ponny med bronkit(hosta) söker tips från andra häst ägare som har samma problem ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare joannawaller
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 354
J

joannawaller

Hej !
jag är en tjej på 14 år . min ponny chapman som är 5 år , c ponny . Har fått diagnos bronkit , (hosta) han har varit inne på djursjukhuset 2 gånger . första gången fick han stå kvar där i en vecka då han behandlades med slemlösande , när han kom hem var han bra igen och jag kunde rida som vanligt . vi rådde till att blöta hö , tvätta stallet , och att han skulle gå ute så mycket som möjligt . allt detta har vi följt mycket noga , men nu de senaste veckorna har han hostat igen , han tar stora lungbloss så fort han går eller anstränger sig , på en halvtimma hostar han ca 25 gånger . rida går inte för då hostar han bara hela tiden . men vi åkte nu till djursjukhuset igen och veterinären kunde inte förstå vad som kunde vara orsaken , det är något utomhus han inte tål , de har tagit speciella prover som de skickar till tyskland . ( allergi prover ) kan han inte bli bra måste jag omplacera honom , för hans bästa nära havet där det är frisk luft .. jag har haft honom sedan han är 3 och vill verkligen inte de . hittar det inget som kan hjälpa honom , kanske han måste avlivas sa veterinären för att han inte ska lida , det är som sista utväg . alla gör allt för denna underbara ponny ! men behöver hjälp!så min fråga är nu om du har någon häst , känner någon som har haft samma problem som jag . Häst med hosta ? vad har ni gjort , berätta om det ? Tipsa om någon bra veterinär ? allt som har med detta att göra . Jag hade verkligen varit jätte tacksam ! Maila min e-post: chapman_marcel@hotmail.com MVH. Joanna [/I]

Sv: ponny med bronkit(hosta) söker tips från andra häst ägare som har samma problem ?

Måste börja med att ta reda på vad det är han reagerar på.
Du ser inget samband mellan de värsta perioderna, väder, årstid, arbete, hage, spån/torv/halm?
Min ponny har bronkit, dock väldigt lindrig så jag har aldrig haft några problem så att jag inte kan rida fullt ut..
Lycka till

Sv: ponny med bronkit(hosta) söker tips från andra häst ägare som har samma problem ?

har en häst med bronkit och för honom räcker det inte att bara blöta höet utan han måste få hösilage... dessutom klarar han inte av spån så jag har torv som strö och stall med högt till tak o mekanisk ventilation... och han går ute mellan 07.15- 20.00/21.00...

under sommaren då jag varit tvungen att ge honom hö (han har då gått ute dygnet runt) har jag även gett d&h breath free örter...

Min häst började hosta för 3,5 år sedan. Jag började direkt med att blöta höt och prata med stallägaren om att hon ska inte in kl 17 utan få vänta ute. Veterinär skrev ut ventipulmin. Tyvärr räckte inte dessa åtgärder utan hon fortsatte hosta. Vi åkte då till klinik för en endoskopi. Vi hittade faktiskt knappt något slem i halsen men likförbannat hostade hon stundtals så illa så hon höll på att trilla omkull då hon tog i så kraftigt. Hostan kom enbart i början av ridpassen.
Det var ju bara att inse att det inte gick utan hästen kte ut dygnet runt med blött hö i hagen vilket hjälpte lite grann så hon blev bättre men långt ifrån bra. I juni det året (det började i slutet på mars) flyttade hon ut på bete vid det stall hon står i idag. Förbättringen fortsatte där och vid installningen på hösten så var hon nästan symptomfri.
Hon står i ett litet kallstall där dörren står vidöppen året om där höloftet är tomt och dammsuget och luckan dit upp öppen och med ett fönster som alltid läcker luft. Skötseln av stall och häst är mycket viktiga. Hon står på torv och jag mockar rigoröst noga stallkompisen står tyvärr på spån men eftersom jag mockar där med så kan jag hålla efter så all ammoniak försvinner. Hon äter hösilage. Kompisen får hö men ingen höhanteringe sker i det stallet utan där finns bara höpåsarna som försiktigt hälls över boxdörren. Så fort det börjar dras med hö i stallet kommer hostan direkt. Mockning och sopning sker minst 1 timme innna intag helst mycket tidigare. Ingen borstning av häst i stallet. Motion varje dag så att hon aldrig blir ståendes med slem i lungorna. Jag försöker hålla betessäsongen så lång som möjligt för att minska den belsatning som stallet är för henne och vintertid får hon ett slemlösande örtavkok som gett mycket bra resultat på henne.
Min häst tävlas i distans och då måste lungorna fungera. Hon har inte fått några anmärkningar på lungorna men då har hon egentligen aldrig varit särskilt illa angripen av hostan. Jag har sett hur illa det kan gå om man inte tar tag i det ordentligt i tid.
Att städa stallet och ge sin häst blött hö hjälper inte. Alla andras hö dammar och det dammet kommer in till din häst också. Alla dåligt mockade bäddar som luktar ammoniak kommer också fram till din häst hur noggrant du än mockar inne hos den. Allt damm som virvlas upp när man sopar tar tid på sig att lägga sig 1 timmes väntan är minimum helst ska du vänta uppåt 5-6 timmar före intag. Jag vet inte hur din häst står installad men tyvärr kan jag säga att inakorderingsstall fungerar vanligen inte för det ska sopas det sista som sker på kvällen, alla mockar vid sin tid ibland efter intag, höhanteringen sker ofta på stallgången och tyvrr har många väldigt dålig näsa för mögel. Det blir vinter och dörren ska stängas för annar fryser vattnet (för att inte tala om matte och husse) osv.
Det är mycket dyrt att ha hosthäst både för plånboken och för psyket.
Till sist en fråga varför tror veterinären att det är något ute när det inte gjorts fler miljöåtgärder än som är gjort hittills?
/Shaggy som har tur och har hittat ett stall som fungerar :bow:

Hej! Flyttade in i ett stall med bronkit-häst nu efter sommaren. Har ingen tidigare erfarenhet av host-hästar men vi har gemensamt kommit överrens om att ingen sopning ska ske när hästarna är inne. Hästarna är ute ca 12h/dygn, stalldörren är alltid öppen när de är inne och host-hästen får blött hö (gillar inte hösilage som övriga äter). Har hittills inte hört någon hosta från hästen ifråga.

Hoppas du får ordning på din pålle!

det är något utomhus han inte tål , de har tagit speciella prover som de skickar till tyskland . ( allergi prover ) kan han inte bli bra måste jag omplacera honom , ]

Det är rekordhöga halter av mögelsporer i luften i vissa delar av landet efter den blöta sommaren. Mögel är en tänkbar orsak till att allergiska hästar och människor har en försämringsperiod just nu. HH

Puttar upp den här tråden med en fråga till HelenaHandberg.
Var finns detta möglet? Är det i luften i stort eller i årets hö? Kommer möglet i luften lägga sig när kylan kommer? Vi har undersökt och sniffat i höt men kan inte hitta något mögel. Är det läge att skicka på hygienisk analys? Anledningen att jag frågar är för att Vet. idag konstaterade att en av våra inhysningar fått bronkit :(

Till alla andra: Kom gärna med fler tips, stora som små om hur vi på bästa vis kan underlätta för denna häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka