korfstroganof
Trådstartare
hej! vad ska man göra när ponnyn bara drar i tyglarna och skiter fullständigt i ryttaren? bara drar iväg och gör som den vill. den rids på tredelat och hackamore, och det är samma effekt på båda. tips?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej! vad ska man göra när ponnyn bara drar i tyglarna och skiter fullständigt i ryttaren? bara drar iväg och gör som den vill. den rids på tredelat och hackamore, och det är samma effekt på båda. tips?
Fast är hästen korrekt inriden så är den antagligen van vid bett och vet dess funktion. Tar man i tyglarna ska den sakta av. Detta låter enligt mig som dumheter där hästen har lärt sig att dra, fast att den egentligen vet vad ryttaren vill när man tar i munnen. Att driva framåt låter kanske inte som rätt lösning vid en situation där hästen sticker.Rid mer med skänklar o säte. Jag skulle också springa om någon drog för glatta livet med skarpa grejer i mitt huvud. Driv framåt.
ponnyn jag pratar om var jättesnäll och lugn för ett halvår sedan, då reds hon bara av en tjej som skrittade runt och travade inte så mycket sedan började hon ridas mer regelbundet och började dra vilket gjorde så att hennes ägare (tjejen) vågade inte rida längre. speciellt på tillbakavägen när man varit ute o ridit, då drar hon iväg så att man får hon knappt i skritt igen.