Politiskt engagerad?

Ainon

Trådstartare
Ni som är politiskt engagerade.

I vilken form är ni engagerade?
Hur kom det sig att ni valde just det partiet (om ni är partipolitiskt engagerade)?
Hur blev ni politiskt engagerade och kom in i partiet/engagemanget och hur har eran väg inom politiken sett ut hittills?
Känner ni att ni bidragit med något till kommunen/Sverige/världen/....?

Känner ingen själv som är engagerad politiskt och är intresserad :)

Jag är på sätt och vis politiskt engagerad inom Centerpartiet, på sätt och vis skriver jag eftersom jag begränsar mig till frågor som berör närmiljön där jag bor, frågor som rör landsbygden och hästar.

Tyvärr måste jag säga när man sitter med "bakom kulisserna" och hör vad som ligger bakom beslut som få stora konsekvenser för många personer, hör hur besluten tas inte med sakargument utan utifrån personers maktpositioner och ofta rent godtyckligt tyckande , blir man beklämd. Normalt vad jag sett giter man inte ens läsa igenom underlaget för besluten ordentligt.

Samtidigt finns det också kloka och bra personer som är med men för flera i de tyngre nämnderna handlar det mest om att berika sig själv. Skvaller och nedlåtande kommentarer om politiker i andra partier och egna ersättningar är det som normalt tar det största utrymmet. Och det som sagt inom mitt parti som jag tror tillhör de "bättre".

Senast ändrad:
Ni som är politiskt engagerade.

I vilken form är ni engagerade?
Hur kom det sig att ni valde just det partiet (om ni är partipolitiskt engagerade)?
Hur blev ni politiskt engagerade och kom in i partiet/engagemanget och hur har eran väg inom politiken sett ut hittills?
Känner ni att ni bidragit med något till kommunen/Sverige/världen/....?

Känner ingen själv som är engagerad politiskt och är intresserad :)

golit är engagerad i golit för att golit är golit

Jag är på sätt och vis politiskt engagerad inom Centerpartiet, på sätt och vis skriver jag eftersom jag begränsar mig till frågor som berör närmiljön där jag bor, frågor som rör landsbygden och hästar.

Tyvärr måste jag säga när man sitter med "bakom kulisserna" och hör vad som ligger bakom beslut som få stora konsekvenser för många personer, hör hur besluten tas inte med sakargument utan utifrån personers maktpositioner och ofta rent godtyckligt tyckande , blir man beklämd. Normalt vad jag sett giter man inte ens läsa igenom underlaget för besluten ordentligt.

Samtidigt finns det också kloka och bra personer som är med men för flera i de tyngre nämnderna handlar det mest om att berika sig själv. Skvaller och nedlåtande kommentarer om politiker i andra partier och egna ersättningar är det som normalt tar det största utrymmet. Och det som sagt inom mitt parti som jag tror tillhör de "bättre".
Oj jösses så trist!
Er kommun har med andra ord usla politiker som inte tagit sitt uppdrag på allvar. Hu, jag hade nog också varit tveksam till att kasta mig ut i den soppan.

Politik har väl alltid varit konsten att traggla igenom de beslut man gillar, att kompromissa och att skapa olika maktkonstellationer.
För att lyckas dvs göra politisk karriär måste man vara påläst ha ett frånvarande samvete samt vara en skicklig ränksmidare.

Jag är centerpartist och har varit det sedan tonåren. Det var kärnkraften och miljön som fick mig engagerad. Hamnade i ett parti som jag känt mig synkad med genom åren. Jag har en grundplattform som är gemensam med partiet.

Ett politiskt parti är som vilken förening som helst. Man träffas och gör både roliga saker och mer allvarliga. Man har vänner och ovänner i föreningen och man samarbetar olika bra med olika personer.

Jag har inte haft några uppdrag förrän de senaste åren. Det har inte funnits tid i livet och jag har itne velat lägga det engagemanget. Det finns gott om bra personer till uppdragen så det har inte varit så att jag tackat nej.
Sedan ett par mandatperioder sitter jag i en nämnd som har hand om utbildning, kultur, fritid, integration och kost. Mitt hjärta ligger i kulturfrågorna och integration. Det är ett jätteuppdag om man ser till ansvarsområdet men otroligt berikande.

Visst gör jag något!
En vän har lärt mig målsättningen att alltid göra skillnad. Det ska vara annorlunda än det vore om jag inte varit där. Både i det interna politiska arbetet och i nämnden.
Om så bara ett komma hamnar på ett annat ställe ;)

Fast självklart driver jag "mina" frågor, tar upp sådant som engagerar mig och försöker jobba för att saker ska utvecklas i den riktning jag vill.

Jag är aktiv inom Centerpartiet. Har länge varit samhällsintresserad och velat engagera mig partipolitiskt utan att hitta "rätt" parti. Sedan blev det skolnedläggningar och andra centraliseringsplaner i vår kommun och jag såg plötsligt det självklara partiet för mig.

Jag brinner lite extra för landsbygd, sjukvård, skola, integration, genusfrågor, miljö och småföretagande.

Jag sitter i kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige. Är nybörjare men märker att folk lyssnar på mig, både inom partiet och andra.

Jag har varit aktiv för kort period för att veta om jag gjort skillnad men jag känner att jag absolut behövs. Hittills har jag märkt det framförallt genom mitt landsbygdsperspektiv och erfarenhet av att jobba inom vården.

Jag har blivit otroligt väl bemött och ångrar bara att jag inte hittat hem tidigare!

Oj jösses så trist!
Er kommun har med andra ord usla politiker som inte tagit sitt uppdrag på allvar. Hu, jag hade nog också varit tveksam till att kasta mig ut i den soppan.

Visst är det trist, men så för partiet också en tynande tillvaro i kommunen och klarade med nöd och näppe att inte åka ut trots att Centerpartiet i grunden har en stor potential tycker jag som ett "hederligt" och "jordnära" mittenparti och det finns kommuner i långt härifrån där centern ligger på runt 20%.

Senast ändrad:
Visst är det trist, men så för partiet också en tynande tillvaro i kommunen och klarade med nöd och näppe att inte åka ut trots att Centerpartiet i grunden har en stor potential tycker jag som ett "hederligt" och "jordnära" mittenparti och det finns kommuner i långt härifrån där centern ligger på runt 20%.
Centerpartiet är väl det parti som i förhållande till sin storlek i riksdagen har flest betalande medlemmar.
Men som utomstående så ser man hur man har stora svårigheter att förvalta och anpassa sig till det modernare Sverige.
På den tiden jag var aktiv inom bonderörelsen så var Centern en mycket stark kraft. Majoriteten av bonderörelsens medlemmar var även medlemmar i rörelsen. Vilket märktes i de beslut som fattades.

Dagens hårt drivna jordbruk med de enorma mängder kapital som det binder har lett till att de yrkesverksamma ändrat politisk inställning. Kvar finns "det gamla gardet"

Sessionerna med S samt partiets agerande när det gällde kärnkraften och Öresundsbron fick fler att se sig om efter alternativ.

I mina ögon finns inte det gamla centern längre, lika lite som det gamla moderaterna. På gott o på ont.

Jag har varit politiskt aktiv till och från i över 30 år. Det har alltid varit i samma parti, jag kände att det var rätt redan när jag gick på mellanstadiet och vi läste om politiska ideologier i skolan på 70-talet.

Mitt engagemang har gått i vågor utifrån hur mitt övriga liv sett ut. Det jag gjort mest är att tjänstgöra som nämndeman. När jag började som det var jag näst yngst i Stockholms tingsrätt. Jag slutade för att jag flyttade från kommunen och min nya kommun tillhörde den tingsrätt som jag utförde uppdrag mot i mitt yrke så det fungerade inte.

jag hade nog också varit tveksam till att kasta mig ut i den soppan.
Jag har lärt mig en hel del av det politiska arbetet men nu så här lite i efterhand kan jag säga det inte var värt det, jag hade hellre velat vara utan den kunskapen. Man tappar helt lusten att fortsätta göra något för området och det är trist.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 016
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka