Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kopparberg skrev:Jag läste också det, och håller med, det är på tiden att sådana där "laborerare" blir anmälda!
Vilka är dessa "laborerare"?
Alltför många hästar lider mkt nu för tiden, just för att så många hästägare fallit för modenycken deeet skaaaa vaaaara naaaaturligt.
Att dagens moderna sporthäst inte har mer gemensamt med sina vilda anfäder än vi har med neandertalarna, det fattar de inte tyvärr!
Oj, du har nog missat något. Hur länge har hästen varit tam? Hur länge har människans utveckling pågått? När kom vi på hur vi fick igång en eld? När började vi göra redskap? Att människan är ett djur som trivs i trånga utrymmen och som utevcklats på savannen i Afrika och hästen är ett steppdjur med päls som utvecklats i relativt kalla Europa. Det är en annan sak. För 15,000 år sedan var fortf hästen ett bytesdjur, precis som hjort eller rådjur. De vandrade stora sträckor och klarade sig utmärkt i norra Europa. Människan kunde använda redskap, klädde sig i djurpäls, bodde i grottor med brasor osv.
Dessutom har inte homo sapiens sapiens utvecklats från Neanderthalare, vi utrotade det släktet...
Personligen så är det helt främmande för mig att utan att hästen har några fysiska besvär man letar utvägar från, tvingar den att linka runt och vara ömfotad!
Man får väl se HUR ömfotad hästen är också, och de fördelar och nackdelar som kommer med att ha en barfotahäst istället för skodd häst. Fördelar och nackdelar är ju olika för olika människor och hästar och därför ska man alltid se till individen.
Mina förfäder gick barfota. Men jag kan inte tänka mig att rusa runt barfota och lida för det!
Kanske för att du bor i norden och dina fötter inte är anpassade till ett sådant klimat. Hästens hovar är dock gjorda för att kunna gå i snö och på is tex.
Djurskyddslagen säger att man ska skydda hästar och övriga djur för onödigt lidande, och i mina ögon är att tvinga en häst som är ömfotad att gå utan skor djurplågeri!
Då kan man ju fråga sig VARFÖR hästen är ömfotad. Finns tusen olika anledningar, men innan man förkastar allt borde man ta reda på det.
Och att då dessutom börja laborera med hovformen och benställningen genom verkning, då är det ju djurplågeri ännu värre!
På vilket sätt laboreras det med hovform och benställning? Konkreta exempel tack.
Varför ska hästen promt gå utan skor när den haft skor hela livet?
Varför ska den prompt ha skor?
Visst, de hästar som funkar barfota ska ju gå barfota. Men varför de som får ont?
Lena_B skrev:Jag vill minnas att jag läst i Ridsport att en hästägare, men inte hovslageren, dömdes för djurplågeri efter en felaktig skoning, och det borde ju i så fall klargjort var ansvaret ligger.
Förmodligen är det inte exakt likadant i Norge eftersom man valt att polisanmäla "hovslagaren". Men nog kan vi vara överens om att om en hästägare åker på utställning med en häst som knappt kan gå så fattas det en hel del i både kunskap om och respekt för hästar?