Ponny med stora hästar?

Sv: Ponny med stora hästar?

Men för att placera sig och vinna MSV-klasser menar jag. Men det kanske inte är så svårt som jag tror då...

Jag tror, precis som du, att det tillhör undantagen att en ponny kan hävda sig jättebra bland stora hästar i Msv. Om det vore så enkelt så skulle väl SM-ryttarna på ponny rida vidare som juniorer utan att byta till häst?

Javisst är det så! klart att det är undantags ponnyer som hävdar sig, men de finns sådana även om det inte är så vanligt :)

Precis, skulle vara smidigt ;)

Men vill man tävla bara för att det är roligt så är det ju ganska skönt att behålla ponnyn. Allt beror ju på vad man vill göra.

Tack för uppgifterna i Tr Det är lite knepigt att hitta rätt här på nätet eftersom jag nog bara har fått tag på någon konstig version.

Jag tävlar min ponny som häst och vi har då vinster i MSV B. han har inga speciella gångarter men ger alltid 100% :) Sen så är det ju olika från domare till domare vad dom tycker om ponny på hästbanorna...

Det tokiga är att jag ska inte behålla min utan EV. köpa tillbaka min "gamla" ponny. Men han är än inte till åren. En solskens historia! Jag har saknat honom så mycket. Därför att det inte så viktigt att ligga på toppen. Vi har haft vårat tid i ramphuset.

Jag tror, precis som du, att det tillhör undantagen att en ponny kan hävda sig jättebra bland stora hästar i Msv. Om det vore så enkelt så skulle väl SM-ryttarna på ponny rida vidare som juniorer utan att byta till häst?

SM-ryttarna på ponny har nog i regel högre mål än MsvA, vilket innebär att det blir svårt att fortsätta med sin gamla ponny. Även om jag tror att det finns enstaka ponnyer som kan gå MsvA och klara sig riktigt bra där, kan de nog inte vinna mot hästar i klasser högre än S:t Georges.

Fast bara för att ponnyerna troligen inte kan befinna sig i det övre skiktet i högre klasser tycker jag att de borde hållas öppna. För OM det kommer en riktig stjärnponny som kan tävla högre, borde den få göra det också!

Vad jag har hört får man som högst tävla medelsvår klass. Detta borde innebära att man får starta FEI Prix S:t Geroges, eftersom denna klass motsvarar MsvA.

Men... varför får en häst (läs: ponny) inte starta högre än en viss nivå på grund av sin mankhöjd? :crazy: Nog för att det aldrig skulle bli aktuellt för min del, men jag ser min ponny som HÄST eftersom jag är vuxenryttare som råkat dra på mig en kuse slutmätt under ponnymåttet...
Väldigt långsökt, men var skulle gränsen gå för islandsHÄSTar?

Kan man mäta om? ;)

Islandshästar är ju (självklart med undantag) under ponnymåttet, därför räknas dem till ponnyskaran - även om rasen heter Islandshäst.

Vilken fånig regel :p
(just det där att gå efter mankhöjden menar jag). vad händer om en stor d-ponny aldrig blir slutmätt? fast det kanske är omöjligt nu iom obligatoriska hästpass.. men rent hypotetiskt - skulle den då få gå högre klasser?

även om det som sagt kanske inte finns många ponnyer som skulle hävda sig så känns det fånigt att de inte skulle FÅ vara med i en klass som de är redo för.

Får tävla hur högt som helst. Vi har kollat och det finns inget som säger att du inte får rida grand prix på en ponny. Men som sagt du har samma kval gränsor som storhäst och det är väl 62% i de olika klasserna.

Vi fick höra att man ska söka dispans för att rida över msv-klasser. Vi ringde och frågade och det behövdes inte. utan är bara tutta och köra.

jag har ridit msv och satsade/drömmde om att komma högre. Men det var någon som sa till oss på en tävling att man inte fick rida ponny på storhästtävling när man var över 19år och att man var tvungen att söka dispans.

Så vi ringde och frågade hur det var, och fick svaret att man kan rida ponny som storhäst men man måste vara 18 år eller äldre. Och man fick tävla hur högt som man klarade av/ var kvalad till.

Den vi pratade med nämde några ponnyer som gått högt, bland annat en som gått OS i fälttävlan för new zeeland? Fanns någon ponny som tydligen gått högt i hoppning också, minns inte namn eller land. Jag har även för mig att hon nämde en ridponny som gått högt i dressyr i sverige, om jag inte minns fel så var det i svår dressyr i stockholmstrakten. Jag kan inte säga om detta är sant, men vi fick reda på att det bara var att tuta och köra.

NR 1 i Tyskland: Världsledande FS-stuteriet är uppbyggt på Power Boy-blod genom sonen FS Pavarotti - Under flera år Tysklands vinstrikaste ponny. Far till FS Pearcy Pearsson - Tysklands vinstrikaste dressyrponny med segrar i Svår dressyr mot hästar

En av dressyrponnyerna som gått högt upp i klasserna i Stockholm, BÅDE som ponny och storhäst, var en FJORDING - arab korsning !!!

Till Totola:

Min ponny har pass och är ej slutmätt så vari skulle problemet ligga ???

En ponny som inte är slutmätt räknas som en liten stor häst o får tävla som en sådan. Dvs kvalar den får den tävla vad den vill.

En ponny som har varit reggad o tävlad som ponny o är slutmätt kan söka dispans, men det behövs nog som någon skrev inte ens det, för det händer verkligen MKT sällan att det blir aktuellt.

Min håller också ponnymått o har många placeringar o vinst tom. Msv B. Han gör goda resultat i Msv A - även om de är något oense de där domarna..- runt 60 % o vi klarar förhoppningsvis kvalgränsen i år.. Vi har varit över 62 % i George i de flesta starter förra året men tyvärr brukar det skillja ungefär 4 % mellan de positiva o inte lika positiva domarna så slutresultatet har inte varit så lysande än. Men vi får väl försöka charma dem nästa säsong! :)

Jamen dåså :p
För så länge man får vara med är det ju upp till var och en hur långt man klarar av att ta sig.
Kul att det lyckats så bra för er och lycka till med kvalgränsen! :)

Tack! :) Gudarna ska veta att vi varit på väg att ge upp många gånger men än är vi kvar, o segar oss lååångsamt uppåt.. ;)

En ponny som inte är slutmätt räknas som en liten stor häst o får tävla som en sådan. Dvs kvalar den får den tävla vad den vill.

Säkert ???

Så du menar att stallets c-ponny, 136 cm, som heller aldrig är mätt eller tävlad som ponny kan tävlas i dressyr bland stora hästar ???

Woaw vad man kan lära sej massor med matnyttiga saker på Buke :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka