Polska hästar??

Sv: Polska hästar??

Vill bara tillägga att vissa "halvblod" från Polen som jag sett på annons ser ut som åsnor:cool:

Senast ändrad:

Polen är ett väldigt stort land, så det är klart att avel och hantering inte är samma överallt.

Vill dock varna för att det inte alltid är en så trevlig hästhantering man stödjer när man "fyndar" polska hästar - särskilt inte när de är färdigimporterade så att säga. Det finns hästhandlare som åker ner och köper upp billiga hästar och sedan transporterar hit dem under vidriga förhållanden. Snälla, köp inte av dem.

Bättre då att försöka hitta något seriöst stuteri därnere med väl uppfödda hästar, och ombesörja transporten med en ordentligt transportör. Inte gynna de oseriösa hästhandlarna (som kan ha en ganska glammig och glassig yta på sina handelsstall, så se upp...)

Hmmm, med risk för att bli totalt sågad gör jag ett inlägg här.
Polska hästar är ofta snälla och lätthanterliga, ja, so far.... men det som i af jag funderar på är hur de blivit uppfödda, foder, hagar, utevistelse.
Som någon sa så är Polen ett stort land med vad jag kan tänka mig olika hästhållning, har sett både bra och dåliga hästar därifrån. Precis som det finns i sverige, men om man ser det utifrån en annan synvinkel, varför köpa icke svenska hästar öht?
Varför inte gynna de svenska uppfödarna?
De polska hästarna är billiga ja, de svenska är dyrare, varför är de svenska hästarna dyrare? Jo, därför att de svenska uppfödarna vill få de att gå ihop.
Varför är de polska hästarna billiga? Kan tänka mig att hästhållningen i polen, såsom foder, avel är billigare där.
Och så länge som folk köper dessa billiga hästar så kostar de svenska hästarna som de gör.
Min filosofi är att vi ska gynna oss själva, handla svensk så länge det går, hästar, mat eller vad det nu är, annars kommer vi att stjälpa oss.

Som du själv påpekar är de svenska hästerna betydligt dyrare. Som hobbyryttare utan tävlingsambitioner finns få vettiga alternativ bland de svenska hästarna. Antingen är hästen oinriden och alldeles för ung eller så har den gjort sitt och ska bara promenadridas. Ser väldigt sällan en annons där tävlingsmeriter och förväntade resultat inte används som försäljningsargument. Om man som jag letar efter en häst i yngre medelåldern som ska användas som hobbyhäst så är polska ( och även andra) importer ett utmärkt alternativ. Nu tror jag inte att jag ska hitta en häst för en tia men ser inte att det ska vara nödvändigt att lägga mer än 40-50000 för en hobbyhäst.

Jag var nere i polen och hämtade min häst själv.

Rent allmänt är det lugna FINA hästar, ofta med fin stam. Utevistelse osv är ju nackdelen. Du kan lätt hitta en TÄVLAD häst, i LC/LB om du lägger ut ca 20.000kr. (plus frakt)

Jag fick hem min valack 30/6 - 09. Jag är så nöjd med honom. Snäll, trevlig och lätt att ha och göra med, blir dock nervös/spänd på nya ställen men slappnar av ganska så fort.
Han är f 05 och jag har inte kommit igång med ridningen på honom än då han var så mager när han kom att jag bara tagit det lugnt och låtit honom äta upp sig då jag inte har någon brådska att få igång honom. Men nu så har han blivit rund och fin så nu är det dax att börja. Problemen med honom är bakbenen, troligen har dom spänt fast vid verkning men vi jobbar på det och det blir bättre.
Honom gav jag 2000 euro för inkl frakt (dom sa att dom hade en plats över i transporten så egentligen betalade jag bara för hästen och inget för frakten, annars var 500 euro frakt). Dom lämnade av honom och den andra hästen som kom i Trelleborg.

Den andra hästen som kom samtidigt hade ringorm, slår när hon blir minsta trängd och slår när man ska göra något med bakbenen, mm mm. Det har blivit bättre i alla fall.

Köpte honom isedd (förutom kort och film) och vart störtförälskad på första bilderna jag såg på honom.

Det låter ju bra !
Hur gjorde du med vetbes. Funderar på att ta med mig en kompis som förvisso inte kan ett smack om hästar men pratar flytande polska.

kl
Jag har en polack. Han pappa är tyskstammad(e.caletto 1) och morfar är fullblod. Han är en hoppkanon och har bra gångarter. Kom som oinriden 4åring. Han är stor så det är väl därför han är sent tagen. Jag köpte honom av importören och jag tyckte nog att jag gjorde ett kap!. hade inte kunnat hitta ett svenskt halvblod av samma kvalitet till det jag gav. Dock så är inte alls någon lugn snäll häst utan han måste arbeta och ha utmaningar för att må bra. skulle inte passa på ridskola även om han är rätt välutbildad nu. Det finns nog olika typer på hästar i pålen med.

Vill bara tillägga pga av en tidigare komentar att min häst ser inte ut som en åsna utan mer som en älg:D

Du har så rätt i ditt inlägg och det är just det som jag tycker är lite tragiskt.
Det avlas alldeles för mycket för tävling och hästarna blir för "skarpa" som vanliga hobbyhästar.
Där kanske vi har litegrann att lära, för trots allt så måste väl ändå hobbyryttaren vara i majoritet gentemot tävlingsryttaren?

Lancelot som avlar hobbyhästar med gott temperament :laugh:

Du undrar i ditt inlägg varför polska hästar är så billiga. Ja, för oss svenskar så är ju 35 000 billigt, men i polen är det mycket pengar. Jag är inte insatt i dem polska valutamarknaden, men när en polack säljer sin (riktigt fina) häst till sverige för 45 000 så är dom bra nöjda! Det motsvarar ungefär en svensk häst för säg 90 000. polacken känner sig rik, svensken har gjort ett kap, och hästen får chans till ett bättre liv (menar i form av foder, hagvistelse, stall o dyl.), alla blir nöjda och glada, win-win. Jag tycker ofta att man hör folk som är förvånade och misstänksamma mot dessa "billiga" poalcker. Tro mig, de polska säljarna tycker nog att svenskar är bra dumma, som betalar såna överpriser... :D

Det låter ju bra !
Hur gjorde du med vetbes. Funderar på att ta med mig en kompis som förvisso inte kan ett smack om hästar men pratar flytande polska.

Distriktaren besiktade innan färd och kontrollerade att det var rätt häst som i passet. det är ett krav för att få föra ut hästar ur landet. Häst+lastbil ska kollas. hälta etc kollas inte, utan allmäntillståndet, skador etc. varken jag eller min vän var intresserade av hältkontroll så ren veterinärbesiktning vet jag inte så mycket om.

Tro mig, de polska säljarna tycker nog att svenskar är bra dumma, som betalar såna överpriser...

kallades "stupid swede" av en hästhandlare(då var inte jag med utan fått höra i efterhand). köpte slakthäst till normalpris.
"slakthästen" användes som tävlingshäst hos sin tidigare ägare, i sina bästa år (12år när jag köpte honom) stamtavla, supermysig, hoppar allt (nu har jag inte hoppat så mycket/högt pga ointresse men vattenmattor, stockar, färgglatt, julpynt, musik, publik etc rör honom inte ryggen, aldrig vägrat eller brytit ut), och främst av allt, oerhört snäll.
tyvärr red jag honom "så bra" (skulle enligt utsago vara "oridbar", killen som skulle visa honom sa att han inte kunde galoppfattning etc) sen när man hoppa upp och gjorde byten och hoppade så steg ju priset :cool:
tyvärr var det någon som hade varit elak med honom sedan "tjejjen" haft han, och då sålts billigt vidare osv. enda nackdelen är väl att han har sadeltvång men det är nästan helt borta.

Köper du av hästhandlare kan du bli rejält blåst. kolla priser i deras motsvarighet till "ridsport" och jämför med hästen du tänk köpa går på.

Senast ändrad:

Sedan blev hon pensionär och jag ville självklart ha en ny polskhäst, fick tag på ett 6 årigt sto som var jättefin att rida osv. Men efter att jag haft henne i 2 veckor så attackerade hon mig en dag när jag klev in i boxen. Detta var mycket otäckt! Jag fick byta henne mot en polsk valack sedan som var raka motsatsen mot henne snäll och beskedlig.

Kan råda dig att du noga hör efter hur hästen är i stallet, om säljaren vet något om hästen bakgrund (om du köper den i Sverige). För många av de polska hästarna lever ett riktigt hårt liv. De blir slagna riktigt ordentligt där nere. Antagligen hade min andra häst blivit slagen så mycket att hon helt enkelt trodde alla människor var onda, för när jag sa till henne slog hon bakut tillbaka mot mig i stallet. Riktigt otäck häst. Så var försiktig och som någon annan skrev gör en noga vetrinärundersökning innan du köper.

Men hittar du rätt så kommer det att bli kanon, Lycka till![/QUOTE]

JAG ÄR SJÄLV FRÅN POLEN BOR I SVERIGE I SNART 4ÅR.DET ÄR INTE SÅ ATT HÄSTARNA I POLEN ÄR SLAGN OCH ILLA BEHANDLADE DET BEROR PÅ ÄGAREN.SÅ NI KAN INTE SÄGA SÅ OM NI INTE VET JAG HAR HAFT 5HÄSTAR NÄR JAG BODDE I POLEN.EN VAR FRÅN HÄST HANDLAREN DEN SKULLE ÅKA TILL SLAKTERIET MEN JAG RÄDDADE HENNE,MEN EFTER 2ÅR MÄRKTE VI ATT HON HAR CANCER OCH FICK AVLIVA MIN LILLA SHASHA.EN VAR FRÅN EN STUTERI JAG KÖPTE HONOM NÄR HAN VAR 5.DE ÄR INTE ILLA BEHANDLADE SOM ALLA TROR ATT DET ÄR I POLEN,MAN KAN INTE SÄGA SÅ OM MAN INTE VET SJÄLV.

Vi har en nybliven 5-åring från Polen. Halvblod som är ganska stor och har jättelånga öron :p

Hon är i alla fall jättetrevlig att jobba med. Kan bli lite stoig om något inte passar madame men har ett superpsyke och är inte rädd för saker i första taget. Var helt otittig att hoppa in och lätt att hantera och pyssla med.

Har inte läst hela tråden.
Dem polska hästarna som jag har träffat har varit SUPER snälla, perfekta ridskole hästar.
Snälla & trevliga, hoppar sådär. Hoppar mer med hjärtat en med kapacitet.
Dock så rider inte dem där nere på samma sätt som oss här.
dem bryr sig inte om vilken galopp hästen har, vilken form hästen går i osv.
Men hästarna har varit oehört lätt lärda & har inte varit några problem att ända på.

Pratade med en hästhandlare för ett tag sen & hon berättade att man ska passa sig för att köpa ston därifrån.Då dem har alla hästarna i samma hage, ston, hingstar & valacker. så med andra ord så har stona varit dräktiga.
Kan inte säga att det är så överallt i polen. Men iaf på ett stort stall som säljer mkt hästar till sverige.

Vill bara lägga till att det är min uppfattning :)

Hejsan
tänkte berätta min upplevelse med Polska hästar och ponnyer, träffade min första polska ponny för 5 år sen ungefär, då importerade vi 6 stycken renrasiga koniker. Vilka pärlor, går fram i vått och tort, funkar med allt men kan vara lite starka. Jag har sen dess träffat på säkert närmre 100 importer (gården jag jobbar på importerar själv) Ponnyerna är oftast mycket bättre i hullet än storhästarna, resan tar ju en del oxå. Vi har fått ett par föl under åren oxå då vi importerat ston som visat sig vara dräktiga.
Finns dom som klagar på att dom inte kan galoppfattning osv. det är enkelt, dom rider inte likadant i polen, hästarna är fint grundridna på polskt vis men förstår inte "svenska" helt enkelt... Väldigt enkelt att lära om dom, alla polska hästar är väldigt positiva och glada, alla vi har tagit hem har haft superbra hoppcapacitet. det är några få hästar som har passerat som inte riktigt har fungerat som verksamhetshästar, som är lite stissiga å så, men det är inte många. kanske mellan 5-10 st.

dom kan vara lite jobbiga att sko i början men annars är dom riktiga toppenhästar :D

nu har jag bara ridit en polsk häst, men ska göra en kommentar ändå. Det var en vallack ett polskt hbl med trakhenerblod i sig. En ganska liten herre, men shit vilket steg!! Dock hoppstammad vad jag fattade det som. Kom hit via svensk försäljare och hade väl varit i Sverige innan min kompis köpte honom. Tror han va 5 då.
Urtrög häst, men när man väl fick fram honom var det som att flyga! Mycket hingstig trots att han va vallack. Lite svårt att veta när dom kastrerat honom, men förmodligen har han gått länge som hingst. Men eg ingen svår häst. Han gick på ridskola ett tag å funkade super med barnen, men knölade när man krävde lite mer av honom. Mycket humör. Dock lättkorrigerad från backen.

Försäljaren importerade regelbundet polska hästar och hon tyckte att dom var utmärkta tävlingsponnyer/hästar i lätt klass eller till ridskola. Ofta även inkörda. Men det är ju upp till var och en vad man söker. Självklart kan du hitta en utmärkt hobbyhäst till lagom pris i Polen, men köper du en "billigt" får du nog räkna med att utbilda lite själv innan du har en "klar" häst.

Min favorithäst är en ridskolehäst som är importerad från Polen. Förmodligen korsning mellan polskt halvblod och någon grövre ponnyras. Hon är i alla fall väldigt misstänksam mot människor och nafsar och sparkas och sånt, så man måste vara väldigt lugn med henne för att hon själv ska bli lugn. För mig är det inga problem att handskas med henne då jag har lärt mig hur jag ska göra, då är hon urmysig att hantera och jättebra att rida! Anledningen till att hon bits tror jag kan vara på att hon blev slagen innan. Hon är speciellt misstänksam mot killar av någon anledning.

jag har hittat en häst nere i Polen som jag funderar på men undrar lite vad ni här tycker eller vet om polska hästar? varje häst är ju en individ men i allmänt?

har själv en polle från polen och vet andra som importerat. Tycker de som jag träffat varit underbara :D

*kl*

Jag har hanterat/ridit två polska nyimporterade halvblod och en norskfödd polskstammad. Kan ju säga att de två nyimporterade (valacken dessutom kastrerad rätt före innan import) definitivt tog transporten hårt men var väldigt coola hästar. Trevliga allroundhästar! Den tredje var lite av ett problembarn, men det tror jag beror mer på miljö än arv. Sällsamt vacker häst både exteriört och gångartsmässigt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar