Kanske värt att prova att promenera med hästen ibland? Dvs barnet på hästen, vuxen med grimskaft promenerar den. Förstår att det är mycket tråkigare än att rida men om det skulle stärka skritten så att hon till slut klarar gå snabbare även med bara ryttare?
Min medishäst hade sjukt seg skritt, det var förfärligt på riktigt. Hon älskade att galoppera
bara, och trava möjligen om det knep (det här låter såklart förfärligt, men hon hade en väldigt fin samlad galopp och kunde galoppera extremt långsamt och väldigt snabbt och var mycket lyhörd). Sedan var hon väldigt osäker ute och tyckte skogen var otäck, vilket inte gjorde saken bättre. (även om hon skrittade ohyggligt långsamt på banan också, tänk er en långsam ridskolehäst, sedan sakta ned det. Hon körde också gärna tripptrav vid press av skritten, pigghäst vill inte skritta trav.)
Till slut tänkte jag att hon var ovan att skritta helt enkelt, inbillade mig att det var andra muskler vilket gjorde det extra jobbigt. Och att tidigare ryttare helt enkelt pöst ihop i förtvivlan och kört på traven och galoppen förutom framskrittningen ett par varv i snigeltempo.
Så nåja några år senare hade jag en passabel skritt i alla fall
putta på, sluta driv, putta på, sluta driv osv.
Men det kan ju inte ett barn göra, så därför tänker jag att om du tar ponnyn på släp så den helt enkelt lär sig skritta i något slags tempo så kanske det är en väg att gå. Så blir den kanske trygg av att vara på släp också om skogen är otäck.
Sedan som extra, hon hade ganska långa hovar som blev snubbliga sista dagarna innan skoning, tror de var snubbligare i skritt än i galopp.