Sv: Ponny

ponny tycker jag inte du ska ha, du är för lång för det.
sikta in dig på en häst på 158-160.

Tror alla tre ska vara under ponnymåttet för att vara godkända (kanske inte haflingers) men dom ligger runt ponnymåttet.

Jag har själv en haflinger och han kan säkert bära upp till 100 kilo, och då är han bara 144cm. jag tycker att han bär upp en av mina vänner som är 175 riktigt bra!

Hittade ingen då hon som är 175 rider, men denna tjej är runt 170 och rider min ponny.
30131425.jpg

Jag är 157 och enligt vissa ser jag liten ut på honom.
30131428.jpg

Jag tycker du ska köpa en islänning, jag har världens underbaraste islänning dock är han inte till salu :) Det kan ju både du och dottern ha roligt med och dessutom får du ju en eller tå gångarter till :) Dem bär även ofta upp längre ryttare väldigt bra :) och det vore väl kul med något som hela familjen kan rida på? Å dem e ju riktigt söta små lurvtussar som både du och dotra din kan tävla på om det skulle bli aktuellt och dem funkar ju bra överallt ofta ganska lugna och trygga i sig själva kan rida både dressyr, hoppning, gångarter och i skogen :)

Till TS:

Som manga andra har foreslagit, en islanning ar toppen.. Jag har sett man pa 2 meter rida dem.. det beror helt pa var langden sitter i benen eller overkroppen..

Jag ar 175cm men rider mina araber som ar 142cm.. Mina ben ar langa, overkroppen ar inte.. Sa det ser inte sa dumt ut. Sa forstas kan jag foresla araber ocksa.. Kanske inte riktigt vad du letar efter, da manga manniskor inte forstar sig pa araber och deras temperament.. Personligen skulle jag inte tveka en secund om att skaffa det.. Alla (3) toserna hade araber fran tidig alder.. Startade med valtranad hast och gick sen vidare till yngre/inte sa tranad osv... Och de arvde varandras hastar..

Jag hoppas du hittar vad du vill.. DDet ar en stor makrnad dar ute..

Till TS:

Som manga andra har foreslagit, en islanning ar toppen.. Jag har sett man pa 2 meter rida dem.. det beror helt pa var langden sitter i benen eller overkroppen..

Jag ar 175cm men rider mina araber som ar 142cm.. Mina ben ar langa, overkroppen ar inte.. Sa det ser inte sa dumt ut. Sa forstas kan jag foresla araber ocksa.. Kanske inte riktigt vad du letar efter, da manga manniskor inte forstar sig pa araber och deras temperament.. Personligen skulle jag inte tveka en secund om att skaffa det.. Alla (3) toserna hade araber fran tidig alder.. Startade med valtranad hast och gick sen vidare till yngre/inte sa tranad osv... Och de arvde varandras hastar..

Jag hoppas du hittar vad du vill.. DDet ar en stor makrnad dar ute..

Jag har långa ben (mätte dem faktiskt precis 88 cm innermått!)
Jag har redan ett fullblod, därav önskan om en ko-lugn häst att ha som familjehäst :laugh:

Och ja, du har rätt, marknaden är stor, det är svårt att hitta i djungeln.
Har inget emot att ta en unghäst och göra jobbet själv, men önskar ändå att den är 'lugn' i rasen så att den kan användas av mindre erfarna när den är klar.
Islänning- absolut, men ska man ha en ridbar islänning så tickar prislappen iväg till 75.000 kronor, det tycker jag är mycket för en häst som vi vill ha som 'skogsmulle-häst'. Har inga problem att betala sådana priser om det avser en häst jag ska ut och träna och tävla med.

Någon nämnde Nordsvensk- det är ju en ponny i jätteformat egentligen, eller? :) Det kunde kanske också vara något..

Men fortsätt gärna komma med synpunkter och förslag, allt är välkommet :laugh:

Connemara eller welsh cob om man vill ha en smäckrare häst medan haflinger om man vill ha en grövre. Tinker finns också.

Fast min erfarenhet från ponnyer är att de är fruktansvärt busiga. De kan vara svåra att fånga och har hur många knep som helst :D De nya "sportponnyerna" tycker inte jag har samma personlighet utan liknar mer storhästar i ett litet format

Glöm det där med ras, kolla på storlek i stället...;) Hästar i storlek "övervuxen ponny", dvs runt 150, finns att hitta till hyfsat pris om du vill ha en "skogsmulle". Sen får du inte se enbart till storlek, en del "små" hästar känns stora när man sitter på dem.

Som fd islandshästryttare är jag så drillad att rida med säte och överskänkel att det kvittar var ryttaren har sin underskänkel. :D

Hej, om du vill ha en lugn och viktbärande häst så är ju basjkir hästen ett alternativ.

Njae det frinns många islänningar inridna och klara utan exem eller andra skavanker för mellan
30-40 000kr har väl kanske inte det bästa steget för att vara en tävlingshäst med passar ypperligt som familjehäst istället. Men jag vet inte, även det kanske är för dyrt? Kan räkna upp en 8-10 st som jag tror kan passa om det är av intresse.

Nordsvensk är väl ett jättebra alternativ?

Oftast lugn, trygga och stabila. Dock så kan man ju få en sån som vår, hon är 25år gammal och pigg som en lärka! Hon är ganska het och kan gärna ligga på på sina galoppställen men är aldrig dum eller elak. Hon är den tryggaste som finns och det är inte en enda som har trillat ev henne under hennes 22år som ridhäst:laugh:

Det är henne man låter alla ovana leda in, min jobbarkompis var här med sin 4-åriga dotter som ledde in henne själv från hagen. Sen stod hon på en pall inne i boxen och borstade. Hästen åt inte ens för barnet hade ställt pallen i hennes hö. Hon stod blickstilla, rörde inte på benen förrens barnet gick ut och hämtade ny borste. Då tog hon en tuss hö och åt på för att så fort barnet gick in igen stå som en staty.

Dessutom behöver man inte ha så stor häst för att bära upp en, jag är 170cm och hussen är 190cm lång och ingen av oss är stor på Linda som är 154cm.. :laugh:

Jag har också varit en som haft fel hästar även om det inte bara var mina egna utan familjens.
Jag hann aldrig vänja mig vid stora hästar när jag var ung. När jag efter flera års uppehåll började rida igen var det självklart att den egna hästen skulle vara ett halvblod. :confused: Det var en jättefin häst på alla sätt men egentligen inget för mig. Dessutom hade/har vi en travare och ett russ. Dessa två har jag ridit en hel del men egentligen aldrig trivts med.

För att göra en lång, tråkig historia mkt kort så sålde jag mitt halvblod.:cry::cry::cry:

Och köpte exakt den häst som jag alltid hade velat ha dvs en newforestponny. Det blev ett litet tvåårigt sto. Hon är det bästa som finns. Jag har haft henne i drygt sex år. Vi har gått på massor av skogspromenader hon och jag. hon följer mig som en hund. Innan red jag ofta ut barabacka men sedan ramlade jag av en gång och slog mig ganska mkt. Men hon kan mkt väl vara ensam både ute och hemma i stallet. Hon tar dagen med ro men är samtidigt mkt lyhörd för vad jag vill. Behöver jag skriva att hon är min bästa vän och det finaste som finns?

Nu är jag inte så lång och väger inte så mkt.
Men du har fått bra tips här i tråden på hästraser som skulle passa. själv tror jag på en nordsvensk. Det är en hästras som jag gillar. det är klart att du ska ha en häst som du trivs med. Det är inte kul när man känner att det är fel.

Skulle vilja föreslå detsamma, en välutbildad nordsvensk vore nog ett bra alternativ för dig!
Det är ju lugna hästar men ändå med framåtanda, oftast inte särskilt stora heller men viktbärande.

Lycka till!!!

Jag är en fegis och hade en new forest på 1.43 förra året.
En riktig klippa som man säkert hade kunnat sitta baklänges på utan problem. Men pga att jag gått upp mkt i vikt sist åren, så kände jag att jag ville ha större häst, men ändå behålla det lite "kompakta" så jag köpte en kallblodstravare.
Hon är 1.55 och jag är 1.64. Jag tycker att det känns lagom, fast stark är hon :)

På första bilden mamma 63 som aldrig suttit på häst innan, red en sväng med sambon då vi hade haft hästen i 3 veckor.

29224688.jpg

Här är jag, modell köttbulle :)

29473181.jpg

Men många kallblodstravare är väldigt framåt. Jag har i alla fall fått den uppfattningen att det inte riktigt är lugna hästar. Sen är det ju så klart man ska se till individen. Men kallblodstraver avlas ju på att springa fort och vilja göra det.
Har själv en kallblodstravare och han är allt annat än lugn:laugh:

MVH Russin8

KL

Varför inte en Camarguehäst?
Dom ligger mellan 140-150 cm och rids ju av stora män utan problem. Starka nerver och robusta hästar, men ser ändå ut mer som en ridhäst än ett ånglok om du förstår vad jag menar. Även riktigt trevliga att rida dressyr på.

Tillägg: Såg precis en på annons här på buke om ett sto.

Jag tänker bara nordsvensk :D En häst med passande personlighet som är nordsvensk låter som något för er :)

När man är så långbent (jag vet, har lika långa ben själv) är det väldigt svårt att hitta små hästar som man inte är för lång för. Fötterna hamnar gärna nästan i knähöjd på häststackaren. Jag red islänning i somras och de andra storskrattade åt mig när jag släppte stigbyglarna och fötterna petade på hennes "framknän"
Försök hitta en häst som är kraftig i kroppen. Då känns det lite mera harmoniskt.

Connemarorna är intelligente varelser med "ponnybus" :love:

Jag red in min första connemara-ungponny själv och det var inga problem. Hon var en viljestark men vänlig dam med hög integritet.

Tredje gången jag sitter på henne: (ursäkta sits och allt men gång nr två jag red så hände något i hennes vänstra bakknä så hon fick panik, jag åkte av med buller och bång och sen var hon konvalescent maj - nov. Jag var kort sagt livrädd de tre gångerna jag red efter det).
patsynov3.jpg

Hon var runt 145 men den jag hade sen var 142 och såg bra mkt större ut :love:

På ridskolan hade vi en på 150+ cm, han passade bra även till eleverna på över 170cm. Så länge de har massa är det inga problem :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 537
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.