Pomeranian

kolblakkur

Trådstartare
Någon här inne som har pomme och kan berätta lite om hur de uppfattar rasen? Har ni dem med i stallet? Har de någon jaktinstikt? Vill veta allt!

Sv: Pomeranian

Min mamma har en pomme, ett riktigt måndagsexemplar :P

Ca 27 cm hög/5 kg, patella, underbett, tandlossning, skotträdd, skällig.. Men otroligt charmig!

Min syster har tävlat agility med honom tom klass 2, mamma tävlar honom lite nu när både jag och syrran flyttat.

Jag hade häst de första åren med honom, och han var med i stallet ganska ofta, och röjde runt med stallägarens dsg :)

Min uppfattning är att det är mycket mentalt skräp i rasen, och att de har väldigt låg skall- och stresströskel.

Jag har en :)

Det var ett riktigt impulsköp och rasen passar inte mig egentligen då jag gillar att träna och tävla. Dock har jag sett några pommar i lk och ag, men det är nog ändå verkligen att träna i uppförsbacke. Målet är dock att komma ut i sommar i hoppklass. Men det får man se.

Hon är världens skönaste lilla hund. Hennes upptåg skrattar vi åt flera gånger om dagen. Hon är väldigt lättskött, borstar igenom ca en gång i månaden. Blir hon blöt och smutsig på promenad så är det bara att hon ligger i hallen och torkar en stund i sin korg och all smuts bara trillar av. Fryser aldrig, har det dock lite jobbigt på sommaren.
Hon verkar vara en frisk liten hund, är nu två år. Men rasen dras med problem. Mycket problem med knän, tänder och även andningsorgan.
Tänderna är bra på henne men kräver bra skötsel. Har ett några pommar med knappt tänder kvar trots en ringa ålder på fyra år :S Inte ovanligt!

Min lilla tjej är runt 20-22 i mkh och en bra representant för rasen. Ingen jakt har rasen direkt, dock kan dom vara lite skälliga. Men inte svår uppfostrad hund så det är lungt. Min skäller så tyst så det bryr jag mig inte så mycket i :angel:

Extremt mammig och många i rasen verkar vara så att dom fäster sig vid en person. Hon har inte mycket till övers för någon annan i familjen trots barnens försök att få hennes uppmärksamhet.

Det är en liten hund, men visst går den att ha i stallet, men skaderisken är ju hög naturligtvis.
Min hänger med på långa prommisar så där inga problem, cyklar jag med min andra hund så sitter hon i cykelkorg.

Jag tycker det är en ypperlig sällskapshund, riktig tanthund om man får tag i en som är frisk. Sköt tänder noga från början, tandborstning och riktiga ben. Min kämpar med märgben fyllda med ris och voh och kycklingvingar/halsar. Det har gjort mycket för hennes tandstatus.

190387_10151437170362656_1530423598_n.jpg

483946_10151302930767656_1354230654_n.jpg

391258_10151274412387656_1029034284_n.jpg

285623_10151193212607656_693460430_n.jpg

376901_10151231870967656_36395545_n.jpg

Ska kanske tillägga eftersom du frågade om jakt: mammas jagar gärna :)

Han letar inte spår, men stöter han upp något drar han. I regel är ju viltet rejält mkt snabbare än honom, men han är envis och spårar och letar långt efter det försvunnit. Vet inte hur rastypiskt det är dock..

258_13970411983_7056_n.jpg

Senast ändrad:

De jag har träffat har varit riktigt vassa och snabba att ta till tänderna. Ljuvligt söta små huggormar. :devil:

Mina kunskaper om rasen är nog till största del förlegade och högst individ baserade. Jag växte mer eller mindre upp med en liten fluffboll som tyvärr var något utav ett måndagsexemplar men världens sötaste ändå.

Energi till tusen fanns i den lilla kroppen, inte de minsta problem att hänga med i skogen i full fräs över stock och sten. Till viss del såg Peppe ut lite mer som en Kleinspitz eftersom han inte var så extrem i sitt utseende, nosen lång nog att inte orsaka andningsproblem. Helt rätt i huvudet var han väl inte, han var åtminståne väldigt rädd utav sig så fort vi inte var hemma i trädgården. BOLLTOKIG! kastade man en boll var det det enda som fanns i världen, vet inte hur många gånger han krockade i bord, stolar och dörrkarmar i jakt på leksaker :crazy: Tyvärr bröt han ena benet i en sån galen rusning nedför en gallertrapp. Jag var så pass ung så jag minns inte riktigt men det var sviter efter det brutna benet som gjorde att vi fick ta bort honom blott 9-10 år gammal. Nånstans måste han ju ha varit bra men stress, understimulans eller något måste fått honom "dålig" igen. Tror jag skrev om hans problem i en egen tråd nångång. När vi var hos vet en av de sista gångerna fick vi också veta att han hade nån grad av patella, inget som vi haft en aning om i alla år.

Men som sagt, världens sötaste och trots alla hans fel kan jag inte låta bli att vara sugen på något liknande en dag. Andningsproblem och mentala problem inom rasen gör att man som med så många raser måste välja uppfödare väl. Minns precis en utställning jag såg och en liten pomme som gick till gruppfinal tror jag det var. Den gick fint några meter sedan slängde den sig rabiat mot hunden framför eller bakom i ledet, förstår verkligen inte att den fick komma så långt med det humöret :crazy:

ahh jag kan visst inte skriva något kortare än en roman när jag berättar om mina hundar ^^; avslutar med en bild på sötnöten
Christmas_Peppe_4_by_Kibani.jpg

:love::love::love: min sambo var lite inne på att köpa en pomme innan vi bestämde oss för griffonerna, men man kanske skulle kunna utöka flocken med en pom nu... ;)

Det roliga är att hon sover sådär :) Vaknade när jag kom med kameran :P Dom är vansinnigt söta och verkligen billiga i matkostnad, hon äter vom og hundemat med ris och mindre kycklingdelar och jag tror inte det går åt över en hundring i månaden på henne, haha.

Hon ska paras till jul :p Men valparna är inte mina, är fodervärd :)

527295_10151430806457656_872237416_n.jpg

223062_10151407688397656_656516515_n.jpg

421626_10150821681492656_2096042432_n.jpg

ja, bedårande söt är hon ju :D jag får ta och drömma ett tag och se om det blir av att para min tik framöver, om inte så..... :)

Alltså din hund är ju exakt VARFÖR jag vill ha en pomme :love:

Kanske får tinga en valp efter henne? :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 667
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 505
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka