Ponnyn kastar sig ut

Sv: Ponnyn kastar sig ut

jag tror inte riktigt själv på metoden då jag är för att få en fin kommunikation med min häst och försöka reda ut problem och bakomliggande orsaker till varför han/hon gör som h/h gör. men...

det är bara det att ibland kan det vara bra att höra olika vinklingar på saker o ting man kan då bestämma själv och man kan hitta andra problemlösningar genom ett tips. jag anser inte att det är NH eller en fin kommunikation om man skulle sända ut sin häst direkt i vatten.

vi har en otroligt svårlastad ponny och vi har varit med om många direkt farliga moment med henne just när lastning kommer på tal och det är förenat med olyckliga känslor och jag skulle kunna berätta många olika historier om denna lilla ängel.
vi har gjort allt. vi har byggt upp en fin, bra o fungerande kommunikation och hon har kunnat gå från en svårlastad liten djävul till en lättlastad ängel genom olika humana NH-metoder. hon har även fått bo hos en duktig NH-tränare för lastningens skull och hon har kommit hem som världens mest lättlastade harmoniska häst.
allt är dock inte så enkelt med lilla ponnyn, hon kan vända sitt humör på en tiondels sekund och hon är den mest envisa varelse jag någonsin mött.
hon går nu att lasta lugnt och fint men...när hon ska ut. det är då helvetet brakar löst. hon kastar sig bakåt o kommer hon inte ut pga bommen, ja då kastar/kryper hon under den. fråga mig inte hur hon gör, men hon har alltid varit en utrytarkung när det gäller allt.

skulle bara vilja säga att alla har inte varit med om hur det är att ha en så svårlastad häst som man itne kan råda över i vissa stunder o som man dessutom har det yttersta ansvaret över. det är lätt att stå o säga att man kan göra si och man kan göra så, men allt fungerar inte på alla hästar ändå.
givetvis behöver inte transporten backas så långt ut så att hästen inte bottnar när den ska ut...det kanske räcker att vattnet räcker precis över hovarna.
så ohumant tycker ja nog inte det låter, det är inte precis så att jag har tipsat om att stå med en piska där ute för att slå allt vad man orkar så fort hästen slänger sig.

ibland kan det vara bra att testa olika saker för att komma på det som fungerar bäst och det behöver inte innebära att man måste testa de elaka sätten. oj, nu blev det lite långt.

Gör vistelsen i transporten attraktiv även vid urlastning.

Vi gör så här att vi inte släpper ner bakbommen förrän hästarna är lösa fram. Backar hästen tar det stopp bak. En person står framme vid huvudet och utdelar godisbitar tex vanliga foderpellets. Det gör hästen mer intresserad framåt, när hästen står lugnt utan att trycka mot bakbommen ( helst så att den inte rör vid den).

Så lägger en medhjälpare bakom ner bakbommen. Fram distraheras det fortfarande med godis. Innan hästen själv backar ut ges kommandot "BACK" från föraren fram och hästen gest tecken att backa ut tex genom att man lägger handen på bogen. Det är bra att ha ett långt grimskaft så man hinner med om/ när hästen har brottom. Ge sedan beröm när hästen är utlastad.

Detta går kanske litet vimsigt till i början men så småningom kommer hästen vänta på kommandot BACK"" innan den ens har en tanke på att börja backa ut .

Till slut kan en person lasta ut hästen helt själv med föjlande procedur.

1. Man lossar hästen fram och lägger grimskaftet över hästens hals.

2. Man går bak och drar ner lämmen.

3. Man viker ber bakbommen.

4. Kommandot "back"-hästen backar ut. Beröm.

5. Man tar hästen när den är halvägs nere från rampen.

6. Beröm

Kanske inte NH men så här botar JAG problemet och det funkar väldigt bra. Viktigt är att ha tålamod. Hästen måste vara van tt åka, man måste köra fint och lugnt med den i. Det ska vara en SKOJIG grej att åka transport.

/Kung Tulle

Tee Showah skrev:
Horsemanship går ju ut på att använda hästens eget sätt att tänka och vara när man vill be den "utföra" saker, som ex. lastning i detta fall. Att ge hästen tid att bearbeta transporten så att den går in och ut ur den själv - är det så fel?

Jag hade en 174 cm hög häst på ca 650 kg som inte tyckte om transporter när jag köpte honom (och innan jag började med NH kan jag tillägga). Visst kunde jag lura honom några gånger. Någon gång med havre (sen var det kört), någon gång med kompis i andra halvan, sedan med linor (vilket han fullkomligt struntade i och backade ut ändå!) samt vincha in honom (lyckades 1 gång och sedan aldrig mer..) Kort sagt - man kunde inte få in honom till slut!

Ja, det var helt enkelt bara att be honom gå in själv som gällde. När jag började med det fick han en helt annan inställning till transporten och jag kunde lasta honom helt själv och åka på kurser och andra resor med hästen! Urlastningen hade jag också haft problem med, men tack vare transportbearbetningen slutade han med det också. Så tekniken "approach and retreat" är alltså hemligheten med att lyckas i både att få in hästen och få den att gå ut lugnt! Om man väntar tills hästen går in lugnt själv och backar ut själv så har den en förändrad attityd till transporten - tro mig!

Att vincha ut/in hästar, använda linor, muta och låta dem backa ut i vatten....mja, jag vet inte vilka NH-gurus som lär ut det, men ge mig deras namn så besparar jag mig en massa pengar genom att gå på deras kurser... :D

Tja... Kravallstaket nämndes förvisso inte, men de används flitigt av Monty Roberts-adepten Kelly Marks :devil:

med vår ponny har vi provat detta, vi har lärt henne kommandot back och hon kan lugnt stå där inne tills vi säger back, lugnt o fint och utanför får hon massor av beröm o vila. går hon ut innan vi sagt back sänder vi in henne igen tills hon går ut när vi säger back o så får hon vila osv.

det här fungerar bra. tills det där med bakbommen kommer. vi har tränat henne så många gånger med att knäppa på bakbommen när hon står där inne lugnt o vi har stojat o haft oss utanför för att hon ska vänja sig vid en trygg miljö inne i transporten även om det händer massa utanför, att den inte är farlig. allt går bra. men när luckan ska ner. då får hon panik o SKA ut till varje pris. spelar ingen roll hur mycket uppmärksamhet man riktar framåt, hon märker ALLT!!!

iofs är den här ponnyn överhuvudtaget en komplicerad figur. :(

Hon blir alltså rädd när baklämmen går ner. Då är det det moment som ni får träna. Ha henne inne i transporten ta ner bakluckan, låt henne stimma ett par ögonblick , ta upp bakluckan. Lugna henne/ vänta tills hon blir lugn. Ta ner bakluckan, låt henne stimma ett tag, ta upp, lugna ner etc etc.

Hon vet att det är dags att gå ut när bakluckan fälls ner och jagar upp sig. Vänj henne vid att det oftast inte är dags att gå ut när den tas ner.

Öva när hon är hungrig låt henne tex få frukost under träningen, då förknippar hon dessa moment med mat.

Hon kan ev reagera på något ljud när bakluckan går ner. Gör hon såhär i alla transporter eller bara er egen?

Det kan vara läga ett lastträna henne i en ifor williams som
har dörrar och hästen inte behöver gå på rampen ut.

Det är inte omöjligt att få henne bra att lasta ur, men skynda långsamt och pressa henne inte.

/KT

human betyder mänskligt, och mig veterligen är inte hästar människor......

Jag håller till viss del med djurjouren, att göra saker om o om igen tills dom inte ids längre eller inte bryr sig är bara bra....så kan jag göra med hästar som rusar in eller ut ur hagen/boxen....och jag håller på tills dom tagit förnuft till fånga...lugnt o metodiskt.

Som många andra NH are säger här inne så skall det bygga på tillit, visst skall det det...men vad gör dom själva när dom viftar i rep i flera timmar för att få på en häst???

Nåja...Problemet som jag ser det är att hästen KASTAR sig ut...det som blir farligt är ju då att någon brukar stå bakom och fälla lemmen eller ta bort bommen...gör man det 15 ggr så är ju risken stor att denna någon skadas...alternativen för MIN del vore att backa nånstans där det är obehagligt att gå ut, så att hästen verkligen ser sig för och inte bara handlöst kastar sig...en häst är inte dummare än att den lär sig av sina "misstag" (förhoppningsvis)

Det andra alternativet är att ha frontutlastning. och den som säger att hästarna hoppar framåt istället med såna släp....så kan jag säga att hade jag en så korkad häst så skulle den bli salami istället.

vi har endast kört henne i vår transport och en annan och hon har gjort likadant i båda. visst verkar det som hon är rädd när luckan ska ner och att hon vet att det är då hon förväntas bli urtagen ur transporten. önskar bara att vi hade mer mod än vi har. hennes beteende har gjort att vi inte vågar träna just den delen och det är ju precis det hon behöver, träning av den delen när hon ska ut efter att luckan tagits ut.
men hur?
vi vågar inte stå o träna detta om och om igen eftersom vi vet att risken för att en olycka ska hända ökar med varje gång. det är väl fel att tänka så men man måste ändå tänka på säkerheten i första hand. så, det är svårt att veta hur man ska angripa ett problem med hästar som beter sig såhär och jag vet att en metod som visat sig fungera på många hästar inte för den sakens skull fungerar på alla, därför behöver man testa sig fram från individ till individ.

Ett NH-svar eftersom du vänt dig till oss:
Försök först klura ut vad beteendet beror på. Läs hästen!

Planera därefter vad som ska göras.
En väg som oftast fungerar, är att dela upp problemstycket i mindre bitar, därefter i ännu mindre bitar och så i ännu mindre. Så många och så små som behövs. Börja därefter att jobba med varje liten bit för sig. Läs hästen!

I det här fallet skulle jag lunna tänka mig att hästen är osäker på själva backningsproceduren. Vad som kan vara orsaken till det, vet ju inte jag, men kanske den inte litar på rampen (detta onödiga påfund), eller är rädd för obehag under backandet, eller är skraj för vad som finns bakom transporten, eller... Läs hästen!

Vad du vill uppnå, är givetvis att hästen ska stå kvar, när du öppnar bakluckan. Eftersom den står lugnt efter lastning, ligger problemet knappast i transporten i sig. Alltså backningen? Läs hästen!

Jag tror "Tee Showah" och "saddleman" ovan var inne på samma spår som jag, nämligen att stegvis vänja hästen vid backandet.
I ditt fall skulle jag ta hästen upp på rampen, olika långt olika gånger, och omväxlande stanna den där resp fortsätta ett litet steg framåt eller bakåt. Succesivt jobbandes så hela vägen ända inifrån och ut. Hästen vänjs alltså att lugnt och otvunget röra sig på rampen, hit och dit och in i och ut ur transporten. Så mycket knallande som behövs, men inte så att hästen blir hjärntrött. Läs hästen!

När själva ramppromenaderna sitter, börjar du med att greja med ramp och/eller baklucka. Lite-lite först, så att hästen och du fungerar som ni ska, därefter mer av stängd ramp/lucka. Läs hästen!

Nästa, och sista(?), steg blir att köra en liten bit innan ramppromenaden. Därefter bygga på med längre turer, byta lastplats etc. Går du för fort fram, säger hästen till. Då är det bara att backa och börja om på tidigare nivå igen. Läs hästen!

Den här vägen är inte den snabbaste eller tuffaste att gå, men är den kanske den bästa? Du vill väl ha en häst som aldrig mer ser någon anledning att slänga sig bakåt ur transporten? Och som slutat för att den tappat anledningen och inte för att man bytt en rädsla mot en annan, större!

LIA

PS! Varför alla Läs hästen!? NH ju! :)

Humant betyder mänskligt, men förhoppningsvis begrep någon att det inte bara är männskor vi skall vara humana mot...
Om du slår Human i en ordbok så står det:
Hygglig och skälig åxå.

Som många andra NH are säger här inne så skall det bygga på tillit, visst skall det det...men vad gör dom själva när dom viftar i rep i flera timmar för att få på en häst???
??? Vem lastar så?

Många lastar så....dom t om "longerar" hästen över lemmen tills den är så nöjd o trött så den inget annat val har än att gå på finkan..... :crazy:

Hästar som beter sig som i ursprångsfrågan har ofta blivit "lasttränade" dvs lastade och avlastade, lastade o avlastade...tro fan att hästen slänger sig baklänges då.
Fattar inte vitsen med att göra på det viset...det hästen lär sig är att backa ut direkt igen...UTAN att ha åkt en tur. När sedan man åker så blir hästen så upprörd för då håller man inte "rutinerna" och den får bråttom ut.........Man ska ALDRIG göra så om man vill ha en normallastad häst.....
När skadan redan är skedd är det ett h-e att lära om dom, och dom blir dessutom farliga för omgivningen.....

Jepps. Var en tråd om det här på NH för bra längesen, och i senaste numret av Hästfynd är det en artikel om KM där de fina staketen nämns.

Sunt förnuft är något man kommer långt med, se Marthas inlägg
Hästar som beter sig som i ursprångsfrågan har ofta blivit "lasttränade" dvs lastade och avlastade, lastade o avlastade...tro fan att hästen slänger sig baklänges då.
Fattar inte vitsen med att göra på det viset...det hästen lär sig är att backa ut direkt igen...UTAN att ha åkt en tur. När sedan man åker så blir hästen så upprörd för då håller man inte "rutinerna" och den får bråttom ut.........Man ska ALDRIG göra så om man vill ha en normallastad häst.....
När skadan redan är skedd är det ett h-e att lära om dom, och dom blir dessutom farliga för omgivningen.....
om i och urlastning :bow: :bow: :bow:

Sunt förnuft är något som fler skulle behöva, sunt förnuft och horsemanship går hand i hand :love:

Däremot vad jag förstått och sett så har NH i de flesta fall väldigt lite med horsemanship att göra... :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Lastträna i flera timmar?
Vem gör det här? Svara på min fråga!
Skall man lastträna så gör man det i enligt mig då, max 10 minuter.
Om du inte har förväxlat det med "vänta ut" då kan det gå timmar.

Sen finns det massor med olika lastmetoder.
Förhoppningsvis för att alla hästar är olika.
En del fungerar bra med att gå in o ur ett par gånger, och blir för dens sakens skull inte paniska vid urlastning.

Det gäller även här att läsa hästen, och att ALDRIG gå ett steg längre än vad hästen är mogen för.

Men går hästen på kolugnt, tittar sig nyfiket omkring inne i transporten, så varför inte köra en bit med den direkt!
Eller i alla fall, fälla upp baklämmen och låta hästen stå inne i transporten en stund.
Detta ser inte jag som något dåligt. Detta ser jag som att gå vidare i lastträningen till slutmålet som dock är att åka.
Lastträna gör man BARA när det behövs...

roslagen skrev:
Sunt förnuft är något man kommer långt med, se Marthas inlägg
om i och urlastning :bow: :bow: :bow:

Sunt förnuft är något som fler skulle behöva, sunt förnuft och horsemanship går hand i hand :love:

Däremot vad jag förstått och sett så har NH i de flesta fall väldigt lite med horsemanship att göra... :devil:

Det är många i det här inlägget vars "sunda förnuft" inte kommer att komma i närheten av min häst i alla fall...

Vart har jag skrivit att man tränar iflera timmar......det har jag inte skrivit....även fast jag vet att det förekommer...folk beter sig oerhört korkat med lastningar...tro mig, jag ser ganska mycket sånt....

Det värst jag har sett är när folk stått i en timma och fortfarande inte fått på hästen...en kille som jobbar på djursjukhuset ville vara hjälpsam(dom hade varit på kliniken) smällde i händerna och röt till, hästen gick på direkt...då DÖG inte det ..utan dom lastade ut hästen IGEN och fortsatte är älta med hästen ytterligare 2 timmar...för dom höll på med NH :crazy: Vad lider folk av?????

Jag har aldrig lastränat nån av mina hästar någonsin...NÄR vi ska nånstans , så går vi bara på finkan...åker dit vi ska..och åker hem sen igen..och jag har aldrig nån häst som vägrar gå på finkan....hur kan det vara fel??

Varför undrar jag...skall man göra saker svårare än dom är??? Varför tror man att det är värre att gå in i en finka, än i en box/spilta??
Folk TROR att det är en sak som måste tränas in, men det är det inte....om man gör en lastning(den första) helt odramatisk...så finns det inget att dramatisera för heller.....eller har ALLA mina hästar fel??? Som går på utan att blinka...det kan man fråga sig.Eller så har dom väl inte läst boken om Horsemanship....Tack gode gud.

Sen säger du att man aldrig skall göra nåt som inte hästen är mogen för...Vad säger du då om du måste akutlasta din häst pga nån orsak??? En häst är mogen för lastning närsomhelst i livet...eller är just mina hästar mer mogna än andras?? tror inte det. Det har med o göra vem som håller i grimskaftet.

Problemet är när folk håller på o ältar o tjabblar och utgår från att lastningen ÄR en traumatisk del i hästens liv...det är den INTE ( om ingen varit där inna o tjabblat till det)
Ni är välkomna på "kurs" hos mig, så kan ni få se hur enkelt det är att lasta en unghäst.

hej jag är helt ny här.. men jag själv håller mig till PNH el va de heter... som tee showa åsså gör.. (vi står i samma stall om nån undrar :rofl: )
kan juh berätta om mina egna erfarenheter av "lastning"
inte för så länge sen skulle ja åka på kurs med min islandshäst.
jag var lite nervös eftersom jag inte hade lastat honom på sissodär 2 år (?) jag kom ned t hagen o började göra honom iordning. sen när de va dax var jag stressad (smarta jag hade glömt klocka) jag gick först in (som man brukar på de "vanliga" sättet) men hästen blåvägra... o jag e inte den som vill "trycka" in hästen med våld.. och jag vet att det inte funkar på min häst.. då blockar han huvve o blir som en stor betong klump.. men iallafall...
ja stod där o locka o pocka men inge hände.. han satte bara upp framhovarna på rampen så långt han kunde sträcka sig.. jag blev mer o mer stressad o de kännde han som om de skulle vart nått som hota inne i transporten... o ja blev bara argare o argare .. (såg pengarna flyga iväg.. kursen va inte billig) så ja överlämnade hästen till en annan tjej som åxå skulle dit och hon vinchade in hästen min .. jag kunde inte se på... men tillslut efter en timme ungeför va han inne.. svettig och stressad efter att stått på bakbenen o slängt sig m.m ... sakt o gjort vi åkte dit.. sen när vi skulle hem kände jag att de va lönlöst att ja försökte så tränaren vi hade tog över.. o när han började så insåg jag att jag måste gå därifrån.. alltså han sparkade in hästen.. ja hörde smällar o svordommar o skri... ja blev livrädd.. men hästen kom in ... o nu sist vi skulle på träning.. så kom min räddande ängel "tee showa" och jag bad henne göra de från första början.. och de tog bara sissodär 10-15 minuter(hon skicka alltså in hästen i transporten.. "bad om att han skulle gå in" så stod hästen lungt och stilla i stransporten... "tee showa" e underbar :D... jag gjorde samma sak när ja skulle hem .. tränaren ville hjälpa till men ja bad honom snällt o backa undan eftersom ja märkte att min häst inte direck gillade honom.. ja bara bad hästen gå in o han gick in.. snacka om att han stod o gapa.. vikken triumf för mig :D jag belv bra stolt över min häst :D :D :banana:
så jag skickar in hästen o de funkar perfa för mig o honom :D jag rekomenderar de...
ojj va vimsigt detta medelande blev... men ja... :D hehe
herrå :bump:

Alla sätt är väl bra om dom funkar...Men om du inte stressat från första början kanske din häst hade klivit på ändå... :D

Jag har också haft hästa jag skickat på, men det är inte så tillrådigt när man är på travbanor o dyl..IFALL hästen skulle komma på att vika av...

men jaghade en kallbloding och en varmbloding som ofta startade samma dag...när jag lastade dom så tog jag en i var näve...gick upp på lemmen och bara skickade in dom....fast det kallar jag inte NH, utan det är ju också lastning...fast på ett annat sätt..och för mig var det bara praktiskt att kunna lasta bägge samtidigt så den andra slapp stå o vänta själv i stallet/finkan....

Men jag kan inte se att jag skrev att jag tyckte att folk hade sunt förnuft i denna tråden.....

Som uppväxt i travstall måste jag bara tillägga att problemet med lastning oftast är en såkallad ridhästfason, på travet gör alla i stort sett som Martha gör ( även jag ) lastar in och åker iväg, helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Hästvård Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :) Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar...
Svar
7
· Visningar
3 209
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama