MissFideli
Trådstartare
Sv: Polygami
Det beror nog på kulturen skulle jag tro.
Det beror nog på kulturen skulle jag tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är väl väldigt bra om man har barn så det inte blir massa juridiskt tjafs
Bra fråga.
En annan fråga kan ju vara "varför måste man gifta sig med flera personer?"
Jag är antagligen konservativ, men.
1. Man behöver inte gifta sig med varandra för att leva ihop, och framför allt inte för att ha sex med varandra.
Det finns inget lagligt hinder mot att ett valfritt antal människor av ett eller båda kön bor i samma bostad. Vad de gör och inte gör i sin bostad torde vara upp till dem.
2. Varför gifta sig alls, om man inte har för avsikt att "vara dig trogen" som om jag inte minns fel är ett vanligt löfte vid bröllopet?
Kl
Just juridiken skulle få jobba rätt hårt... Som det ser ut idag utan äktenskapsförord och testamenten så är det ganska klart.
Partner 1 och partner 2, partner 1 dör och då ärver partner 2. Men om det nu är så Partner 1, partner 2 och partner 3, partner 1 dör, då ska delas på partner 2 och 3. Men om det då finns barn med tex mellan 1 och 2 så ska ju barnet får ärva 1, men även 2 och 3 osv.
Det blir ju även rörigt ang föräldraskap. Så jag förstår att man från myndighetshåll drar sig för att sätta igång processerna oavsett vad man anser om polygami. Jag kan tänka mig att andan är att låt dem hålla på men krångla inte till det för pappersnissarna...
Kärnfrågan VARFÖR det inte är tillåtet idag verkar ingen kunna ha svarat på det borde väl finnas tyngre argument än att det blir så strulligt juridiskt? Nå lagen har ju ändrats en gång rätt nyligen så att samkönade äktenskap nu är möjligt så det kanske kommer?
Okej, men jag läste det mer som spekulation inte att någon visste konkret att det är därför? Och om man ser till hur samhället ser ut idag så kanske lagarna borde uppdateras? Vi har ju inte tillåtit samkönade äktenskap tidigare heller av ungefär samma skäl dvs religion i igrunden ( rätta mig om jag har fel?)
Precis, det här ÄR en verklighet som vi inte kan blunda för.
.
Varför är det så viktigt att gifta sig, Man kan leva ihop tillsammans utan att gifta sig, eller varför inte göra en låtsas cermoni. Fårhållandet blir varken bättre eller sämre.
Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.
Hur skulle det i så fall fungera? Innebär det att en redan gift person skulle kunna gå och inleda äktenskap med en till, utan att den tidigare frun/äkta mannen vet om det? Och kanske även utan att den nya vet om det... Hur fungerar juridiken då? Jag brukar vara öppen för det mesta, men det här är faktiskt inget jag gillar tanken på, riktigt. Men det kan ju å andra sidan vara för att jag kopplar ihop månggifte med kvinnoförtryck och har svårt att se varför man skulle vilja ingå äktenskap med fler än en av någon annan anledning.
Fast de polypersoner jag känner till är alla kvinnor...
De jag känner som faktiskt lever i länder där man praktiserar månggifte ser det som oerhört problematiskt - just för att kvinnans ställning blir än mer hotad. Pressen på kvinnorna blir så stora för de har ett jädra hot hängandes över sig; om du inte gör si eller så så kanske din man tvingas ta sig en till fru.
Tack, det var precis det jag ville få fram men inte visste hur jag skulle uttrycka. Regnbågsversionen av polygami är väldigt annorlunda än den polygamin jag är van vid, som vänner eller bekanta lever i eller försöker ta sig ur.Men jag tänker också att det är lite underligt (eller ironiskt) att så många av polyförespråkarna verkar se polygrejen som så ny och radikal, när i själva verket månggifte "alltid" har funnits och ofta har varit långt ifrån radikalt i samma mening som de själva vill lägga i ordet.