Pölsa - kommer förlovningen brytas?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Murphy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 7 452
Jag som är uppvuxen långt ovanför polcirkeln är uppväxt på korv (kall, skuren på maka med kaviar och ost till) pölsa, palt, blodpalt, köttsoppa, leverbiffar, makaronilåda, stuvade makaroner, lasagne och inte att förglömma den (hatade) Jansons Frestelse.

Jag åt inga grönsaker innan jag fyllde 15…

Men överlevde barndomen gjorde jag ändå…

Idag är jag på gränsen till vegan, men jag klarar mig inte utan kycklingvingar och kall korv på maka.

Okej... Känner att jag nog behöver gå i "paltskola". Tunnpalt, blodpalt, pitepalt, paltbröd...? Har förstått att den palt som inte innehåller blod ungefär motsvaras av de kroppkakor vi har söderut?

Typ. Men det är tydligen variationer plus att särbon med familj äter "kamse" :cautious: Jag har inte satt mig in i de finare detaljerna (mycket för att palt et al inte HAR finare detaljer) eftersom jag vägrar äta slikt.

Edit: Dagen efter tillagning kan en tydligen hacka upp dem och steka på dem i lite mer fett för en utökad tegelstenseffekt i magen.

INSPEL:
upprinnelsen till #pölsadebaclet huserar utsikt mot Fredriksskans containerhamn.
Rötterna till'et grenar dock ut sig ett par mil sydväst inåt landet, till ställen där det inte finns namn på grusvägar eller GPStäckning - men ganska mycket klövdjur och jaktmark.
Garanterat norr om dalälven.

Meriter av att äta svart hårdbröd på förskola finns även här (80-tal).
Och i hemmet har vi nog gnagt i oss en del från djur. Griskind, grisfötter, tunga, pölsa, revben, korvar och färs som kanske innehållit både det ena och det andra... inälvsmat - på lever kan en koka ihop en hel del!
Blodpudding och leverbiff serverades regelbundet. Det senare äts av UT när en okultiverad Significant Other vistas annorstädes och slipper aromatiskt stekos i hemmet.

Mamma är förvisso född och uppvuxen en bra bit norr om dalälven men varken pölsa eller någon form av palt har ätits under min uppväxt. Tack och lov! Vanlig palt är ju helt okej, men pölsa tänker jag inte ens testa - räcket ju med att se bild på eländet.:wtf:
Köttsoppa med klimp och macaronipudding var däremot stapelvara hos mormor :love:

(Min mamma gillar lever men inte stekt saltsill med löksås, pappa är tvärtom - så mina föräldrar har sedan 80talet haft en överenskommelse om att just dessa två rätter inte äts i hemmet.)

Att äta pölsa från en burk köpt på mataffären är på gränsen till suspekt bara det, såvida det inte handlar om hemkokt pölsa som bara råkar säljas i affären för att nå ut till folk :cautious: men om man glömmer den detaljen och tänker på trådstarten, så har @Murphy s significant other god smak och definitivt rätt! Pölsa värms upp i kastrull och äts sedan med pärstamp och rödbetor.

Haha, blodpalt är nog den maten jag minns bäst från förskolan. Vi åt dom icke-uppblötta som hårdbröd med smör på.. 😅
Knappast, det är paltbröt. Ett djävulens påfund. Blodpalt är en smet av blod, mjöl, salt och tydligen ägg som rörs ihop och klickas ner i kokande vatten. Även det är djävulens påfund, precis som leverpalt. Enda palt som går att äta är gjord på rå potatis som rivs och blandas med mjöl och salt för att sedan antingen kokas som den är eller fylls med hackat, stekt sidfläsk och sedan kokas. Går med fördel att steka upp om det blir något över. :d

Knappast, det är paltbröt. Ett djävulens påfund. Blodpalt är en smet av blod, mjöl, salt och tydligen ägg som rörs ihop och klickas ner i kokande vatten. Även det är djävulens påfund, precis som leverpalt. Enda palt som går att äta är gjord på rå potatis som rivs och blandas med mjöl och salt för att sedan antingen kokas som den är eller fylls med hackat, stekt sidfläsk och sedan kokas. Går med fördel att steka upp om det blir något över. :d
Vi kallade det blodpalt, men du har rätt, det är paltbröd. 👍🙂

Jag har under mitt 54-åriga liv aldrig ätit pölsa, inte ens blivit bjuden på det. Vet nog inte riktigt ens hur det ser ut.
Trodde faktiskt inte att det fanns någon nu för tiden som åt det frivilligt.
Du och jag Görel, du och jag! Min far är visserligen uppvuxen långt norr om Dalälven men tog inte med sig konceptet pölsa söderut. Jag har aldrig ätit det, eller blodpalt och annat som nämns här. Inälvsmaten i min värld var enbart blodkorv med russin i.

INSPEL:
upprinnelsen till #pölsadebaclet huserar utsikt mot Fredriksskans containerhamn.
Rötterna till'et grenar dock ut sig ett par mil sydväst inåt landet, till ställen där det inte finns namn på grusvägar eller GPStäckning - men ganska mycket klövdjur och jaktmark.
Garanterat norr om dalälven.

Meriter av att äta svart hårdbröd på förskola finns även här (80-tal).
Och i hemmet har vi nog gnagt i oss en del från djur. Griskind, grisfötter, tunga, pölsa, revben, korvar och färs som kanske innehållit både det ena och det andra... inälvsmat - på lever kan en koka ihop en hel del!
Blodpudding och leverbiff serverades regelbundet. Det senare äts av UT när en okultiverad Significant Other vistas annorstädes och slipper aromatiskt stekos i hemmet.

Åh leverbiff <3 inte ätit sedan jag var barn….
Hittar ju aldrig någon sådan färs i affären. Fast de kanske inte finns här nere i Götaland?.

Stämmer nog! Den sträckte sig aldrig ner till mig. Pytt i panna, makaronilåda, tjockpannkaka, falukorv i ugn mm. käkade jag som barn. Pölsa trodde jag mat åt på Emil i Lönnebergas tid, tillsammans med grisfötter och blodpalt.
Blodpalt är ju underbart! :love: Däremot har jag aldrig ätit pölsa, inte isterband heller.. som ju ser ungefär likadant ut fast längre och smalare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka