Ponny på storhästtävlingar?

mamman

Trådstartare
Hej
Dottern funderar på att behålla ponnyn (maxad D med bra hoppkapacitet och mycket stor galopp) ett år "för länge" och tävla den som stor häst. Finns det någon som har erfarenhet av det? Är det krångligt om man sedan vill "göra ponny" av den igen för att syskon skall kunna ta över eller om man vill sälja (vem köper en "häst" som är 147 cm)?

Och hur är det, får en ponny starta i hästtävlingar under sin ponnykarriär? Ibland är det ont om tävlingar och då skulle en lokal eller klubbtävling för häst kunna passa in i programmet.

Sv: Ponny på storhästtävlingar?

For att gora sa maste du mata upp ponnyn till hast, och darmed halveras summan av var hasten ar vard!!

Jag ser absolut ingen anledning till att gora sa. Det ar inte rattvist mot ponnyn som maste arbeta for att fa ihop avstand och hojder. Aven om ponnyn har en stor galopp sa ar banan gjord for hastar!!
Dessutom ger det inte din dotter nagonting att behalla ponnyn upp i hastklasserna. Det kommer att vara roligare for bade henne och ponnyn om hon fick ga vidare in i hastvarlden pa en hast, och ponnyn fick tavla ponnyklasser dar den fungerar bra.

Varfor hanga kvar i det emotionella??

ramonarunds skrev:
For att gora sa maste du mata upp ponnyn till hast, och darmed halveras summan av var hasten ar vard!!
Va? men nej nej. Om ponnyn säljs eller man anmäler (och betalar för) ett ryttarbyte till förbundet så får ponnyn tävla som ponny igen.

mamman:
Ponnyryttare som fyller minst 19 får starta ponny i hästklasser t.o.m. Msv B på regionaltävling. Ponnyn skall ha hästlicens (inte ponnylicens) och ryttaren skall ha seniorlicens. Ponnyn får efter första starten i hästklass inte längre tävla som ponny. För att den ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte.

Det är ingenting emotionellt, hästen och hon kommer att kunna ta till vara några års arbete och utbildning ett år till bara. Mer tävlingsvan för hästen innan det blir lagom för lillasyster att ta över. Det är liksom ingen barnponny utan en stor häst i ponnyfomat. Varför skulle det bli jobbigare för hästen? Självklart startar vi inte högre klasser än hästen klarar. Den är inte av ponnyras utan en "stor" häst som är en cm under ponnymått. Varför måste den "mätas upp"? har hört annat...

Någon stor häst blir det inte, vi har inte möjlighet att ha mer än en häst, dessutom väntar högskolan. De flesta som sett hästen eller ridit henne (inkl prof beridare) anser att detta är en "häst" inte en ponny, så för dotterns ridutbildnings skull har det ingen betydelse. Det ridmässiga steget från ponny till häst togs när hon fick denna.

Vilken erfarehet har DU av att tävla ponny i hästkklass? Det var erfarenhet jag efterfrågade.

Tack för svar om reglerna. Har du erfarenhet av att göra detta? Tar det tid för hästen att vänja sig vid indre mått när man "byter ned sig"? Hästen brukar ha lätt både att länga sig och korta sig.

Vad tycker med(mot-)tävlarna när man kommer med ponny till hästtävling eller en ponny som har gått hästtävlingar återvänder till ponnyarenan?

mamman skrev:
Tack för svar om reglerna. Har du erfarenhet av att göra detta? Tar det tid för hästen att vänja sig vid indre mått när man "byter ned sig"? Hästen brukar ha lätt både att länga sig och korta sig.

Vad tycker med(mot-)tävlarna när man kommer med ponny till hästtävling eller en ponny som har gått hästtävlingar återvänder till ponnyarenan?

jag har själv aldrig tävlat ponny bland häst men jag har tävlat på flera hopptävlingar för häst där ponny deltagit.

jag tror inte det blir några problem att starta ponnyn i hästklass. har ponnyn lätt att korta och länga så kan det inte vara några problem. den enda skillnaden är ju avstånden mellan hindren och om ponnyn har stor galopp och är lätt att reglera så tror jag inte det blir svårare för ponnyn.

jag tror inte med o mot-tävlarna har någpt problem med att ponnyn startar i hästklass, det har jag själv aldrig märkt. snarare tvärtom, att folk verkar tycka att det är roligt med en ponny bland de stora hästarna.

ramonarunds skrev:

Vad pratar du om?? Vadå mäta upp till häst?? Är den 147 så är den 147 oavsett hur många ggr du mäter.
Hel fel!!

Det enda som behövs är att skaffa hästlicens till ponnyn för att den ska få tävla bland hästar, för att den återigen ska få tävla bland ponny krävs att det är "ett stadigvarande ryttarbyte", man kan alltså inte tävla ponnyn som både häst och ponny samtidigt, men vill lillasyster eller en ny ägare ta över "stadigvarande" så återgår ponnyn till att vara ponny och tävlas på ponnytävlingar.

jag vet att det finns en användare här på buke (har glömt hennes namn) som tävlar sin ponny i hästklasser, hoppas hon hittar den här tråden så hon kan dela med sig av sina erfarenheter.

;)
mamman skrev:
Hej
Dottern funderar på att behålla ponnyn (maxad D med bra hoppkapacitet och mycket stor galopp) ett år "för länge" och tävla den som stor häst. Finns det någon som har erfarenhet av det? Är det krångligt om man sedan vill "göra ponny" av den igen för att syskon skall kunna ta över eller om man vill sälja (vem köper en "häst" som är 147 cm)?

Och hur är det, får en ponny starta i hästtävlingar under sin ponnykarriär? Ibland är det ont om tävlingar och då skulle en lokal eller klubbtävling för häst kunna passa in i programmet.
Du kan tävla din ponny som häst och då betala hästlicense i stället, då ligger ponnylicensen vilande, men du får inte göra både och, ska du sen sänka din ponny till D-ponny igen så kan inte samma ryttare tävla henne ( en syster går bra) och hon måste tävlas som D-ponny i minst ett halvår...
Klubbnivå vet jag inte, men det måste du kunna fråga klubben om;)
Har precis ringt och pratat med ridförbundet om detta , för jag själv ska tävla min maxade D-ponny bland hästar nästa år.....En kanonponny...

Senast ändrad av en moderator:

Aha...da har jag missuppfattat det helt. Nagon sa till mej att man var tvungen att mata ur ponnyn ur ponny och att den aldrig mer skulle kunna tavla ponnyklasser om man inte matte ner den igen.

Mitt fel!! Sorry.

ramonarunds skrev:
Aha...da har jag missuppfattat det helt. Nagon sa till mej att man var tvungen att mata ur ponnyn ur ponny och att den aldrig mer skulle kunna tavla ponnyklasser om man inte matte ner den igen.

Mitt fel!! Sorry.
Min ponny ska slutmätas 1 mars, ska tävlas som ponny detta året bara.....du kan tävla vilken D-ponny som helst bland stora hästar. Om man tycker att den klara det.Hästar mäter man inte....Skulle sen min dotter som är 11 år skulle vilja börja tävla henne om ett par år, ringer jag bara till ridsportsförbundet och ändra till ponnylicensen igen....som legat vilande...;)

ramonarunds skrev:

Mitt fel!! Sorry.

OK, bra att du vet nu då ;).

Men jag undrar hur man "mäter upp något" till större än vad det är, för att den "mäta ner" det till rätt höjd igen, kan du inte fråga den som sa hur det var till dig hur h*n hade tänkt sig det?? skulle vara mycket intressant allt läsa :p

Så trevligt, vi kommer (troligen) året efter. Vår ponny är också kanon, men väldigt het och svårriden, därför vore dottern värd att få tävla henne ett år till, när hon nu lagt ned så mycket jobb. Och lillasyster kan behöva växa på sig lite...

Det finns ju flera små "stora" hästar som gjort bra ifrån sig på tävlingsbanan, så egentligen borde två ynka centimetrar nte betyda mer än de decimetrar som kan skilja mellan de minsta och största hästarna. Vår ponny har minst två nära släktingar som går/har gått GP, så anlag finns...

Men du, vilken varld lever du i. Tror du att alla c-ponnier ar under 140 cm?? Det finns bade den ena och den andra som ar bade 143 och 144 cm...samt d-ponnier som ligger pa 150 cm plus nagonting.

Det ar inte sa svart att varken mata upp eller ner om man verkligen vill.

ramonarunds skrev:
Men du, vilken varld lever du i. Tror du att alla c-ponnier ar under 140 cm?? Det finns bade den ena och den andra som ar bade 143 och 144 cm...samt d-ponnier som ligger pa 150 cm plus nagonting.

Jag lever i samma värld som du tror jag ??
Men MÄTA upp om nu ponnyn tex är 144 RIKTIGT mätt hur MÄTER man då upp den till över ponnymått?

Choklad skrev:
OK, bra att du vet nu då ;).

Men jag undrar hur man "mäter upp något" till större än vad det är, för att den "mäta ner" det till rätt höjd igen, kan du inte fråga den som sa hur det var till dig hur h*n hade tänkt sig det?? skulle vara mycket intressant allt läsa :p

Min ponny slutsmäts nu 1 Mars, alltså har jag ett mätintyg som gäller ponnyn livet ut= kommer alltid att vara en maxad d-ponny.........Ska jag tävla lokalt och uppåt måste ju även ponnyn ha license....= ponnylicense.....Skulle jag efter en tid pga min ålder vilja fortsätta tävla min maxade d-ponny bland häster, det ända du gör är att ringa ridsportsförbundet och lösa license på häst i stället och då som jag sa tidigare, ligger ponnylicensen vilande, i fall du säljer ponnyn eller ha någon annan tonåring som ska tävla ponnyn....som ponny igen, men man får dock inte göra både och.....

mamman skrev:
Så trevligt, vi kommer (troligen) året efter. Vår ponny är också kanon, men väldigt het och svårriden, därför vore dottern värd att få tävla henne ett år till, när hon nu lagt ned så mycket jobb. Och lillasyster kan behöva växa på sig lite...

Det finns ju flera små "stora" hästar som gjort bra ifrån sig på tävlingsbanan, så egentligen borde två ynka centimetrar nte betyda mer än de decimetrar som kan skilja mellan de minsta och största hästarna. Vår ponny har minst två nära släktingar som går/har gått GP, så anlag finns...
Syns vi på allsvenskan iden 12 Mars, kanske;)

ramonarunds skrev:

De kan bli uteslutna om någon misstänker att ponnyn överstiger måttet, inte lagligt....:smirk:

Nej, nu får du nog läsa på. Så är det inte.

Begär någon ommätning ska denna göras inom viss tid och före nästa tävling. Och då placeras ponnyn i den kategort den då mäts till.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar