Sv: Pomeranian
Jag har en
Det var ett riktigt impulsköp och rasen passar inte mig egentligen då jag gillar att träna och tävla. Dock har jag sett några pommar i lk och ag, men det är nog ändå verkligen att träna i uppförsbacke. Målet är dock att komma ut i sommar i hoppklass. Men det får man se.
Hon är världens skönaste lilla hund. Hennes upptåg skrattar vi åt flera gånger om dagen. Hon är väldigt lättskött, borstar igenom ca en gång i månaden. Blir hon blöt och smutsig på promenad så är det bara att hon ligger i hallen och torkar en stund i sin korg och all smuts bara trillar av. Fryser aldrig, har det dock lite jobbigt på sommaren.
Hon verkar vara en frisk liten hund, är nu två år. Men rasen dras med problem. Mycket problem med knän, tänder och även andningsorgan.
Tänderna är bra på henne men kräver bra skötsel. Har ett några pommar med knappt tänder kvar trots en ringa ålder på fyra år :S Inte ovanligt!
Min lilla tjej är runt 20-22 i mkh och en bra representant för rasen. Ingen jakt har rasen direkt, dock kan dom vara lite skälliga. Men inte svår uppfostrad hund så det är lungt. Min skäller så tyst så det bryr jag mig inte så mycket i
Extremt mammig och många i rasen verkar vara så att dom fäster sig vid en person. Hon har inte mycket till övers för någon annan i familjen trots barnens försök att få hennes uppmärksamhet.
Det är en liten hund, men visst går den att ha i stallet, men skaderisken är ju hög naturligtvis.
Min hänger med på långa prommisar så där inga problem, cyklar jag med min andra hund så sitter hon i cykelkorg.
Jag tycker det är en ypperlig sällskapshund, riktig tanthund om man får tag i en som är frisk. Sköt tänder noga från början, tandborstning och riktiga ben. Min kämpar med märgben fyllda med ris och voh och kycklingvingar/halsar. Det har gjort mycket för hennes tandstatus.