Ponny som drar

korfstroganof

Trådstartare
hej! vad ska man göra när ponnyn bara drar i tyglarna och skiter fullständigt i ryttaren? bara drar iväg och gör som den vill. den rids på tredelat och hackamore, och det är samma effekt på båda. tips?

Rid mer med skänklar o säte. Jag skulle också springa om någon drog för glatta livet med skarpa grejer i mitt huvud. Driv framåt.

hej! vad ska man göra när ponnyn bara drar i tyglarna och skiter fullständigt i ryttaren? bara drar iväg och gör som den vill. den rids på tredelat och hackamore, och det är samma effekt på båda. tips?

Det är jättesvårt att komma med vettiga tips när du skriver så lite om hästen och ryttaren. Förstår hästen vad den ska göra? Blir den rädd/får ont? Sitter ryttaren fel, driver och skumpar med säte och skänklar samtidigt som hen hänger i tyglarna?

Det bästa är att be om hjälp på plats av en tränare eller duktig person som kan vara med på marken och se vad som händer när ni rider.

Men enkla tips:
1. Träna bara i skritt först. Skritt - halt - skritt - halt. Öva på att göra så små rörelser som möjligt, helst "bara tänka" vad hästen ska göra. Var noga med att berömma är det blir rätt.
2. Träna långa och korta steg i skritt. Fem långa - fem korta - fem långa - fem korta... Samma som ovan, öva på att ryttaren ska sitta still och det inte ska synas vilken hjälp som ges.
3. Träna i trav. Lugnt och fint. Trav - skritt - trav - skritt. Kanske fem steg i varje. Små hjälper, du ska "tänka" övergången mellan skritt och trav. Beröm hela tiden när det blir rätt!

Sänk stressnivån för både ryttare och häst. Försök inte galoppera innan ni kan rida mjukt och fint i skritt och trav. Flängridning är inte bra för varken er eller hästen, det skapar bara stress och kan dessutom resultera i skador.

Rid mer med skänklar o säte. Jag skulle också springa om någon drog för glatta livet med skarpa grejer i mitt huvud. Driv framåt.
Fast är hästen korrekt inriden så är den antagligen van vid bett och vet dess funktion. Tar man i tyglarna ska den sakta av. Detta låter enligt mig som dumheter där hästen har lärt sig att dra, fast att den egentligen vet vad ryttaren vill när man tar i munnen. Att driva framåt låter kanske inte som rätt lösning vid en situation där hästen sticker.

Som tidigare skrivit så är det bra att jobba mycket övergångar samt tempoväxlingar. Känn så att hästen är med dig. Rid väldigt långsamt i början med mycket övergångar och öka sedan när du känner att ponnyn lyssnar. Kanske kan någon longera dig? I värsta fall får man betsla upp under en period så att ponnyn lär sig. Det funkade på min ponny och jag kan nu rida på vanligt bett igen. För målet är ju att rida på ett så milt bett som möjligt. Man kan ju rida varannat pass på skarpt bett och varannat på ett mildare .Många ser det som hemskt att betsla upp men enligt mig är det schysstare att ta en förhållning som hästen lyssnar på än att sitta och slita på ett "snällt" bett.

Kanske har du någon kunnig person som kan hjälpa dig att rida? Eller en tränare som kan hjälpa dig att öva lydnad? :)

Vad gör du när hästen gör så? Är hästen kollad i munnen det senaste? Är du mjuk i handen? Förstår hästen vad du vill att hen ska göra?

@Elsiiiiii skrev: "Fast är hästen korrekt inriden så är den antagligen van vid bett och vet dess funktion. Tar man i tyglarna ska den sakta av."

Du missade att skriva en sak: när hästen svarar på förhållningen ska den få eftergift direkt. Att bli hängande i tygeln är ett bra sätt att få en häst att göra precis som TS häst gör.

Jag håller med, TS behöver tränarhjälp!

ponnyn jag pratar om var jättesnäll och lugn för ett halvår sedan, då reds hon bara av en tjej som skrittade runt och travade inte så mycket sedan började hon ridas mer regelbundet och började dra vilket gjorde så att hennes ägare (tjejen) vågade inte rida längre. speciellt på tillbakavägen när man varit ute o ridit, då drar hon iväg så att man får hon knappt i skritt igen.

ponnyn jag pratar om var jättesnäll och lugn för ett halvår sedan, då reds hon bara av en tjej som skrittade runt och travade inte så mycket sedan började hon ridas mer regelbundet och började dra vilket gjorde så att hennes ägare (tjejen) vågade inte rida längre. speciellt på tillbakavägen när man varit ute o ridit, då drar hon iväg så att man får hon knappt i skritt igen.

Fast om ponnyn ändrat humör/beteende så måste någonting runt om ändrats som förklarar det. Foder/utevistelse/träningsmetod/annat. Hästar är logiska djur med liten hjärna som reagerar på yttre stimuli. De hittar inte på saker utan orsak.

Rent praktiskt kan tjejen ju ex hoppa av och leda hästen sista biten hemåt. Att de snabbt vill hem kan hänga ihop med olydnad, eller med obehag.

Är det disciplinproblem så är ridtipsen i skritt och trav ovan jättebra. Samt att inte sluta rida efter rundan, utan ta en sväng i paddocken också, eller att inleda all träning med en utetur för uppvärmning som sedan följs av ridning på bana. Allt för att hästen inte ska koppla ihop hemkomst med "slipper ryttaren".

Är det smärta/obehag som gör att den vill bli av med ryttare snabbast möjligt så måste ni rannsaka er ridning, och den måste kanske kollas av Vet.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 396
Senast: Cs218
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka