Låt mig gissa! Hmm.. Lönneberga?![]()
Definitivt söder om Dalälven iaf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låt mig gissa! Hmm.. Lönneberga?![]()
Du vet vars "Emil i Lönneberga" utspelar sig, va?
Edit: En hint finns i namnet![]()
Kråka var det visst men det går säkert med skata ocksåI senaste Land var det recept på grävling skata och barkbröd
![]()
Jo men i min barndoms blomster på 90-talet. Någon gång efter 1910 kanske pölsan klättrade över Dalälven och har stannat där sen dess![]()
Självklart inte
jag har också lyckats slippa dettaJag har under mitt 54-åriga liv aldrig ätit pölsa, inte ens blivit bjuden på det. Vet nog inte riktigt ens hur det ser ut.
Trodde faktiskt inte att det fanns någon nu för tiden som åt det frivilligt.
Haha, blodpalt är nog den maten jag minns bäst från förskolan. Vi åt dom icke-uppblötta som hårdbröd med smör på..Stämmer nog! Den sträckte sig aldrig ner till mig. Pytt i panna, makaronilåda, tjockpannkaka, falukorv i ugn mm. käkade jag som barn. Pölsa trodde jag mat åt på Emil i Lönnebergas tid, tillsammans med grisfötter och blodpalt.
Svagdricka i jätteflaska såg jag idag i affärenMatminnen som väcks av denna tråd: Pölsa, kalvsylta, kornmjölsgröt, tunnbröd, svagdricka i jätteflaska... (två ungar som hjälptes åt så gick det att hälla upp) mm.
Haha, blodpalt är nog den maten jag minns bäst från förskolan. Vi åt dom icke-uppblötta som hårdbröd med smör på..![]()
Just när man inte trodde att det kunde bli värre... Du menar att det finns folk som äter UPPBLÖTT BLODPALT???Haha, blodpalt är nog den maten jag minns bäst från förskolan. Vi åt dom icke-uppblötta som hårdbröd med smör på..![]()
Helt sant!Alltså DRIVER DU?!Jag skrev blodpalt som ett skämt utan att ens veta vad det är mer än att det var något äckligt folk åt typ vid sekelskiftet
![]()
Absolut!Just när man inte trodde att det kunde bli värre... Du menar att det finns folk som äter UPPBLÖTT BLODPALT???Inte för att icke-uppblött låter så lockande heller, men...
Norr om Dalälven då får man förmoda?Absolut!
Eller ja, för 30 år sedan då jag gick på förskolan iaf.![]()
Alltså DRIVER DU?!Jag skrev blodpalt som ett skämt utan att ens veta vad det är mer än att det var något äckligt folk åt typ vid sekelskiftet
![]()
Självklart!Norr om Dalälven då får man förmoda?![]()
Just när man inte trodde att det kunde bli värre... Du menar att det finns folk som äter UPPBLÖTT BLODPALT???Inte för att icke-uppblött låter så lockande heller, men...
Gud, jag bodde så nära Lönneberga! och har en son som heter Emil!Du vet vars "Emil i Lönneberga" utspelar sig, va?
Edit: En hint finns i namnet![]()