M
matjo537
Sv: Ponny på storhästtävlingar?
Jag gjorde precis så som du beskriver. När jag blev för gammal för att rida ponny hade jag bara ett år kvar till jag skulle börja pugga och då skulle jag inte kunna ha egen häst längre. Var ju inte lönt att köpa stor häst för bara ett år så jag behöll ponnyn och red honom som häst ett år istället. Det ända jag gjorde var att lösa hästlicens på honom och ny ryttarlicens till mej själv. När jag sedan sålde löste dom som köpte honom bara en ny ponnylicens så var han ponny igen Var inga problem, gick bara regional som häst men gått nationell med både mej och nuvarande ryttare.
Och det blev en ny stor häst iaf
mamman skrev:Det är ingenting emotionellt, hästen och hon kommer att kunna ta till vara några års arbete och utbildning ett år till bara. Mer tävlingsvan för hästen innan det blir lagom för lillasyster att ta över. Det är liksom ingen barnponny utan en stor häst i ponnyfomat. Varför skulle det bli jobbigare för hästen? Självklart startar vi inte högre klasser än hästen klarar. Den är inte av ponnyras utan en "stor" häst som är en cm under ponnymått. Varför måste den "mätas upp"? har hört annat...
Någon stor häst blir det inte, vi har inte möjlighet att ha mer än en häst, dessutom väntar högskolan. De flesta som sett hästen eller ridit henne (inkl prof beridare) anser att detta är en "häst" inte en ponny, så för dotterns ridutbildnings skull har det ingen betydelse. Det ridmässiga steget från ponny till häst togs när hon fick denna.
Vilken erfarehet har DU av att tävla ponny i hästkklass? Det var erfarenhet jag efterfrågade.
Jag gjorde precis så som du beskriver. När jag blev för gammal för att rida ponny hade jag bara ett år kvar till jag skulle börja pugga och då skulle jag inte kunna ha egen häst längre. Var ju inte lönt att köpa stor häst för bara ett år så jag behöll ponnyn och red honom som häst ett år istället. Det ända jag gjorde var att lösa hästlicens på honom och ny ryttarlicens till mej själv. När jag sedan sålde löste dom som köpte honom bara en ny ponnylicens så var han ponny igen Var inga problem, gick bara regional som häst men gått nationell med både mej och nuvarande ryttare.
Och det blev en ny stor häst iaf