Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Var det bara jag som uppfattade att åtminstone två av ponnyerna som "kastade sig", typ den utan nosgrimma och den som var rädd för lansen, var rädda för kameramannen? Jag tittade visserligen bara som snabbast men tyckte det såg ut som om båda ponnyerna reagerade och stirrade på kameran, samt irriterade mig på att kameramannens reaktion var att bara fortsätta gå närmare dem.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tyckte också att två av ponnyerna som du beskriver, verkade vara mest rädda för kameramannen ja!
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Här är tjejen med problem med uppsittningen (Ingrid), och jag gissar att Hugo är den som det pratades om tidigare i tråden - han som inte får sin häst att gå i form. Hans casting fick man inte se va?

Skövdeduo i Ponnyakuten

I den artikeln står det ju också att en Elin Malmberg kom med. I kombination med Tobbes uttalande om att en flockbunden häst ska vara med i årets säsong kan man ju tänka sig att det är samma Elin som höll på med frihetsdressyr men vars ponny inte ville gå först. :idea: Hoppas min spekulation stämmer! :D

Det jag var skeptisk/ifrågaställande till var egentligen också helt oväsentligt utan mer en tanke och snudd av misstänksamhet när en ridskola skickade in en fyra årig (eller om jag minns helt fel för när jag tänker på det så verkar det ju bara knäppt) häst med en tjej som skulle vara hopprädd(Tjejen, inte hästen. Hästen hade nog inga problem alls men jag vet ändå inte om JAG tycker att en fyraåring är den läromästaren en hopprädd tjej skall lära sig att våga hoppa med.Att det är väl inte så schysst mot hästen OM ryttaren på grund av rädsla reagerar knasigt och hästen ännu inte byggt upp sin erfarenhet. Men nu blev det ju inga problem alls varken med ryttare eller häst och hon hoppade strax utan stigbyglar vill jag minnas.)(Fast i skrivande stund så undrar jag mest om jag minns rätt alls för den första säsongen minns jag bäst men sen var nog både andra och kanske även tredje men särskilt andra så tråkig i mina ögon att jag nog inte tittade ordentligt och borde därför inte uttala mig alls.:o). Att den gången blev jag fundersam på om det fanns några problem alls eller om ridskolan ville göra reklam för att sälja hästen- inte för sin verksamhet. Men jag vet ju inte om det var så då jag aldrig kollade upp om de faktiskt sålde den eller till vilket pris.

Den ponnyn (Silvia) ägdes inte ens av ridskolan utan lånades in just för att vara med i Ponnyakuten och var aldrig en del av ridskolan som sådan. De hade alltså aldrig något intresse i att göra reklam för den eller sälja den, då den inte ens var deras i första taget. Jag tror dock (tror!) att hon hamnade på någon ridskola i alla fall, men var och när vet jag inte.

kl

Var det bara jag som uppfattade att åtminstone två av ponnyerna som "kastade sig", typ den utan nosgrimma och den som var rädd för lansen, var rädda för kameramannen? Jag tittade visserligen bara som snabbast men tyckte det såg ut som om båda ponnyerna reagerade och stirrade på kameran, samt irriterade mig på att kameramannens reaktion var att bara fortsätta gå närmare dem.

Jodå, det tänkte jag också! Har för mig att det var någon till som reagerade likadant, jag blev nästan lite irriterad på att kameramannen fortsatte att gå framåt. :o

Riddarhästen tror jag dock var genuint rädd för lansen (nu i kombination med kamerateamet), men skimmeln utan nosgrimma verkade bara hetsa upp sig i största allmänhet. Det hjälpte ju inte direkt att ryttaren verkade extremt nervös och rädd av sig, han spände ju sig och började hojta lugnande ljud innan han ens hunnit börja rida. Ett typiskt exempel på fel häst till fel ryttare om du frågar mig. :(
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag reagerade också på detdär. Varför inte stå still om dom blir skrämda? O då spec skimmeln med den stackars nervösa ryttaren.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, nog var de rädda för kameramannen allt, speciellt skäcken. Så onödigt att fortsätta gå närmare när hästen backar. Antingen kan de inte läsa hästspråk eller så ville de ha fler "spännande" reaktioner.
 
Sv: Ponnyakuten 4

+ ni andra som svarat

Skönt att det inte bara var jag som reagerade. Man får väl "hoppas" att det är Heuwens förstnämnda teori som stämmer, även om jag då tycker att det är helt fruktansvärt märkligt och oansvarigt att inte hålla en säkerhetsgenomgång med alla inblandade i produktionen. Rent obehagligt att se, tycker jag.
 
Sv: Ponnyakuten 4

:)

Nu har jag mailat moderator ang rubriken

Håller med om att några av hästarna mest verkade rädda för kameran.
Men den söta skimmeln blir nog mest stressad av att ryttaren är så spänd, men gillade ändå killens inställning till sin häst. Han sade ju själv också att de stressade upp varandra.
Tycker man ofta (för ofta) hör folk som enbart skyller på att det är fel på hästen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

:)

Nu har jag mailat moderator ang rubriken

Håller med om att några av hästarna mest verkade rädda för kameran.
Men den söta skimmeln blir nog mest stressad av att ryttaren är så spänd, men gillade ändå killens inställning till sin häst. Han sade ju själv också att de stressade upp varandra.
Tycker man ofta (för ofta) hör folk som enbart skyller på att det är fel på hästen.
Halv KL

Håller med, jag blir alltid så glad när jag hör ryttare som faktiskt har analyserat sig själva. Som veterinären sa, många vill gärna hitta något fel som inte innebär att de helt enkelt behöver bli bättre ryttare. ;)

Tänkte ändå på det här mer kamerorna, visst att några av hästarna blev märkbart störda, men jag är ändå förvånad över hur oberörda de flesta är! Ett kamerateam kan ju skrämma slag på vem som helst :p

Tycker iaf det verkar som att det kan komma att bli lite "nya" problem i år! :) Svår att sitta upp på har väl inte varit med förrut, inte heller någon flockbunden häst, va? Och unghästen tycker jag blir intressant!
 
Sv: Ponnyakuten 4

ja den lilla mörka ponnyn verkar ju vara en snäll liten ponny. ska man beskriva deras problem rätt på det så är det ryttaren som spänner sig oerhört mycket och blir stel som en pinne, hästen saktar in och kollar på det "läskiga hindret"(ryttaren är ju så otroligt osäker på det = det måste kollas in) och tar ett litet extra skutt över.

en ryttare som är säker i sin sits och ridning hade rett ut den underliga hoppstilen på några dagar. hästen behöver få rutin och en ryttare den kan lita på.

ryttaren behöver också en trygg häst som bara travar över utan en bry i världen, ngt som ryttaren kan lita på och få självförtroende av.


:bow:


tiiiiiiiio
 
Sv: Ponnyakuten 4

*knapplånar*
Själv blev jag ganska förvånad över veterinärens kommentar. Jag upplever det snarare som att den vanligaste ursäkten är att hästen är dum, bråkig osv. (Att det är psykiskt hos hästen) utan att ta den till veterinär. Har i princip aldrig hört att någon tar hästen till vet. För att "försöka hitta ett fel"
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker att det där går lite åt båda håll. Visst ser jag en hel del som hävdar att hästen är dum i huvudet utan att ha gjort minsta lilla hälsomässiga kontroll, men jag tycker också jag stöter på minst lika många som är svartvita åt andra hållet, där en häst som beter sig si och så omöjligen kan vara frisk/må bra, punkt slut.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*knapplånar*
Själv blev jag ganska förvånad över veterinärens kommentar. Jag upplever det snarare som att den vanligaste ursäkten är att hästen är dum, bråkig osv. (Att det är psykiskt hos hästen) utan att ta den till veterinär. Har i princip aldrig hört att någon tar hästen till vet. För att "försöka hitta ett fel"

Jag tycker att det där går lite åt båda håll. Visst ser jag en hel del som hävdar att hästen är dum i huvudet utan att ha gjort minsta lilla hälsomässiga kontroll, men jag tycker också jag stöter på minst lika många som är svartvita åt andra hållet, där en häst som beter sig si och så omöjligen kan vara frisk/må bra, punkt slut.

Håller med Riley, jag känner en hel del som lagt ner mindre förmögenheter på diverse behandlingar, för det kan ju inte vara så att jag helt enkelt inte kan rida :cautious: Men, jag tolkade mer vet. uttalande som att många letar efter alla sorters fel (bland annat fysiska) innan de (om någonsin) funderar över möjligheten att det hela är en träningssak.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Håller med Riley, jag känner en hel del som lagt ner mindre förmögenheter på diverse behandlingar, för det kan ju inte vara så att jag helt enkelt inte kan rida :cautious:
Precis så. Inte kan det vara så att ryttaren eller tränaren gör fel, att hästen utbildats felaktigt eller att den behöver sätta mer muskler eller kondition, för alla förstår väl att hästar som bråkar, och särskilt hos erfarna hästmänniskor, lider av dold smärta?
angel.gif


Och jag håller även med om din tolkning av veterinärens uttalande.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*knapplånar*
Själv blev jag ganska förvånad över veterinärens kommentar. Jag upplever det snarare som att den vanligaste ursäkten är att hästen är dum, bråkig osv. (Att det är psykiskt hos hästen) utan att ta den till veterinär. Har i princip aldrig hört att någon tar hästen till vet. För att "försöka hitta ett fel"

Veterinären uttalar sig ju efter vad han ser. De hästar där det inte "skylls" på något fel, de kommer aldrig in på klinik och de ser inte veterinären.

Men AV de hästar som kommer in på klinik ser ju veterinären alla de där dålig ridning är problemet men ägare/ryttare prompt vill hitta ett fel att behandla eller åtminstone skylla på.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, nog var de rädda för kameramannen allt, speciellt skäcken. Så onödigt att fortsätta gå närmare när hästen backar. Antingen kan de inte läsa hästspråk eller så ville de ha fler "spännande" reaktioner.

Vet man att de gick närmare? Tänker på att det ju finns zoom...
 
Sv: Ponnyakuten 4

Kameran skakade precis som att de gick med den.

Jo, men de behöver ju inte kommit närmare hästen för det?

Om jag står och filmar 15 m från en häst, och den backar 5 meter så jag går fram 5 meter är jag ju inte närmare hästen för det, trots att jag gått emot den. Zoomar jag medan jag går ser det ju ännu närmre ut.

Bara en tanke som sagt, för jag inbillar mig att kamerateamet håller ett visst avstånd till hästarna av rent säkerhetshänseende. De är ju inte alltid så beräkneliga liksom. Har visat i tidigare säsonger några få vyer när man sett hur det spelats in, och då har det varit avstånd mellan häst och kameraman (typ 10 m iaf, uppskattningsvis).

Är ju rent korkat ur alla aspekter och en fara för barnen om de går "inpå" med kamerautrustningen. Skulle få till och med min att platsa som "galen ponny på casting" ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 795
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 990
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp