ponny agillity?:D

S

studs_boll

Hallåååå;)
Jag har en liten shettis som jag är för stor för att rida, men vill ändå inte sälja honom, är för fäst vid honom och så är han rättså gammal(21 år) Har hört om ponny agillity:D och tkr det verkar skojjigt:rofl: Nån som vet nåt om ponny agillity?:D:D

Sv: ponny agillity?:D

Brukar träna det ibland. Du ska kunna göra lite olika saker, typ gå över en "bro", hoppa ett litet hinder, slalom, och lite allt möjligt med din ponny.

Det är väldigt roligt faktiskt, men nåt som är lite liknande men ännu roligare är trickträning och frihetsdressyr. PM:a mig om du vill veta nåt, det är ju ganska... ot.

Agility är verkligen jätteroligt.
Du kan sätta upp prasselband - plastband som du knyter på en pinne och sätter upp så det blir som ett draperi - backa mellan två bommar, rakt eller i vinkel, sätta frambenen i ett däck.
Vi ska ha träning och tävling i agility i sommar, pm:a om du vill veta mer om det eller om du vill ha fler tips.

Senast ändrad:

Det är superkul! Har tävlat en del med min shettis, men han är lite stor och klumpig...
Kolla in www.klubbenshetland.se och gå in på tips, där står det om agillity.

du kan även tävla Trail At Halter.
hinderbana i western när man leder i grimma.

tex gå över bro, gå igenom grind, gå sidleds över bommar, slalom mellan koner, backa mellan olika föremål mm.

till råga på allt får du bara kommunicera med röst och grimskaft ;)

Det lät spännande! Vart kan man hitta mer info om det? :bump:

Uppdaterar lite om ponnyagility.
Här är en nystartad hemsida
Bruksponny
om var man kan hitta agilitytävlingar och träningar, andra aktiviteter mm. För alla mindre ponnyer. Mycket i kalendern passar alla slags ekipage av alla storlekar också.

Har också en liten shettis som får göra lite allt möjligt.

Finns det några tävlingar i södra skåne? hittade inget på sidorna:)

Nog för att shettisagility låter superskoj, men vill även tipsa om arbete för hand eller på lång töm i AR- eller klassisk stil! :)
Då kan du "dressyra" med hästen ouppsuttet och så småningom lära in i princip alla dressyrrörelser och när ni kommit långt blir det också lite "cirkuskonster" à la skolorna ovan mark som kan vara kul att visa upp! :banana:

En ytterligare fördel är att om något barn längre fram i tiden vill rida så har du i princip redan skolat hästen till ridning fast från marken - man kanske får förtydliga skänklarnas tryck men resten brukar sitta rätt bra även uppsuttet! :) Vet en B-ponny som var så himla fin efter att mamman tränat massor med arbete för hand, det märktes även när dottern red. Varning för att om man arbetar för hand får man börja försiktigt på liten ponny. Aj aj för ryggen! :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 927
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 314
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar