Görel
Moderator
Ser att jag var otydlig, jag menar alltså lapskojs.Det fick jag som barn och älskade
Det gjordes på Felix pulvermos och salta biten, blev oerhört besviken när det som serverades i skolan var något annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser att jag var otydlig, jag menar alltså lapskojs.Det fick jag som barn och älskade
Det gjordes på Felix pulvermos och salta biten, blev oerhört besviken när det som serverades i skolan var något annat.
När jag kokar pölsa är det på älgkött .Inga inälvor och inget fläsk .Buljongen är tillräckligt fet då det är mycket ben jag kokar av .Fläsket gör att hållbarheten i frysen blir sämre .När mamma och jag kokade senast blev det 40 kg så det räcker ett tagOch jag har aldrig ätit pölsa med älg!
Har nog aldrig ätit pölsa utan inälvor![]()
Jag är uppfödd på hemmaslakt. Där användes allt utom lungorna. De var kattmat hos oss.Enligt min mormor så användes inälvor förr i tiden när det var fattigt och man behövde ta tillvara på allt som gick. Nu används främst rent kött och fett.
Är inte lever, lunga och hjärta inälvor?Pölsa är Inte inälvor..
Låter som din pölsa är älgfärs kokt i märgbuljong? Eller vad är det i mer än kött och ben?När jag kokar pölsa är det på älgkött .Inga inälvor och inget fläsk .Buljongen är tillräckligt fet då det är mycket ben jag kokar av .Fläsket gör att hållbarheten i frysen blir sämre .När mamma och jag kokade senast blev det 40 kg så det räcker ett tag
Jag följde ju ett recept med instruktioner men starkt blev det.Glömde du stoppa jäsningsprocessen?![]()
Först kokar jag av benen allt kött och slänger i lite stekar som börjar bli lite gamla .Sedan rensar jag alla ben och mal köttet .Tar till vara mycket ben vid delningen då dom inte blir riktigt renskurnaLåter som din pölsa är älgfärs kokt i märgbuljong? Eller vad är det i mer än kött och ben?
Inga kryddor eller korngryn eller nåt, bara vatten, ben och kött?Först kokar jag av benen allt kött och slänger i lite stekar som börjar bli lite gamla .Sedan rensar jag alla ben och mal köttet .Tar till vara mycket ben vid delningen då dom inte blir riktigt renskurna
Jo korngryn peppar salt buljong och lökInga kryddor eller korngryn eller nåt, bara vatten, ben och kött?