifrån min erfarenhet av just vår ponny så fungerar inte enbart NH-principen. tro mig, vi har verkligen försökt och vi har en bra relation till vår ponny utom när det gäller lastning.och tro mig en gång till, vi har haft en bra relation till henne under lastning också. tills nu.
har man en sådan häst som vi har så skulle man kunna prova till exempel vattentestet bara för att se.
jag vet att du inte tycker att det är någon bra idé och innerst inne skulle jag kanske inte heller vilja utsätta ponnyn för det. men när man har gått igenom allt det vi har gått igenom med henne under det senaste året så ändrar man åsikt successivt även om man inte vill det egentligen.

man orkar inte, det handlar om det.
den här ponnyn förenat med lastning nu för tiden är förenat med så otroligt mycket känslor så man skulle kunna spricka. hon är farlig och då anser jag att man kan vara villig att pröva andra metoder än just de som man gör inom NH för att få stopp på den delen.
och jag menar inte att jag skulle vilja ta i med sådana hårdhandskar att det handlar om fysisk smärta för hästen, inte psykisk smärta heller.
men just i den här frågan är ja väldigt kluven...

Senast ändrad:

Det är ju här NH börjar!

Nu har jag läst dina inlägg och försökt göra mig en bild av situationen. Din häst går att lasta efter att ha varit hos NH-instruktör, men sedan faller det ur? Du har lasttränat mycket in och ut, men inte vågat momenten med bommen bak samt när man fäller ner lämmen. Stämmer det?

Annars är hon alltså snäll och medgörlig? Ingen negativ respons när du lägger på tryck på olika delar av kroppen eller att hon drar sig för att flytta sig för kroppspråket osv. Glad som en lärka att skicka på volter? Kan du skicka henne över, under och emellan saker utan att hon vill preja eller på annat sätt visar sig agressiv/pressad?

NH är inte bara att "mesa" med sin häst utan man lägger naturligtivs på tryck om det behövs. Tror inte att din häst är elak eller knäpp. Det är ett bytesdjur som känner sig pressad i denna situation. Även om hon varit lättlastad i perioder, så har ju något hänt som gett henne en annan åsikt. Att hon blir farlig är ju för att hon känner att hon behöver försvara sig för att komma ur situationen.

Man kan förbereda hästen mycket utanför transporten! Man kan "felsöka" på ett bra sätt om man använder 7 games som grund. Det vore konstigt om du inte hittade något i de "lägre" lekarna som du kan justera inför lastningen...

**Att hantera hästar med NH som grund innebär att man i allt vill utgå från hästen och hästens natur, samt att man lägger av med att bete sig själv som ett rovdjur mot hästen. Det gäller allt från att hämta häst i hagen, hur man kratchar hovar, hur man sadlar, tränsar, rider in en häst, rider olika gångarter, lär in olika moment, lastning, vilka redskap man använder/inte använder - kort sagt ALLT**

Hur kratsar man hovar på NH vis??????? kontra normalt???

Skall man leva efter läran...så skall man ju släppa hästen på skogen och absolut inte rida på den :crazy:

hon är en mycket bestämd dam och kan bli svårhandskad i perioder när hon testar och så vidare.
hon har problem med trängselövningar vilket vi tränat mycket på. vi har stått med henne jämte transporten när luckan fällts upp o ner o gjort detta tills hon kan stå helt lugnt brevid utan panik o vi har lastat o lastat, med bom bak o allt har gått bra. problemet är när luckan ska ner. det är då allt sprakar löst.
under o över saker har hon inga problem med. hon får knäppar ibland. hon kan vara lugn o helt plötsligt utan förvarning bli omedgörlig. hon är en svår häst att läsa, man tror man har kontroll tills man ser rumpan på henne på en kilometers avstånd.

nu är det inte jag som tränar henne utan min syster eftersom jag bor 50 mil bort och under de senaste månaderna har inget gjorts med henne och det är iofs då hon blivit som värst sen många år...(hon fick såna här fasoner när hon var unghäst vilka gick över men kommit tillbaka) varför inget gjorts med henne är för att hon brutit ett ben i benet som nu läkts.
så transportträning blir det nog inte på ett tag nu...

men vi har börjat få hjälp av en herre nu som ska hjälpa oss sälja henne och när hon var på återbesök hos veterinären för benet så gick allt som en dans så det finns ett ljus i den mörka tunneln ändå :)

Inte behöver vi släppa hästen på skogen! Notera att ordet "horsemanship" består av orden "horse" och "man", vilket betyder att människa och häst ska fungerat tillsammans. "Ship" får stå för att det är en gemensam resa för både hästen och människan. Eftersom människan envisas med att hålla hästen som husdjur vill vi få en sådan relation att den både kan arbeta för oss (hemska vi...) och bli vår vän (Jolly Jumper-häst och solnedgång ahhhh....)

Hur man kratsar på NH-vis? Pja, först måste hästen lyfta på hovarna när man säger ordet "hoppalong" sedan måste man ha en särskild hovkrats som man kan köpa av vissa certifierade NH-tränare efter att ha gått en helgkurs i ämnet... :p

Nejdå, jag skojar. Det är många som ger sina hästar smäll och hårda ord (har hört mååååånga fula ramsor...) i samband med att de ska lyfta hovarna för just kratsningen och många hästar står och drar åt sig benet eller kickar. Inom NH löser man grundproblemet så att hästen villigt låter sig bli rengjord under hovarna. Som sagt - det gäller allt!

Som jag skrev i tidigare inlägg behöver inte NH nödvändigtvis vara ett helt annorlunda sätt "än det vanliga" att göra det på. Som att kratsa en hov. Men som en NH-förebild säger: "there is a savvy way to do everything" och det är liksom det som är grejjen!

Alltid lika roligt att du hamnar i såna här diskussioner, martha, när du är en av de mest "natural horsemen" jag känner :p

Först skriver du FLERA timmar, sen påstår du igen att det rör sig om flera timmar. (läs mitt första svar, det står i fet stil)
Nu påstår du att du aldrig skrivet timmar.
Bara scrolla upp o kolla vad du skrivet.
Noll koll på vad du skriver, noll koll på NH!!!
Om jag hade känt som du gör för NH, så hade jag inte varit på detta forum.
Sen igen då,,, Inlägget gällde och rörde sig om NH, varför svarar du då?
Tänk på stackaren som skapat inlägget och vill ha hjälp, i stället får hon bara höra dina skitkommentarer ( ja det menar jag ) om att "vi" NH:are är så djäkla kassa på att lasta hästar så vi måste hålla på i flera timmar.

Sen har jag jobbat i travstall, ibland så körde bussarna i väg utan hästar som stod i vårt och grannarnas stall för att de inte gick att lasta in. Så svårlastade hästar, finns bland travare åxå.
Kanske bara för att de aldrig blir tränade utan bara pang på rödbetan...

Sen har jag inga problem med att "akutlasta" mina hästar, de är NH tränade och går snällt på.

Så nej tack, jag vill INTE komma på kurs hos dig...
Och nej tack, jag vill inte höra flera kommentarer som inte rör inlägget i sig... Då kan du PM:a mig!!!

Undrar om det finns fler forum som smutskastas på detta sätt???

Put a sock in it, will you? Spar din energi på nåt bättre än att hacka på en av de bästa hästmänniskorna vi har här på Buke.

Tassetass skrev:
Put a sock in it, will you? Spar din energi på nåt bättre än att hacka på en av de bästa hästmänniskorna vi har här på Buke.

Vad hade jag gjort dig då?
Aj fan, öm tå då!!!
Spara sådana här kommentarer till PM!
Vem är den bästa hästmänniska på Buke?
Trångsynt att i detta forum skriva det enda namnet som är en NH hatare!!!
Du behöver inte hålla med mig...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Hästvård Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :) Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar...
Svar
7
· Visningar
3 209
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama