Ponny med stora hästar?

Sv: Ponny med stora hästar?

Säkert ???

Så du menar att stallets c-ponny, 136 cm, som heller aldrig är mätt eller tävlad som ponny kan tävlas i dressyr bland stora hästar ???

Woaw vad man kan lära sej massor med matnyttiga saker på Buke :bow::bow::bow:

Tja, så sa i alla fall Eric Lette (han har väl tom varit fd ordförande i FEI eller nått sånt???) i ngt nummer av ridsport när detta kom på tal - alltså att tävla ponny som stor häst.

Och när jag tänker efter så har jag faktiskt tävlat i alla fall 2 C-ponnyer bland stora hästar.. Inte så höga klasser men i alla fall tom. LA. Det ena var en fjording på 137 cm, det andra en New Forest på 136. Den sistnämnda vann faktiskt en LB kommer jag ihåg för jag bad jättehästarna maka på sig så vi vinnare kunde komma fram.. :D

Nej men en ponny klarar sig inte så bra i MSV bland stora hästar...

Hah. Vilket skämt.
Har tävlat min ponny som stor häst hela 2007 i Msv:B och vunnit o placerat oss de flesta gånger.

På ett ställe där vi tävlade var det i en klass 4 st(!) ponnyer som alla kom inom de 20 bästa. Så ponnyer klarar sig allt bra i MSV bland stora hästar med rätt träning såklart.

Men för att placera sig och vinna MSV-klasser menar jag. Men det kanske inte är så svårt som jag tror då...

Citat från tidigare inlägg

Citat från B_A_L Jag tror, precis som du, att det tillhör undantagen att en ponny kan hävda sig jättebra bland stora hästar i Msv. Om det vore så enkelt så skulle väl SM-ryttarna på ponny rida vidare som juniorer utan att byta till häst?

Citat från IronWill: Javisst är det så! klart att det är undantags ponnyer som hävdar sig, men de finns sådana även om det inte är så vanligt

Frågan är redan disskuterad.

Detta säger TR

Kat D-ekipage, som minst sex gånger erhållit lägst 62,00% i klasser där öppna, sluta och enkla byten ingår i programmet, får starta i Msv B-klasser vid regionala klasser för ridhästar. Ponnyn får starta på sin ponnylicens. Ekipaget får också under samma meeting, förutom start i MSV B-klass, starta en Lätt A-klass om sådan finns.

Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år, får tävla i klasser för ridhästar i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp. senior.
Ponny, som på detta sätt startat i dressyrklass för ridhäst får därefter inte starta i tävling för ponny.
Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Svenska Ridsportförbundet åter starta i dressyrklass för ponny.

Alltså, är du minst 19 och löser ridhäst licens för din ponny får du starta den tom Mvs A-klasser på regional tävling. Är du under 18 och kvalat får du rida Msv B-klasser bland häst på ponnylicensen...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka