Polishästträning

Maran

Trådstartare
för vanliga hästar - någon som har varit på sådan kurs med sin häst? Hur var det? Vad gjorde ni? Vad tyckte du och din häst? Har du haft nytta av det senare? etc etc

Hoppas att tråden inte bryter mot forumreglerna om vi låter bli att nämna tränares namn, plats osv utan håller oss till att diskutera innehåll och erfarenheter av polishästträning för "vanliga" hästar.

Jag lade tråden under Grundutbildning eftersom polisen verkar träna sina hästar på annat sätt än vad som är vanligt t ex på NH-clinics.
 
Sv: Polishästträning

Hoppsan! Tråden passar nog bättre under Hästhantering. Vore snällt om moderator vid tillfälle vill flytta den dit om du håller med mig.
 
Sv: Polishästträning

Jag har varit med på detta två gånger. Första gången var min pålle knappt inriden, hade suttit på honom typ 20 ggr.... Hade "ledare" de första 10 minuterna då han aldrig varit i ett ridhus förut...:angel:
Tyckte det var toppen! Man lär känna sin häst, lär sig vad gränserna går, både för hästen "nerver" och hur mycket man vågar pressa dem i svåra situationer.
Det var ca 2 månaders mellanrum då jag gjorde detta. Det som knappt gick alls första gången fungerade utmärkt andra gången, tex gå över presseningar. Hästen hade bearbetat detta och tänkte att det inte var så farligt....

Det vi gjorde var: gå över, under, igenom presseningar. Först låg/hängde de stilla, sedan ökades svårighetsgraden med att de viftade och smällde på plasten. Gick genom rök. Sparka JÄTTESTOR boll. "Vifta" med en stor flagga från hästryggen. Rida förbi en flaxande parasoll...

Andra övningar andra grupper har gjort är rida förbi cementblandare (med massa sten i), hoppa brinnande hinder, skjuta med startpistol, m.m

Toppenträning för både ryttare och häst!!!
 
Sv: Polishästträning

Jag har haft förmånen att bevittna Göteborgspolisens träningar i ridhus och gjort liknande saker med min yngsta. Jag har fått en trygg häst som är nyfiken o positiv, därför tycker jag att deta är suveränt!:bow:
 
Sv: Polishästträning

Finns det inget sånthär i norrland???

låter jätteintresaant :D
 
Sv: Polishästträning

DETTA vill jag oxå testa!!!! :d Finns det någon kurs iSthlm/Uppsala området???? PM mig isåfall//MW :p
 
Sv: Polishästträning

åh vad bra, en sån grej skulle jag vilja göra med min unghäst sen...
jag är en riktig fegis och vill ha en super trygg häst.
 
Sv: Polishästträning

Kul att du och Pompelina har prövat på det.

Man lär känna sin häst, lär sig vad gränserna går, både för hästen "nerver" och hur mycket man vågar pressa dem i svåra situationer.
Det är en av anledningarna till att jag vill testa detta. Dessutom tycker jag att min häst har blivit sjåpigare i höst än vad han har varit förut och då blir jag sjåpigare också.

Hästen hade bearbetat detta och tänkte att det inte var så farligt....
Har du märkt skillnad annars också?

Det vi gjorde var: gå över, under, igenom presseningar. Först låg/hängde de stilla, sedan ökades svårighetsgraden med att de viftade och smällde på plasten. Gick genom rök. Sparka JÄTTESTOR boll. "Vifta" med en stor flagga från hästryggen. Rida förbi en flaxande parasoll...

Andra övningar andra grupper har gjort är rida förbi cementblandare (med massa sten i), hoppa brinnande hinder, skjuta med startpistol, m.m
Presenningar har vi lekt med förut, likaså broar, "elefantpallar" och gungbräda och det har gått bra, men det andra du tar upp här har vi inte gjort. Låter som spännande utmaningar.;) Jag tror att jag ska anmäla mig till en sådan kurs om det blir tillfälle till det. Hoppas bara att det är mjukt i manegen.:crazy: Min häst kan göra fina oväntade helomvändningar när han blir rädd och några gånger har jag inte hängt med hela vägen runt om man säger så.:D
 
Sv: Polishästträning

Jag har haft förmånen att bevittna Göteborgspolisens träningar i ridhus och gjort liknande saker med min yngsta. Jag har fått en trygg häst som är nyfiken o positiv, därför tycker jag att deta är suveränt!:bow:
Vad har du gjort med din häst?
 
Sv: Polishästträning

Vilken rolig tråd, kul med nya ideer, för det är inte alla dagar som det passar att rida. Jag är oxå intresserad av att veta om det finns nån kurs eller liknande i norrland?! någon som vet??:p
 
Sv: Polishästträning

Min kille är ganska så cool... Om han bara får tid att tänka igenom saker och ting...
Det som jag haft störst nytta av är som jag skrev att man vet var "gränserna" går, hur långt kan jag pressa min häst i en situation utan att han "exploderar", att han lär sig att lita på mig som ryttare.
Den lär man ju sig också vad som är "farligt" (enligt hästen). Trodde absolut inte att han skulle gå under en plastpress som de stod och viftade och slog på, med det rörde han inte i ryggen, men däremot att gå ÖVER saker är ganska otäckt *S*


Fördelen med den tränare jag har varit hos är att h*n kan "ta över" om situationen blir otäck för ryttaren, sitter upp på hästen om man inte löser problemet/vågar själv.
Men man stärker ju sitt eget självförtroende! Och glöm inte att hästen blir en "spegelbild" av dig själv!!

Det var ett tag sendan sist, mars... Men jag tror det skall vara en snart, i november! Hoppas!! Det är så kul! Och som jag skrev så är min häst riden knappt ett år, så det har ju hänt mycket på det planet också!

Hoppas ni hittar något liknande att vara med på! Rekommenderas varmt!
 
Sv: Polishästträning

Min kille är ganska så cool... Om han bara får tid att tänka igenom saker och ting...... Och glöm inte att hästen blir en "spegelbild" av dig själv!!
Min häst är också ganska cool, egentligen inte särskilt tittig och accepterar det mesta om han får lite tid på sig. Jag är rätt cool också för det mesta, men i och med att kusen har blivit tittigare har jag blivit mera lättskrämd. Han var coolare som 3-åring än nu som 6-åring när det gäller vissa saker. Alltså är vi på väg åt fel håll och det blir en ond cirkel av det. Den cirkeln vill jag bryta innan jag blir en hästägare som inte törs göra någonting som avviker från det normala av rädsla för att hästen ska flippa ur. Dessutom tror jag att både hästen och jag mår bra av hjärnjympa.:)
 
Sv: Polishästträning

Jo, tack! Jag känner igen det!
Min är 5 år, köpte han förra våren, oinriden 4-åring.... Har varit lite "knepig" med sadel o ryttare, men annars ganska cool!
Men nu när han har fått upp lite muskler och kondition så har han börjat testa en massa! Antar att detta "går i vågor"... Kanske samma med din! Går (förhoppningsvis) över :smirk:
( Jag har tom fått kommentaren: "Är han hings, eller beter han sig bara som en"...:rofl: )
Men jättebra om man bestämmer sig för att bryta mönstet!

Lycka till!
 
Sv: Polishästträning

Jag var med om detta på ridskola med ridskolehäst då jag bodde i Lund. Det var mycket lärorikt.

Vi gjorde följande:
* Red förbi parasoll
* Red med flaggor i händerna som fördes över hästens huvud
* Skrittade över presenning, först stilla och sedan med folk i hörnen som gjorde "vågor"
* Skrittade under presenning som var uppsatt som ett tälttak
* Rakt mot en rakt hängande presenning och under/genom denna
* Genom rök från en rökmaskin
* Lekte med en stor boll

Detta tog ca 1,5 timmar och på den dagen var det fem grupper, både privathästar och lektionshästar. Alla klarade tillslut så gott som allting, och ingen ryttare åkte av.

Var jättekul och rekommenderas om man har möjlighet.
 
Sv: Polishästträning

Det har nyligen kommit en jättebra bok på detta, skriven av Rick Pelicano, som är polishästtränare i USA. På norsk hetar den "Gjør hesten bombesikker", antar at den måste finnast på svenska med! Originaltiteln är "Bombproof your horse". Väldigt grundig och lärorik, med forslag till flera olika övningar + generella tips och en test i början som analyserar din häst och dig som ryttare.
 
Sv: Polishästträning

Jag var på polishästträning för ett par år sedan i Blekinge. Det var en man från Malmö som höll i den.
Vi fick träna att bland annat gå på pressenningar, gå under flaxande presenningar, han fäste en pressenningar under sadeln eller man fick sitta på den och dra den efter sig och hästen.

Gå igenom rök, gå förbi olika "otäcka" saker som exempel uppfällt parasoll som han viftade med, viftade själv med flagga från hästryggen, gå förbi cement blandare och så vidare

Vi hoppade till och med över ett "eldhinder" en gång.
Spelade fotboll med en jätteboll med hästarna, som tyckte det var jättekul :banana:

Tror att min häst blev av med lite av sin bakskygghet genom att dra den där pressenningen efter sig?

Oj jag såg att jag gjort nästan samma som dig Silver Girl, var det L som du hade den träningen för också?
 
Sv: Polishästträning

Oj jag såg att jag gjort nästan samma som dig Silver Girl, var det L som du hade den träningen för också?

Minns faktiskt inte vad han hette, men han var från Malmö. Han hade även varit på ridskolan några månader tidigare och visat upp sin häst, som inte längre kunde arbeta pga att hans ben inte klarade av att rida på asfalt längre stunder, så de var mycket ute på uppvisningar och utbildningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Polishästträning

Tack!

Men nu när han har fått upp lite muskler och kondition så har han börjat testa en massa! Antar att detta "går i vågor"... Kanske samma med din!
Han har bättre kondition och mera muskler nu. Jag tror inte att han testar utan snarare har överskottsenergi och lite småtråkigt. Överskottsenergin måste ut på något sätt. I vanlig ordning är det nog mest mitt fel.

Vi stod i ett annat stall förut och då åkte vi 1-3 ggr/v till ridhus, träning, hälsade på kompisar m m samt hade ridvägar med jättebra trav- och galoppvägar. I det nuvarande stallet finns ridhus, tränare som gör hembesök, men sämre ridvägar, dock är hagarna och hästkompisarna skojigare. Smidigare för mig, men antagligen tråkigare för hästen. Han hittar kanske på hyss för att roa sig. Jag varierar ridningen ganska mycket, men måste kanske bli ännu bättre på det inkl göra andra aktiviteter.
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 330
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp