Ponny på storhästtävlingar?

Sv: Ponny på storhästtävlingar?

Och varför förklarar du det för mig när jag redan har skrivit allt det själv??

Snuffsan skrev:
Nej, nu får du nog läsa på. Så är det inte.

Begär någon ommätning ska denna göras inom viss tid och före nästa tävling. Och då placeras ponnyn i den kategort den då mäts till.
:o Ja det har du rätt i, där hade jag fel....och det är väl så att den som begär omätningen får väl oxå betala den!.....men om min ponny är över 1.48 när jag slutmäter henne nu så blir hon häst...de är väldigt stränga på hästkliniken....så jag förstår inte hur folk kan få en D-ponny på 1,44 att bli c-ponny, det är ju verkligen mygel...eller?;)

Choklad skrev:
Och varför förklarar du det för mig när jag redan har skrivit allt det själv??
Din fråga löd så här:
Men jag undrar hur man "mäter upp något" till större än vad det är, för att den "mäta ner" det till rätt höjd igen, kan du inte fråga den som sa hur det var till dig hur h*n hade tänkt sig det?? skulle vara mycket intressant allt läs

Du ställde ju faktiskt den frågan till en här, men jag svarade....du behöver inte vara otrevlig för det....;) Har D-ponnyn ett slutmätintyg så har den, sen om jag vill tävla den bland stora hästar så gör jag det och då mäter man inte upp den....mäter inte hästar....okey;)

Min syster tävlar vår c-ponny som häst och det går alldeles utmärkt! Det gäller bara att de kommer rätt in i kombinationerna så går det bra, men man vill ju alltid komma rätt så... Det är nog lite olika vad andra ryttare tycker vissa tycker det är roligt medan andra säkert inte alls tycker det är roligt om hon skulle slå dem. ;) Men jag tycker inte att ni ska bry er om vad folk tycker, vill ni tävla ponnyn bland hästar, gör det! Dock får man inte tävla högre än 1,20 m med en ponny i hästklasser (1,30 med dispens).

Lady_S skrev:
Min syster tävlar vår c-ponny som häst och det går alldeles utmärkt! Det gäller bara att de kommer rätt in i kombinationerna så går det bra, men man vill ju alltid komma rätt så... Det är nog lite olika vad andra ryttare tycker vissa tycker det är roligt medan andra säkert inte alls tycker det är roligt om hon skulle slå dem. ;) Men jag tycker inte att ni ska bry er om vad folk tycker, vill ni tävla ponnyn bland hästar, gör det! Dock får man inte tävla högre än 1,20 m med en ponny i hästklasser (1,30 med dispens).

Är det sant? det visste jag inte...det sa de inget om, att man inte fick tävla högre än 1.20:confused: :smirk:

Ha ha skulle inte heller vilja bli slagen av en liten c-ponny....;) man får väl söka dispens då nästa år............;) :banana:

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
:o Ja det har du rätt i, där hade jag fel....och det är väl så att den som begär omätningen får väl oxå betala den

Men är det inte bättre att du kollar reglerna innan du skriver här? Den som begär ommätning får betala om ponnyn är rätt mätt.

Men då kanske du ska läsa hela tråden och inte bara svara rakt av, min fråga var till den personen som påstod att man skulle mäta upp, du undrade jag hur man gör det eftersom det inte går, läs lite till så behöver du inte svara mig, jag VET hur det ligger till och jag VET att man inte mäter upp!!!!

Sen så håller jag med snuffsan kolla reglerna innan du talar om för folk hur det är när du själv inte vet, då blir det mindre fel.

Knapplån

När vår klubb ordnar nationella hopptävlingar så brukar det vara med en ponny (Maxad D antar jag) med vuxen ryttare. Det brukar gå bra och ingen tittar snett på den, vad jag har sett i alla fall.

rocki skrev:
Är det sant? det visste jag inte...det sa de inget om, att man inte fick tävla högre än 1.20:confused: :smirk:

Ha ha skulle inte heller vilja bli slagen av en liten c-ponny....;) man får väl söka dispens då nästa år............;) :banana:
Så här står det i TR:

"Mom 132, punkt 7.
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i dressyr t.o.m. medelsvår klass och i hoppning t.o.m. 1,20 hoppning. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass. Dispens sökes hos ridsportförbundet. "

Tack för svaret (och ni andra också). Tufft med c-ponny på strohästtävlingar! Då behöver vi inte känna oss minst i alla fall. På träning hoppar de bana på 1.20, men det lär dröja innan det blir på tävling. De har bara starta LB tillsammans, fick ponnyn i somras, (förra ryttaren hann precis till msv). Blir de riktigt duktiga när de lärt känna varandra (dvs jämna = hästen lyssnar både på förhållning och skänkel och rusar inte bara på i 180) så får det kanske bli dispens.... Men då blundar mamman!

Inget allsvenskt lag är aktuellt i år eftersom de är lite ojämna och ingen av dem är "lagspelare" (envisare och egnare individer får man leta efter).

alla har vi fel ibland, men skillnaden mellan mig och många är att jag kan erkänna mina fel.....tro inte allt du skriver är exakt rätt....;)

rocki skrev:
tro inte allt du skriver är exakt rätt....;)

och var har jag påstått det??, men i rena regel frågor så svarar jag om jag inte vet hur det ligger till, svarar inte för svarandets skull.

Säger som Choklad, varför svarar man i regelfrågor när man inte vet? Då sprider man ju bara felaktig fakta och gör svaren här mindre trovärdiga.

Jag svarar inte i den typen av frågor utan att veta bestämt, så jo, mina svar i regelfrågor stämmer.

Jag tog upp min ponny bland stora hästar när jag blev för gammal. :idea: Det enda jag gjorde var att löa storhästlicens åt honom. Vi har placeringar upp till LA dressyr och 1 m hoppning bland stora hästar. Han är maxad D med stor galopp så det har aldrig varit några problem på distanser. Vi har även en C-ponny i distriktet som tävlar upp till 1,20 bland hästar. Så inget är omöjligt :)

Tänk bara på att när lillasyster blir 19 inte bör ta upp den som stor häst för då går den aldrig att få ner till ponny igen. Man får bara göra ett sånt byte. Upp till stor och sen ner till ponny sen får man välja vad hästen ska vara resten av dess liv.

Lady_S skrev:
Man kan vara helt övertygad om att man har rätt och ändå ha fel...
Jaa ,jag hade bestämt för mig att det va så tyvärr, men ibland när man tro och är säker på det, så kan man ända ha fel, skriver inget jag inte vet med flit,,,men detta börja bli lite tjatigt nu....alla säger vi fel ibland, fast vi är säkra på att det var så.... Jag hacka aldrig på någon på detta viset om de skulle ha fel.....;) Fast vissa mår ju bra av sådant.....tyvärr...........;)

nu menar jag inte dig....;)

Choklad skrev:
och var har jag påstått det??, men i rena regel frågor så svarar jag om jag inte vet hur det ligger till, svarar inte för svarandets skull.
Inte jag heller.....;)

Minelli skrev:
Tänk bara på att när lillasyster blir 19 inte bör ta upp den som stor häst för då går den aldrig att få ner till ponny igen. Man får bara göra ett sånt byte. Upp till stor och sen ner till ponny sen får man välja vad hästen ska vara resten av dess liv.
Ska ringa ridsportförbundet en gång till, för så sa de inte till mig.... så jag tro inte på detta, i så fall ljög dem för mig...

Återkommer med svar....;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar