Fast blöta är ju tunnbröd i buljong/köttspad. Det har ingenting med blodpalt att göra!*nickar* BlötaBryter en tunnbröd oavsett variant över tex fil heter det "bryta" #honsomumgåttsförlängemednorrlänningar
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast blöta är ju tunnbröd i buljong/köttspad. Det har ingenting med blodpalt att göra!*nickar* BlötaBryter en tunnbröd oavsett variant över tex fil heter det "bryta" #honsomumgåttsförlängemednorrlänningar
![]()
Du och jag Görel, du och jag! Min far är visserligen uppvuxen långt norr om Dalälven men tog inte med sig konceptet pölsa söderut. Jag har aldrig ätit det, eller blodpalt och annat som nämns här. Inälvsmaten i min värld var enbart blodkorv med russin i.
Kunde inte tänka mig något äckligare än inälvor även på den tiden jag åt kött.Hemkokt pölsa (vilket jag ska göra imorgon) är ju hur gott som helstså varför skulle ingen vilja äta det frivilligt?
Fast blöta är ju tunnbröd i buljong/köttspad. Det har ingenting med blodpalt att göra!
Fast paltbröd är ju fortfarande inte blodpalt.Jag är lurad!Min lägenhetskompis (norrlänning men dock från kusten) åt det ibland med paltbröd istället för tunnbröd men kallade det fortfarande för blöta
![]()
Och för tackosgenerationen - pölsa är en del av inhemsk husmanskost och kulturarv.
Släkt med haggis och lungmos (som i Fröken Frimas Krig serverades med gräddkokt savoykål).
Blodpalt är ju underbart!Däremot har jag aldrig ätit pölsa, inte isterband heller.. som ju ser ungefär likadant ut fast längre och smalare.
Fast blöta är ju tunnbröd i buljong/köttspad. Det har ingenting med blodpalt att göra!
Bryta och blöta är två helt olika saker. Bryta är i mjölk eller fil, blöta är i varm buljong eller spad. Farmor gjorde alltid blöta till jul, gärna med en klick smör på toppen för extra salt sådär.Absolut ... polsa ar gott ... Men Haggis ar SA HIMLA GOTT nar man far "riktig Haggis"
Oh ... isterband kan jag ibland langta efterJag har inte hittat nagon sorts korv har som ar sa syrlig och sa GOD.
NEJ ... det heter "bryta" och ar nar man bryter ner hart tunnbrod i fil, lang-fil, eller annan syrad mjolk ... (eller om inget annat finns till hands ... i mjolk.
/hastflicka ar "OFF" for att undersoka hur man bakar ett gluten fritt tunnbrodGOOD THING ... ingen kommer att kanna skilnaden om jag kryddar med brodkryddor som anvands i Sverige vid tunnbrods bak
Det ar allt for lange sedan nagon har har smakat "the real thing".
Bryta och blöta är två helt olika saker. Bryta är i mjölk eller fil, blöta är i varm buljong eller spad. Farmor gjorde alltid blöta till jul, gärna med en klick smör på toppen för extra salt sådär.
... och är isterband Syrliga?!![]()
Pölsa fick vi i skolbespisningen. Troligen kokad där också. I affärn kokade de pölsa en dag i veckan så man kunde köpa med det hem (de hade slakteri också). Ingen burk eller så, bara hem och värma. Jättegott!
Mvh uppväxt på stenåldern och norr om Dalälven
Du är HEELT way off placerad i förhållande till Dalälven...Sa har vi det fortfarande har. De allra flesta affarerna har slakteri ... men inte en polsa i sikte![]()
Pölsa är Inte inälvor..Kunde inte tänka mig något äckligare än inälvor även på den tiden jag åt kött.
I synnerhet småländska isterband.... och är isterband Syrliga?!![]()
Haggis är det enda pölsa-aktiga jag ätit. Haggis är fantastiskt gott.Absolut ... polsa ar gott ... Men Haggis ar SA HIMLA GOTT nar man far "riktig Haggis"
Oh ... isterband kan jag ibland langta efterJag har inte hittat nagon sorts korv har som ar sa syrlig och sa GOD.
NEJ ... det heter "bryta" och ar nar man bryter ner hart tunnbrod i fil, lang-fil, eller annan syrad mjolk ... (eller om inget annat finns till hands ... i mjolk.
/hastflicka ar "OFF" for att undersoka hur man bakar ett gluten fritt tunnbrodGOOD THING ... ingen kommer att kanna skilnaden om jag kryddar med brodkryddor som anvands i Sverige vid tunnbrods bak
Det ar allt for lange sedan nagon har har smakat "the real thing".
Är inte hjärta och lever inälvor?Pölsa är Inte inälvor..