Ponny som stannnar!

E

ebbadomino

hej
jag har haft min ponny i åtta månader nu, vi har lärt känna varandra lite mer och tränat en del i båd hoppn o dressyr. men vi har ett problem, han stannar ganska mkt i hoppningen. när han väl hoppar så hoppar han väldigt stoora språng, trots att hindret för det mesta är litet. rider för olika tränare som säger helt olika saker, en säger: stå i lätt sits, sära på händerna, ta ett mantag och DRIV. funkar, dock ramlar jag av en del
en annan säger: låt hindret komma till er, håll om med skänkeln, håll i manen. hoppar han så hoppar han, hoppar ha nitne så hoppar han inte. då brukar han vägra en gån men sen hoppa det. han känns lugn och snäll.
en annan säger: sitt tillbakalutat och håll i manen, res dej inte förren han reser sej. driv, driv, driv. var bestämd, han får INTE vägra. han blir dock ganska stressad av det här.
vad säger ni?:crazy::)

Sv: Ponny som stannnar!

Hej!
Jag skulle gå tillbaka till grunderna. Börja jobba med travbommar. Lägg travbommar fram till kryss, trava in och låt hästen lugnt komma till hindret så hinner ni kommunicera med varandra utan press. Frågar ponnyn ska jag så ska du bara lugnt hålla om men hålla lugnt tempo och säga ja du ska trava här och hoppa. Fortsätt på det här sättet med travbommar och ställ upp räcke (lågt) tills ni är överens och trygg med varandra. Bygg på med galoppbommar fram till hinder,börja med kryss eftersom det är tryggt att börja med, det ramar in..bygg på med galoppbommar och räcke. Ha en låg hand som är mjuk, låt gärna tygeln glappa och rid bara med sätet (håll stöd).

Om hindret kommer för snabbt så hinner inte ponnyn se och taxera rätt och tvekar därför är det bra att trygga den med bommar först.

När ni övat detta så travhoppa utan bommar före. Rid på samma vis med lätt hand och stöd i sätet.

Lycka till!! Vill du ha övningar så har jag några på
desiree.zoomin.se

Säger detsamma, träna grunderna och träna för en tränare i början.
Finns båda för och nackdelar med att träna för flera, men en av nackdelarna är att du får olika budskap.. Nästan vart du än går.

En tanke.. har du magplatta på när du hoppar? Många hästar som smäller upp skorna i magen när de hoppar reagerar så.. de stannar helst men måste de hoppa försöker de hoppa upp i luften och undvika att få en smäll under magen. Rädslan kan cokså sitta kvar ett bra tag efteråt. Om du tror att det kan vara det som är problemet får du nog löshoppa och hoppa lågt ett tag med gjorden på så får han tillbaka självförtroendet. Kan räcka att det händer enstaka gånger så kan de vara rädda länge efter det, så det behöver inte se ut som att han brukar slå sig, det kan vara där problemet finns ändå. Lycka till!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar