Ponnyallsvenska i hoppning....

C

CamillaP

Undrar var jag kan hitta regler och bestämmelser för ponnyallsvenskan div II?

Är det någon som kan klargöra för mig hur det går till?
Laget, tävlingar etc....

Bamsekram

Camilla

Sv: Ponnyallsvenska i hoppning....

Vet inte riktigt vad du vill veta men så här gick det till när jag hoppade Div II

Man är antingen 3 eller 4 ekipage i lagen (om man är 4 st så får man räkna bort den sämstas resultat).

Det är först två deltävlingar, kval, med massa lag.

Om laget sammanlagt har 0 fel efter grundomgången så går dom vidare till omhoppning.

Efter dom två kvalen så är det finalen och dit går då dom lagen som har placerat sig bäst.

Div II går i LC/LB för ponny har jag för mig?

japp är precis som EQL säger, i grundomgången hoppar man LC, och om man tar sej vidare till omhoppning så äre LC+5 som gäller:smirk:
lycka till!

I vårat distrikt är det LB i omhoppningen iaf ;)

På min tid var de 3-4 st i laget och de tre bästa resultaten räknades, då kunde man dessutom anmäla två lag. Men nu är det upp till åtta st i laget. Tydligen får man bara anmäla ett lag!

Distriktet är skåne, känner ni till detta?

Hittade info på Skåne distrikts hemsida....

Det får bara vara ett lag med 3-8 deltagare.....
Man lär sig ngt nytt varje dag!

Oj, hur många är det som räknas?

Tre, precis som innan. Detta leder naturligtvis till att alla lag (mer eller mindre) går till omhoppning. Men som sagt, det är färre lag nu i alla fall.

Aha, okej. Det verkar ju lite tråkigt, då är det inte mycket att kämpa för.

Skittrist. Vi lånade ut en ponny till en div 2 ryttare förra året så vi var och kollade på en tävling. Segt som tusan. Först red alla en förklass. Sen red alla lagklass på samma bana och samma höjd (nej, jag trodde inte heller det var tillåtet).
Nästan alla lag hade med 8 ryttare och gick till omhoppning, så först i omhoppningen började liksom tävlingsmomentet. Och då var alla så trötta att man bara ville hem. Det var så länge mellan grundomgång och omhoppning att både ponnysar och ryttare kroknade totalt.

Jag fattade det som att det var ett nytt system som testades i skåne förra året. Alla-ska-få-va-med-varianten.

knapplån

I vilken klass går div. I i?

Men jätteblä. Men skåne har inte div 3 eller hur?
Och hela tävlingsmomentet med att vara ett jämnt lag som går nolla försvinner ju, för nu har man åtta chanser. Usch usch. Om alla ska få vara med kan dom väl variera lagen istället, eller dela upp i zoner.

Nej, skåne har inte div 3. Det hade varit mycket bättre att införa div 3 i typ LD med stilbedömning och låta alla blåbär vara med där. Som det är nu är det ingen som helst nivå på div 2. Där rider alla som hjälpligt kan styra. Sen är det ett stort steg till div 1 där alla duktiga som inte fått plats i elitlagen rider. Alla däremellan trillar bort från lagtävlingar. Meningen med det här nya var väl att alla ska kunna va med, men i stället har man öppnat för en nivå och stängt för en annan.

Ah okej, jo det vore ju faktiskt smartare att ha div 3, det har vi här uppe, och då är det blåbären som startar div 3, sen är det ett snäpp till div 2. Tycker det är mycket bättre! Du får tjata på Skånes förbund ;)

Hur var det nu, vi skulle skriva om TR va? Då tar vi detta samtidigt tycker jag.

Aha, okej.. Det är på det viset!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen, 6-7 juli, går finalerna av både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska av stapeln under Falsterbo Horse Show...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Murray
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden