Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Efter första (eller andra) säsongen fick de tydligen kritik för att det bara var blonda rikemansbarn med i programmet. Ridskoleponnyerna är ett försök att göra något åt det. Vet ett par ridskolor som blivit kontaktade. Men de jag vet har inte velat vara med, just med motivet att de kan lösa sina eventuella problem själva... (allt annat riskerar ju dessutom vara dålig reklam).

Jag tyckte den hopprädda ridskoletjejen för ett par år senvar ett bra inslag. Hennes problem var ett sådant som förmodligen inte gick att lösa i en vanlig lektionsgrupp men lösbart med privatträning.
Om man nu har råd...
 
Sv: Ponnyakuten 4

delvis kl

Ja, man kan fundera på om det är bra eller dålig reklam för en ridklubb att ha med två elever i ponnyakuten...
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, i sig har jag inget emot att man låter ridskoleekipage vara med ch det har det ju varit sedan säsong 1. I första säsongen var det en tjej med en skäck från en stockholmsridskola.
Det jag var skeptisk/ifrågaställande till var egentligen också helt oväsentligt utan mer en tanke och snudd av misstänksamhet när en ridskola skickade in en fyra årig (eller om jag minns helt fel för när jag tänker på det så verkar det ju bara knäppt) häst med en tjej som skulle vara hopprädd(Tjejen, inte hästen. Hästen hade nog inga problem alls men jag vet ändå inte om JAG tycker att en fyraåring är den läromästaren en hopprädd tjej skall lära sig att våga hoppa med.Att det är väl inte så schysst mot hästen OM ryttaren på grund av rädsla reagerar knasigt och hästen ännu inte byggt upp sin erfarenhet. Men nu blev det ju inga problem alls varken med ryttare eller häst och hon hoppade strax utan stigbyglar vill jag minnas.)(Fast i skrivande stund så undrar jag mest om jag minns rätt alls för den första säsongen minns jag bäst men sen var nog både andra och kanske även tredje men särskilt andra så tråkig i mina ögon att jag nog inte tittade ordentligt och borde därför inte uttala mig alls.:o). Att den gången blev jag fundersam på om det fanns några problem alls eller om ridskolan ville göra reklam för att sälja hästen- inte för sin verksamhet. Men jag vet ju inte om det var så då jag aldrig kollade upp om de faktiskt sålde den eller till vilket pris.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker (tyvärr) att ganska många av ekipagen verkar vara såna som alltid är med, dvs barn som fått för svåra eller för outbildade ponnyer och/eller för lite hjälp...

Ja och som alltid undrar man vad vissa föräldrar tänker med när dom köper en ponny åt sitt barn.
 
Sv: Ponnyakuten 4

snudd av misstänksamhet när en ridskola skickade in en fyraårig (eller om jag minns helt fel för när jag tänker på det så verkar det ju bara knäppt) häst med en tjej som skulle vara hopprädd.

Hästen hade nog inga problem alls men jag vet ändå inte om JAG tycker att en fyraåring är den läromästaren en hopprädd tjej skall lära sig att våga hoppa med.

Att den gången blev jag fundersam på om det fanns några problem alls eller om ridskolan ville göra reklam för att sälja hästen- inte för sin verksamhet. Men jag vet ju inte om det var så då jag aldrig kollade upp om de faktiskt sålde den eller till vilket pris.

Nja, det där låter bara som spekulationer. Och hästen var 6 år, men det är ändå fortfarande unghäst för mig. Tycker inte heller det är lämpligt att sätta upp en hopprädd ryttare på en unghäst.
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Här är tjejen med problem med uppsittningen (Ingrid), och jag gissar att Hugo är den som det pratades om tidigare i tråden - han som inte får sin häst att gå i form. Hans casting fick man inte se va?

Skövdeduo i Ponnyakuten

Är det här den unga hästen som inte gick fram? Som "visst var kollad", men inte av veterinär..

Dante

Men åh, vad skönt. Då kommer "unghästen" med. Tyckte att det var ledsamt att se. Kunskap som inte räcker till, en fin häst som blir osammarbetsvillig och missförstådd och får spö när den försöker berätta något eller rent av inte förstår.
Eller ja, protesterar för att den har ont någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Om den kom med (för jag tycker det ser ut som det är den) så antar jag, eftersom de diskuterade det på castingen, att den kollades upp av veterinär först.
Jag hoppas verkligen det i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

ja hoppas verkligen att de ställde det som krav på att hästen skulle få vara med, utredd av veterinär på klinik och röntgad.
 
Sv: Ponnyakuten 4

alla hästarna måste besiktigas UA för attfå medverka, har hört om två tjejer olika säsonger vars hästar inte gick igenom så de fick inte medverka. Tråkigt, men bra att de åtminstone kräver en basicundersökning :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

alla hästarna måste besiktigas UA för attfå medverka, har hört om två tjejer olika säsonger vars hästar inte gick igenom så de fick inte medverka. Tråkigt, men bra att de åtminstone kräver en basicundersökning :)

Ja jag läste en blogg om en tjej som egentligen skulle ha kommit med i år, men vars hästen inte gick igenom besiktningen och inte fick medverka. Så det verkar i alla fall som hästarna måste vara kollade för att få delta. Men egentligen tycker jag att det kanske borde vara ett krav innan man ens medverkar på castingen

Edit.
Ojdå var egentligen menat som svar på Bucks inlägg
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Ang. PA´s hopprädslefall:

Sen nyligen så var det ju en stackars ridskolehäst som var med som inte tyckte om att hoppa och man kunde tycka att låt den slippa då men nä, den skulle fostras till hoppning och jag vill minnas att många här på buke reagerade starkt mot den instruktörens(ej Tobbe) fasoner och just frågetecknet kring varför den måste kunna hoppa när den inte ville utan QUOTE]

det där programmet kommer jag ihåg så himla väl. Blev riktigt upprörd hemma i tv-soffan. Det påminnde mkt om hur det var på ridskolan jag var på för 25 år sedan. Men jag hade trott att vi hade utveklats.
Minns mina hopplektioner med att de hästar som inte ville hoppa skulle över till varje pris- med ben, sporrar, spö eller att ridläraren sprang bakom. Ingen som funderade på varför de inte ville hoppa eller lät dem låta bli.

Ett av de värsta fallen var en ny ponny som kom till stallet. Denne var alltid ambitiös och gjorde sitt bästa. Men hoppa ville den inte. TRots det skulle den över med spö och sporrar. Hästen totalvägrade mer och mer och fick till slut låta bli. Någon vecka senare stod det ett pyttelitet föl i spiltan bredvid ponnyn en morgon när personalen kom till stallet.
stackars lilla ponny..:(
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ett av de värsta fallen var en ny ponny som kom till stallet. Denne var alltid ambitiös och gjorde sitt bästa. Men hoppa ville den inte. TRots det skulle den över med spö och sporrar. Hästen totalvägrade mer och mer och fick till slut låta bli. Någon vecka senare stod det ett pyttelitet föl i spiltan bredvid ponnyn en morgon när personalen kom till stallet.
stackars lilla ponny..:(

Åh herregud! :eek: :cry:
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Hon som hoppade en liten ponny i sluten av programmet!
Där tyckte inte jag att dem hade ett problem.. Jag tyckte att det var den lille ryttaren som inte kunde hänga med när ponnyn gjorde ett skutt över hindret:o
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Hon som hoppade en liten ponny i sluten av programmet!
Där tyckte inte jag att dem hade ett problem.. Jag tyckte att det var den lille ryttaren som inte kunde hänga med när ponnyn gjorde ett skutt över hindret:o

Det jag hänvisade till var ett äldre inlägg som handlade om en tidigare säsong. Årets säsong har jag inte sett.
 
Sv: Ponnyakuten 4

ja den lilla mörka ponnyn verkar ju vara en snäll liten ponny. ska man beskriva deras problem rätt på det så är det ryttaren som spänner sig oerhört mycket och blir stel som en pinne, hästen saktar in och kollar på det "läskiga hindret"(ryttaren är ju så otroligt osäker på det = det måste kollas in) och tar ett litet extra skutt över.

en ryttare som är säker i sin sits och ridning hade rett ut den underliga hoppstilen på några dagar. hästen behöver få rutin och en ryttare den kan lita på.

ryttaren behöver också en trygg häst som bara travar över utan en bry i världen, ngt som ryttaren kan lita på och få självförtroende av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp