Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Fast när vi skriver "gå närmare" så är vi nog alla rörande överens om att det som avses är att gå mot den rädda hästen, även om man försöker bibehålla ett specifikt avstånd som hållits innan hästen började backa. Jag tycker inte att det ska spela någon roll om avståndet är 5 eller 10 eller 15 meter, ser man att hästen reagerar på kameran - därtill en häst som redan är uppjagad - så följer man inte efter. Och kan man inte se när hästen reagerar på kameran är man kanske inte helt lämpad som kameraman i ett program om hästar/ryttare med problem.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tyckte det var väldigt tydligt att kameramannen gick mot hästarna. Speciellt med reaktionen dom visade. Kanske inte kom närmare men blir hästen rädd, stå då still för sjutton.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag blev faktiskt irriterad på veterinärens kommentar om att de flesta bortförklarar beteenden med att hästen har ont. Det är ju precis tvärt om. Dom flesta bortförklarar beteenden med att den är dum.
Dessutom så behöver ju inte en häst ha "oj vad halt den är" ont för att protestera, det kan ju räcka mycket gott med att sadeln klämmer lite tex.

1: Har hästen ont?
2: Har hästen bra utrustning?
3: Rid för instruktör.

Hur svårt ska det vara? Bah! Jag bör inte se PA känner jag, jag blir bara irriterad. :meh:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag blev faktiskt irriterad på veterinärens kommentar om att de flesta bortförklarar beteenden med att hästen har ont. Det är ju precis tvärt om. Dom flesta bortförklarar beteenden med att den är dum.
Dessutom så behöver ju inte en häst ha "oj vad halt den är" ont för att protestera, det kan ju räcka mycket gott med att sadeln klämmer lite tex.

1: Har hästen ont?
2: Har hästen bra utrustning?
3: Rid för instruktör.

Hur svårt ska det vara? Bah! Jag bör inte se PA känner jag, jag blir bara irriterad. :meh:

Fast, han sa ju knappast att man inte ska ta hästen till vet. De sa väl till och med att det var därför de hade honom med, om jag inte minns fel.
Sedan är det ju självklart att han som veterinär möter de som försöker hitta fel som inte finns. De som inte säker vet.hjälp träffar han ju aldrig.

Och, som jag skrev tidigare, jag tolkade honom inte som att folk bara försöker hitta fysiska fel, utan försöker hitta alla fel (Där kan ju även "hästen är dum" ingå) som inte innebär att det är något fel på ryttaren.

Sedan blir jag ju onekligen nyfiken på hur du vet hur "de flesta" gör? Det stämmer nämligen inte överens med min erfarenhet. :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tycker det är bra att veterinären var med, och att tobbe sa att han försökte tjata med en veterinär eftersom det är bra att kolla upp. Bra även att veterinären sa att ibland ligger felet hos RYTTAREN.

Tyckte även det var fint att se att så många var så pass medvetna om vilket problem dom har och varför. Det är jobbigt att se barn vara så ledsna i kontakten med sina hästar, det ska ju vara kul att rida! Hoppas de som inte kommit med fått hjälp med sina problem eller bytt ponny till någon som passar bättre för just dem. Rätt individ till rätt ryttare gör ju ridningen så mycket mer friktionsfri :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast, han sa ju knappast att man inte ska ta hästen till vet. De sa väl till och med att det var därför de hade honom med, om jag inte minns fel.
Sedan är det ju självklart att han som veterinär möter de som försöker hitta fel som inte finns. De som inte säker vet.hjälp träffar han ju aldrig.

Och, som jag skrev tidigare, jag tolkade honom inte som att folk bara försöker hitta fysiska fel, utan försöker hitta alla fel (Där kan ju även "hästen är dum" ingå) som inte innebär att det är något fel på ryttaren.

Sedan blir jag ju onekligen nyfiken på hur du vet hur "de flesta" gör? Det stämmer nämligen inte överens med min erfarenhet. :)

Så uppfattade jag det också. Kul med en veterinär man vet inte bara står på kliniken oxå utan en som använder hästar mycket.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag är enig med the_connemara och Lillagoajag i det här fallet. Jag tyckte veterinären verkade fantastiskt vettig och satt bara och log och nickade med som ett fån när han pratade. Bland det bästa jag sett på Ponnyakuten sedan den mentala coachen hjälpte Shirin med hopprädslan!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag är enig med the_connemara och Lillagoajag i det här fallet. Jag tyckte veterinären verkade fantastiskt vettig och satt bara och log och nickade med som ett fån när han pratade. Bland det bästa
jag sett på Ponnyakuten sedan den mentala coachen hjälpte Shirin med hopprädslan!

:bow: Jag bugar också för den veterinären! Jag citerar hans ord ordagrant för att ni ska slippa spekulera om vad som faktiskt sades:

"Jag upplever att många ryttare gärna vill skylla på smärta, när hästen inte gör som dom vill, därför att det är lättare att se problemet hos hästen än hos sig själv. Man letar genvägar hela tiden... man vill hitta ett fel på hästen som veterinären kan bota, man vill hitta något fantastiskt fodertillskott som kan få hästen att gå mycket bättre och hoppa högre eller någon sorts märklig terapi som någon hittat på som oftast är helt odokumenterad, i stället för att försöka lära sig mer om hur hästen fungerar och hur man tränar och hur man rider den... som oftast är lösningen."

:bow:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Håller verkligen med.
Han är dessutom riktigt bra på att träna hästar och har sina galoppörer (!) på lösdrift.

Ni kan se mer av honom i ett avsnitt av "mitt liv som jockey" med Musse :P superbra hästkarl tycker jag

Är det HAN? Jag tyckte väl att jag kände igen honom!!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det är det! :)
Han är ju med i avsnittet som handlar om att lära känna hästar och hur de verkligen ÄR och reagerar snarare än att "bara" lära sig rida dem. Passande tycker jag.

Han är dessutom hemskt trevlig att prata med och ska (lite ot, sorry) göra ett stort hästrelaterat projekt med just Musse snart ;)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Herregud... jag kan bara ana vad han tänker :D

Alltså jag blir bara ledsen när jag ser detta? Tränar aldrig folk för någon? Vad har dom för tränare egentligen?

Iallafall är det väldigt bra med detta programmet, men 8000 som sökte? Allvarligt? Har folk så mycket problem.. jag blir helt rädd.. ännu räddare om det ska anses fräckt att ha problem så man kan vara med i ponnyakuten :crazy:

Och varför i helvete ska folk envisas med att hoppa i dressyrläder? Tro fan dom ramlar av och tappar balansen och inte får hästarna framför sig.. jisses :cautious:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Och varför i helvete ska folk envisas med att hoppa i dressyrläder? Tro fan dom ramlar av och tappar balansen och inte får hästarna framför sig.. jisses :cautious:

Ja det reagerade jag på också, några hade ju hur långa stigläder som helst :confused: omöjligt att hålla balansen då
 
Sv: Ponnyakuten 4

Och varför i helvete ska folk envisas med att hoppa i dressyrläder? Tro fan dom ramlar av och tappar balansen och inte får hästarna framför sig.. jisses :cautious:

Jag anar vilket ekipage du syftar på - och i det fallet skulle jag också vilja tillägga att jag tycker ryttaren är lite för lång, faktiskt. Då blir det ännu mer vingligt och svajigt. Men jag tycker den killen hade en underbar inställning till sig själv och sin häst - fram för mer sånt! :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

halvt kl
kom att tänka en bit ridlektion jag såg (sista kvarten på hennes ridlektion innan min vän skulle rida), där eleven hade typ 3 hål för korta läder, jag trodde hon hade allroundsadel först... sen såg jag att det var en dressyrsadel, bara att knäna stack ut.. det var för en B-tränare....! ibland verkar det inte hjälpa hur 'proffsiga' tränare man har, somliga är inte intresserade av att lära eleven något mer än att betala : (
 
Sv: Ponnyakuten 4

Iallafall är det väldigt bra med detta programmet, men 8000 som sökte? Allvarligt? Har folk så mycket problem.. jag blir helt rädd.. ännu räddare om det ska anses fräckt att ha problem så man kan vara med i ponnyakuten :crazy:

8000 som sökte? Vad är det för hittepå siffra? Det var verkligen inte 8000 som sökte. Känner tjejen som jobbar med castingen för Ponnyakuten och det var färre ansökningar till Säsong 5 än till 4:an. De fick in ca 1000 st ansökningar till 5:an.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp