Polska hästar??

Sv: Polska hästar??

Hmmm, med risk för att bli totalt sågad gör jag ett inlägg här.
Polska hästar är ofta snälla och lätthanterliga, ja, so far.... men det som i af jag funderar på är hur de blivit uppfödda, foder, hagar, utevistelse.
Som någon sa så är Polen ett stort land med vad jag kan tänka mig olika hästhållning, har sett både bra och dåliga hästar därifrån. Precis som det finns i sverige, men om man ser det utifrån en annan synvinkel, varför köpa icke svenska hästar öht?
Varför inte gynna de svenska uppfödarna?
De polska hästarna är billiga ja, de svenska är dyrare, varför är de svenska hästarna dyrare? Jo, därför att de svenska uppfödarna vill få de att gå ihop.
Varför är de polska hästarna billiga? Kan tänka mig att hästhållningen i polen, såsom foder, avel är billigare där.
Och så länge som folk köper dessa billiga hästar så kostar de svenska hästarna som de gör.
Min filosofi är att vi ska gynna oss själva, handla svensk så länge det går, hästar, mat eller vad det nu är, annars kommer vi att stjälpa oss.

:bow::bow::bow::bow:

Sv: Polska hästar??

Hej.
Jag har träffat ett 20 tal hästar som importerats från Polen. Alla olika i både utseende och temperament. Ingen har varit rädd eller visat upp något beteende på att blivit illa behandlade eller slagna. Däremot har alla blivit väldigt kärvänliga och verkligen visat att dom uppskattar att bli ompysslade och ridna. Ska sägas att Kicki Persson som sålt hästarna är väldigt duktig och plockar ut hästar som är bra. Det som kostar när man tar in hästarna är köpesumman och transporten. Tyvärr finns det oseriösa säljare i Polen som säljer skadade/instabila hästar väldigt billigt. Det är viktigt att man får någon typ av garanti och att kontrakt skrivs. Tävlade och utbildade hästar med stam är inte billiga i Polen. Däremot kan man hitta unghästar eller hästar som inte gjort så mycket till mycket bra pris. Som ex har jag en 7 årig valack som gått som gårdshäst och plöjt, tävlar idag LA dressyr med vinster. En annan häst utan stam som inte gjort mycket tävlar dom 1.20 hoppning med efter 4 mån. Man kan alltså hitta riktigt fina hästar till bra pris. MEN det är viktigt att poängtera att en häst är en levande varelse, den kan behöva tid och lugn när den kommer till ett nytt ställe. När det blir problem beror det oftast på människorna inte hästarna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar