Sv: Polisanmäld Strasserverkare
*lånar knapp*
Jag kan börja med att säga att jag är för en så naturlig hästhållning som möjligt.
Med detta menar jag att hästen ska äta mycket grovfoder och vara ute så mycket som det bara är möjligt och om den absolut inte måste ha täcke så ska den inte ha det(detta är lite kort beskrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar).
Jag har varit hästägare i över 25år och har haft allt från ponnyer till araber och nordsvensk brukshäst.
Jag har tävlat lite i mina unga år.
Jag har arbetat med hästar (ridskola, stuteri, trav, turridning mm).
Så man kan nog säga att jag har rätt mycket med erfarenhet.
Till saken....
Det jag börjar fundera på när jag läser om dessa metoder är att man mer eller mindre ska hålla hästen som om den var en vildhäst.
Och vidare kan man då ofta läsa om hur naturligt allt ska vara och man ska verka hoven som vildhästarna sliter sina hovar mm(spelat ingen roll vilken av barfota förespråkarna man kollar på mycket små variationer förekommer).
Hur naturligt är det då att tävla och rida/köra/utställningar mm?
För att svara på min egen fråga..... INTE ALLS NATURLIGT!
Hur ofta går vildhästar på asfalt och hårda grusvägar med en tyngd på ryggen?
Svar: Aldrig!
-------
och här får jag ett litet "bryt"
-----
Om allt ska vara så j***a naturligt frysmärk hästarna(för att veta vem som äger vilken häst), riv alla stall, bränn alla sadlar/selar mm och släpp hästarna fria. För om det ska vara naturligt hela vägen så ska vi inte rida på dom och då kan dom lika gärna vara fria.
-----------Slut på "brytet"------------------------------------
Man måste någonstans försöka att se realistiskt på allt.
Vi brukar hästen på ett för den "onaturligt sätt" oftast så vistas den i hagen ett begränsat antal timmar/dag.
Den rids ett visst antal timmar/vecka.
Den utfodras på ett sätt som inte är naturligt för den mm.
Helt klart tycker jag att man ska försöka att göra det bästa av situationen och sträva efter att ha hästhållningen så naturlig som möjligt. Men så länge vi brukar hästen så är det onaturligt och när vi då tex är ute och skrittar på asfaltsvägar så slits hovarna mycket och på ett onaturligt sätt och istället för att förorsaka hästen smärta/obehag så tycker jag att man ska sko den. Visst kan dom säkert anpassa sig till viss del, men asfalt kommer alltid att vara hårdare än hovar och därför slita ner dom för mycket.
Om man har möjlighet att rida på preparerade gummi eller bark/sand vägar så kan man ofta ha hästen oskodd efter som att hovarna inte slits lika mycket...
Men hur många har det så bra?
Väldigt få!
Jag har själv ställts inför valet oskodd eller skodd...
Mitt arab sto var oskodd tills efter 6års ålder.
Vad var det då som gjorde att jag valde att sko henne efter så lång tid barfota?!
Jag flyttade från norrland och preparerade ridvägar, stoooora hagar till stockholm, asfalt och mindre hagar.
När jag blev tvungen att rida på grusvägar och asfalt för att kunna ta mig till andra ridvägar slets hennes hovar för mycket så hon blev öm, hon slet dom även lite snett och hon blev väldigt låg i trakterna(OBSERVERA ATT HÄSTEN HAR VID DETTA TILLFÄLLE ALDRIG HAFT SKOR OCH RIDS 1-2TIMMAR/DAG OCH HAR MYCKET BRA HOVKVALITET). Jag försökte att rätta till detta med tätare besök av hovslagaren(för att fixa vinklar mm) men det gick inte. Det var min hovslagare som sa att endera måste jag rida mindre eller så måste jag sko henne för att hon inte ska komma till skada.
Jag valde att sko henne...
Ridningen är ju en av många anledningar till att jag har häst.
Måste bara tillägga att min hovslagare är en sån som tycker att man ska ha hästarna utan skor så länge det är möjligt utan att hästen kommer till skada.
-----------------------------------------------------------------
Såg att någon/några skrev om hovslagare, deras utbildning hästägarens skydd mm.
Om hovslagaren i fråga är utbildad eller inte....
Det spelar nog ingen roll.
Dom kan vara klant skallar iaf!
Jag har haft en hovslagare som var utbildad, har firma och jobbar som hovslagare på heltid försäkringar mm.
När hon skodde min häst fel så hjälpte det inte även när det blev en rätslig sak...
Jag fick ingen kompensation!
Och ansvarsförsäkringen täckte inte efter som att det gick inte att bevisa att jag bara använt henne som hovslagare.
Jag fick papper av vet klinik att hästen fick kotledsinflammation på båda fram pga felskoning, men det hjälpte som sagt inte.
---------------------------------------------------------------
Läste också att det var någon som skrev att det var någon distans häst som går barfota på tävlingar....
Dettta har jag dock extremt svårt att tro på...
Namn på häst och ryttare samt hur långa ritter den startat skulle jag vilja veta...
---------------------------------------------------------------