Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rolle skrev:Camargue och Przewalski's häst lever ungefär i 25 år. Har du någon referens som säger annorlunda?
Lena_B skrev:Camargue är ju ingen vildhäst och om man tex tittar på www.galenfrysinger.com/ rice_festival_arles.htm så ser man tydligt på första bilden att ridhästen är skodd...
Przewalskis häst som vildhäst utrotades på 60-talet, men det tror i alla fall inte jag har ett dugg att göra med att de var oskodda... !
Cecely skrev:Jag har säkert uppfattas som en frälst i detta område men anldeningen till att man tjatar är ju för att man får så dåliga motargument. Hästen ömmar, den har dålig hovkvallite osv osv...
Det är ju just detta jag menar. Är det verkligen dåliga motargument att du inte vill utsätta hästen för lidande?
Visst jag har fått bevisat att alla hästar inte kan gå barfota men det är undantag! Många som skriver i dessa trådar förkastar barfotagången direkt utan att ens veta vad det handlar om.
Hur vet du att de inte vet vad det handlar om. De kanske vet och beslutat att de inte vill anamma detta av olika skäl.
Kan det kanske vara så att hästen har dålig hovkvallite för att den har haft skor i hela sitt liv?
Är det då rätt att försöka sig på detta när skadan redan är skedd och åtgärd skapar stor smärta hos hästen under en lång tid, kanske för alltid. Är det inte bättre att göra som en tidigare författare föreslog och försöka påverka så mer hästägare inte sätter på sina unghästa skor slentrianmässigt utan endast skor hästar med dålig hovklvalité?
Får hoven inte tillräckligt med blodgenomströmning så är det väll inte så konstigt eller?
Håller med till fullo!
Hästen ömmar, ja det är klart när den aldrig fått använda sulan!
Precis!
Enda argumentet jag köper än så länge i sverige är väll de i norr som har ishagar.
Vi hade 14 minus här för två dagar sedan. Fryser inte våra hagar då?
Hästmassören Så igen - FINNS det någon oberoende vetenskapligt gjord undersökning i ämnet?[/QUOTE skrev:Dr Bowker på Michigan state university tex. Läs utdrag nedan. Det finns även fler som tex Gene Ovnicek som är hovslagare men förespråkar barfotaverkning och bygger sin forskning och verkning på bl a bowkers forskning med hänvisar även till andra veterinärers forskning. Hans hemsida. http://www.hopeforsoundness.com/ Jag förstår motståndet till strasser som stöper alla hovar i en form. De flesta barfotaanhängare är inte anhängare av henne.
Döm inte all barfotavård efter henne.
Men den nya typen av verkning som tex aanhcp stöder är inte farlig utan tvärt om. Det största skillnaden mot annan verkning är framför allt låga trakter och inga höga kanter att gå på utan en jämn helhet i hoven. Detta har visat sig framgångsrikt och är inget att reta upp sig på. :smirk:
utdrag ur bowkers forskning.
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
"There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement."
How to Gradually Turn a Bad Foot Into a Good Foot
Bowker recommends the farrier use these trimming techniques conservatively to
gradually turn a bad foot into a good foot and allow the foot time to adjust.
Läs mer på länken ovan om ni är intresserade
Anki
snigelfarmor skrev:hm...visst vi har hästarna i stall etc, men varför kan man inte förbättra det lilla då?
för som du tänker så skulle vi strunta i att hästarna är gräsätare oxå o bara utfodra med pellets hela dagarna..pga att vi har hästar för vår egen skull och vem vill då inte slippa bära in 3 ton hö!? och istället köpa hem nån säck då o då man kan ta i bilen till stallet. man kan överdriva åt båda hållen, men snälla gör inte det, se till vad hästen har för förutsättningar istället.
man måste ju som hästägare vilja sträva efter att kunna ge hästen så naturligt liv som möjligt. för det behöver man inte släppa ut alla hästarna o bara titta på dem, kan hästen gå barfota, varför inte.
Hästen är född utan skor, glöm inte det.
/j
norpan skrev:men hur förklarar man då att tamhästar som slagit följe med vildhästar oftast klarar sig utmärkt och snabbt anpassar sig till det fria??
Du kan inte jämföra statistik med ett påstående att mongolponnyer skulle ha en medellivslängd på 25 - 30 år. Vad har du för statistik på medellivslängden hos de hästarna? Min gammelpålla är 23 år och både skodd, täckad och uppstallad, trots att jag gör alla "fel" så mår hon bra och jag hoppas verkligen att hon ska bli 30.