ponny som blir blöt på sidorna

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

En ponny i det stall jag hyr in min häst har under de senaste en och en halv veckorna haft ett väldigt underligt symptom. Han är alldeles blöt på sidorna av magen och hela vägen bak på sidorna av rumpan. Det blöta torkar inte upp under natten trots att han står inne. Den här ponnyn hade fångkänningar i somras, men är inte varm på ben eller hovar i dagsläget. Det hela började i samband med ett foderbyte, men han fick bara det nya fodret i två dagar och har nu inte fått det på en vecka. Veterinär har undersökt hästen utan att kunna säga vad det beror på.

Någon med liknande erfarenhet?

//Julia

Sv: ponny som blir blöt på sidorna

Om den har tjock päls så skulle jag tippa på att det är för varmt antingen i stallet och/eller när den rids/tränas. Svetten kommer då inte ut ur pälsen så att säga utan rinner ner på sidorna som aldrig hinner torka.
Jag har haft det fenomenet på både mina långhåriga kor och shettisar som av någon anledning behövt stå på stall.

Pälsen är lång (det är en shettis), men han rids verkligen inte särskilt hårt eller ofta. Han står i ett kallt stall på nätterna (normalt går han ute, men har fått vara innekompis nu i någon månad). Hm, skulle det ändå kunna vara det?

//Julia

För mina ponies så har det räckt att de står inne på natten och "bara" går i hagen på dagen för att de ska bli svettiga på det här sättet. Även jag har kallstall.

Jag har en shettis som svettas på natten. fr5amför allt vid bogen, knävecket och halsen och det beror på att det är för varmt i stallet för hans del då shettisar är uppfödda för att klara kyla och blåst därav den tjocka och långa pälsen.
Jag ska klippa min shettis även fast han inte arbetar, så han slipper frysa när han kommer ut på morgonen.

han står baraa inne på natten och vi har inte ett varmt stall. Men han kan oxå svettas ute ibland.inte så ofta men.

Nog samma sak med din.

Min blir så nu när han har boxvila. (Shettis med fång). Rids väldigt sparsamt när han är frisk, och normalt går han på lösdrift, därför har jag inte klippt honom.

Tycker inte att det verkar konstigt. Däremot kanske schysst mot hästen att klippa den om den ska fortsätta stå på stall, men det avgör ju ägaren.

Jag kan med 99 % säkerhet säga att det helt enkelt blir för varmt för honom inne! Klipp honom eller låt honom vara ute...

Jag har också en shettis som svettas på detta vis och efer att jag klippte honom så har han slutat. Så säger som de andra...Klippa honom eller låt honom gå¨ute på nätterna...

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 242
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka