ponny vägrar äta kraftfoder

M

moontje

Ja, sen ungefär 2 veckor tillbaka har min ponny vägrat äta kraftfoder.
Det är sånt där mineralfoder * kraft - blå*.
Hon brukar få lite mer än 1 dl, men nu vill hon inte ha det längre.
Jag brukar lägga det i en liten hög bredvid hennes hö, men nästa dag ligger det fortfarande där, sedan har jag handmatat henne, funkade några dagar. Men efter ett tag stängde hon bara munnen..
Kan det vara nåt fel på henne? Eller kanske nåt fel på fodret?
Snälla hjälp!

Sv: ponny vägrar äta kraftfoder

ta ut en veterinär eller hästtandläkare som är utbildad så de får se över tänderna om det är länge sedan.

Lycka till

Varför ger du en ponny mer än 1 dl mineraler dagligen? Är det något hon behöver efter en uträknad foderstat eller vadå?

Har du ingen krubba att lägga mineralerna i om det nu är så att ponnyn verkligen behöver det?

kl

kolla först att det inte blivit dåligt. kan ha blivit ngt hål i förpackningen som släppt igenom fukt.
hur länge har ponnyn fått detta?
Om hon fått det ett tag och helt plötsligt inte vill ha skulle jag ta ut veterinären för att kolla tänder .
Äter hon bra annars? Allmäntillståndet? Du kan inte blanda ut fodret med ngt annat gott i en krubba?

Är de bara mineraler du ger henne? Mina hästar äter inte heller endast mineraler. Blanda ut de med något typ betfor eller morötter och äpplen eller något så äter ponnyn nog upp de.

Får hästen bara mineralfodret eller är det kraftfoder med också?

Har hästen ätit fodret under en längre tid utan problem?
Hur förvaras fodret, i säck eller i tunna?

Min tanke är kattpiss eller liknande, vi börjar komma in i en period då katterna mer än gärna sätter sig i "mjuka, lättgrävda saker inomhus"... T.ex. öppna havretunnor, -silos, högar av löshö och boss etc. kan vara utsatta.

Kan en mus ha hoppat i fodret och dött?

Pelletterat mineralfoder äter de allra flesta hästar som godis, även om det finns undantag. :)

1. Så verkar det inte vara kraftfoder det handlar om utan mineralfoder.
2. Så är en deciliter en ganska stor mängd,speciellt för en liten ponny. Vet ju inte storleken, men det är ungefär vad mina stora dräktiga ston får.
3. Framgår inte om det verkligen behövs så mycket mineraler med tanke på resten av foderstaten.

Så det kan helt enkelt vara så att ponny känner att den fått för mycket av en eller flera mineraler och därför helt enkelt lagt av med att äta det. Vissa hästar kan känna av det väldigt bra och slutar äta sådant som det blir för mycket lika gärna som kan äta annat när de har en brist.

*kl*
Min häst "tröttnade" på sina mineraler, han började peta ur dom ur fodret (oavsätt om de va uppblötta i betfor). Prövade att byta ut mineralpelletserna mot flytande Chevinal plus, de innehåller även melass och är väldigt smakligt. De tyckte han va mumma och allt gick ned :)
Värt att pröva dock lite dyrare men huvudsaken är ju att dom får i sig de dom behöver.

Så det kan helt enkelt vara så att ponny känner att den fått för mycket av en eller flera mineraler och därför helt enkelt lagt av med att äta det. Vissa hästar kan känna av det väldigt bra och slutar äta sådant som det blir för mycket lika gärna som kan äta annat när de har en brist.

om det handlar om enbart mineraler tror jag också det kan bero på det. mina hästar får "rena" mineraler (fodras inte med kraftfoder) i krubban lite då och då, men de äter det bara när det behöver det. på sommaren t.ex äter de ganska mycket mineraler när det är varmt och de svettas ut en del. under stora delar av vintern däremot så skiter de högaktningsfullt i "skräpet i krubban" :D

om det handlar om enbart mineraler tror jag också det kan bero på det. mina hästar får "rena" mineraler (fodras inte med kraftfoder) i krubban lite då och då, men de äter det bara när det behöver det. på sommaren t.ex äter de ganska mycket mineraler när det är varmt och de svettas ut en del. under stora delar av vintern däremot så skiter de högaktningsfullt i "skräpet i krubban" :D

Det kan faktiskt ha med saltinnehållet i mineralfodret att göra, troligtvis inte de övriga mineralerna. :idea:

Man har nämligen kommit fram till att hästar bara kan reglera saltintaget på egen hand, övriga mineraler överäter de antingen eller så äter de inte alls och får brist.

De kan alltså inte "veta" att de har t.ex. Ca-brist och äta mer mineralfoder då.

Och om de nu skulle kunna känna av en mineralbrist, och serveras ett sammansatt mineralfoder där de kanske redan har ett överskott på andra mineraler som ingår i fodret, hur ska de då kunna avgöra om de ska äta av det för att täcka upp bristen eller låta bli för att inte få överskott?

Mineralfodren innehåller ju både som sagt salt, och dessutom melass som gör fodret välsmakande. Även det gör att många hästar överdoserar för att det smakar gott, oavsett deras behov.

Nä, en tamhäst som äter ett modernt, sammansatt mineralfoder bör nog få det doserat så att man vet att det blir rätt.;)

*KL*

Här brukar det bara funka ett tag med rena pelleterade mineraler, sen sorteras de ut.

Dock så 1 dl av kraffts pelletsmineral är ca 80 gram. Vilket iaf här sällan räckt till, de är inte så högt i värden/kg, så blir lätt lite volym även om man räknat på det. Som mest här har det behövts 160 gram, dvs 2 dl.

Det står uträknat på säcken. 1 dl = 80 gram. Egentligen får hon redan mindre än vad dom påstår att man ska ge..

Har ingen krubba då hn har sommareskem och kliar sig då mot allt som sticker ut :p (ja hon får massa behandling för detta )

Under cirka 3 - 4 år minst har hon inte fått någon kraftfoder/mineralfoder alls.
Det var sen några månader som jag började ge detta. Hon har alltid ätit upp sin saltsten jätte fort och nu bryr hon sig inte om den längre. Jag vet att det är väldigt mycket salti fodret så som några andra har sagt kanske det kan ha något att göra med det.
Eftersom hon inte har några problem med lusernpellets som hon ibland får en knäve av, antar jag att det inte är något fel på tänderna..?
I övrigt så förvaras det i orginalbunken. Omöjligt att en råtta har kommit in då jag är väldigt noga med att stänga den :)

delvis KL

Min shettis vill inte heller ha sina pelletsmineraler. Samma Kra**ts blå. Kan man krossa dom och gojja in dom i betforn? Jag har köpt en hel säck... :( Hoppas min andra Pålla vill ha... (kommer på söndag)

Ida

Ja, sen ungefär 2 veckor tillbaka har min ponny vägrat äta kraftfoder.
Det är sånt där mineralfoder * kraft - blå*.
Hon brukar få lite mer än 1 dl, men nu vill hon inte ha det längre.
Jag brukar lägga det i en liten hög bredvid hennes hö, men nästa dag ligger det fortfarande där, sedan har jag handmatat henne, funkade några dagar. Men efter ett tag stängde hon bara munnen..
Kan det vara nåt fel på henne? Eller kanske nåt fel på fodret?
Snälla hjälp!
Du kan kanske prova att halvera mängden mineraler ett par dagar och blanda ner dem i väl uppblött betfor:laugh:
Ponnyn blir inte tjock av betfor , räcker med ca 3 dl torrmängd som blötts upp.

Behöver hästen ens dessa mineraler då? Vad säger din höanalys? Man kan inte gå efter "vad som står på hinken".

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?