Sv: Polska hästar??
Det låter ju bra !
Hur gjorde du med vetbes. Funderar på att ta med mig en kompis som förvisso inte kan ett smack om hästar men pratar flytande polska.
Distriktaren besiktade innan färd och kontrollerade att det var rätt häst som i passet. det är ett krav för att få föra ut hästar ur landet. Häst+lastbil ska kollas. hälta etc kollas inte, utan allmäntillståndet, skador etc. varken jag eller min vän var intresserade av hältkontroll så ren veterinärbesiktning vet jag inte så mycket om.
Tro mig, de polska säljarna tycker nog att svenskar är bra dumma, som betalar såna överpriser...
kallades "stupid swede" av en hästhandlare(då var inte jag med utan fått höra i efterhand). köpte slakthäst till normalpris.
"slakthästen" användes som tävlingshäst hos sin tidigare ägare, i sina bästa år (12år när jag köpte honom) stamtavla, supermysig, hoppar allt (nu har jag inte hoppat så mycket/högt pga ointresse men vattenmattor, stockar, färgglatt, julpynt, musik, publik etc rör honom inte ryggen, aldrig vägrat eller brytit ut), och främst av allt, oerhört snäll.
tyvärr red jag honom "så bra" (skulle enligt utsago vara "oridbar", killen som skulle visa honom sa att han inte kunde galoppfattning etc) sen när man hoppa upp och gjorde byten och hoppade så steg ju priset
tyvärr var det någon som hade varit elak med honom sedan "tjejjen" haft han, och då sålts billigt vidare osv. enda nackdelen är väl att han har sadeltvång men det är nästan helt borta.
Köper du av hästhandlare kan du bli rejält blåst. kolla priser i deras motsvarighet till "ridsport" och jämför med hästen du tänk köpa går på.