Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Men är personen utbildad så tror väl de flesta att de ska veta vad dom gör, eller hur?

Om jag anlitar en på papper utbildad hovslagare så kan jag väl visst klaga om h*n gör något fel, h*n ska ju kunna sitt jobb.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det är just det som gör att vi hästägare är så förbaskat dåliga på att skaffa egen kunskap för vi TROR att bara för att det finns utbildning så är det bra. Men så enkelt är det ju inte även om man kan tycka att utbildade personer som tar betalt för sina tjänster bör kunna sin sak. Det är så enkelt att utbilda sig, men därifrån att sedan uppdatera sig eller orka engagera sig i individen tar både tid och pengar och det har inte de flesta folk ork till. Detta fenomen finns inte enbart bland hästars hovar utan överallt.

Det finns lika många dåliga utbildade som det finns bra icke utbildade. Likväl som det finns duktig utbildat folk som dåliga hobbynissar som försöker tjäna sig en hacka.

Men hur man än vrider och vänder så är det vårt ansvar som hästägare, det kan vi aldrig bortse från.

MVH/
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Att få en hovslagare fälld för att dom skott en häst fel är nästintill omöjligt.

Har sett utbildat folk sko rent år helvete. Sen finns dom som gör ett utmärkt jobb.

Det ÄR hästägarens ansvar att veta hur en hov ska se ut.
Att man inte kontaktat veterinären för att man inte fattat att hästen har kolik tex skulle alla tycka var var urdåligt, men när det kommer till hovar så är det precis som om det är nåt som man inte behöver kunna ett smack om, det sköter ju hovslagaren...

Och om man inte vet hur det ska se ut så hjälper det ju inte att man i teorin kan "klaga" på hovslagaren eftersom man ändå inte fattar att nåt är fel...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Vill förtydliga lite: med vildhästmetoden verkar man hästen som den vill ha hoven just nu, så kommer hästen själv att omforma hoven till dess optimala form.
Alla hovar slutar inte som "vildhästhovar" eftersom det är så mycket annat som spelar in.
Målet är dock att hästen skall vara oöm på alla underlag samt att hovarna skall vara i balans.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag vill minnas att jag läst i Ridsport att en hästägare, men inte hovslageren, dömdes för djurplågeri efter en felaktig skoning, och det borde ju i så fall klargjort var ansvaret ligger.

Förmodligen är det inte exakt likadant i Norge eftersom man valt att polisanmäla "hovslagaren". Men nog kan vi vara överens om att om en hästägare åker på utställning med en häst som knappt kan gå så fattas det en hel del i både kunskap om och respekt för hästar?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

håller med trådstartaren. Har efter ett inlägg i en annan tråd läst på en del om både strasser och vildhästverkningen. jag säger bara en sak :mad: :devil: :mad: :( :confused: :cry: .... är vad jag tycker om det.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag läste också det, och håller med, det är på tiden att sådana där "laborerare" blir anmälda! :bow:

Alltför många hästar lider mkt nu för tiden, just för att så många hästägare fallit för modenycken deeet skaaaa vaaaara naaaaturligt.
Att dagens moderna sporthäst inte har mer gemensamt med sina vilda anfäder än vi har med neandertalarna, det fattar de inte tyvärr!

Personligen så är det helt främmande för mig att utan att hästen har några fysiska besvär man letar utvägar från, tvingar den att linka runt och vara ömfotad! :mad:
Mina förfäder gick barfota. Men jag kan inte tänka mig att rusa runt barfota och lida för det!

Djurskyddslagen säger att man ska skydda hästar och övriga djur för onödigt lidande, och i mina ögon är att tvinga en häst som är ömfotad att gå utan skor djurplågeri!
Och att då dessutom börja laborera med hovformen och benställningen genom verkning, då är det ju djurplågeri ännu värre!
Varför ska hästen promt gå utan skor när den haft skor hela livet? :confused:
Visst, de hästar som funkar barfota ska ju gå barfota. Men varför de som får ont? :confused:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Förväxla inte strasser med vildhästmetoden. Kan vara lätt att dra dessa över en karm men det skiljer massor på deras synsätt.

Vad strasser handlar om är att alla hästars hovar verkas likadant (fiins nämligen bara ett slutresultat enligt dem). Man tar aldrig hänsyn till individen. Det är därför dessa saker uppkommer med strasserverkare för de verkar alldeles för hårt. Det är därför det börjar blöda när de verkar eller att hästen knappt har nån sula att gå på så den knappt kan röra sig!

Vildhästverkningen ser till individen och anpassar övergången till hästen så att den ska ömma så lite som möjligt.


Vad jag verkligen stör mig på är ägaren!! Bara för att man har en utbildad hovslagare så betyder det deffenetivt inte att allt är guld å gröna skogar! Hästägare måste ta sitt ansvar och ta reda på mer om hovar. Man ska alltid vara uppmärksam på vad hovslagaren gör vare sig det är strasser eller en vanlig hovslagare. Alla kan göra lika illa om de inte vet vad de sysslar med!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Detta har inte med barfotagång att göra utan en person som inte vet vad hon sysslar med.

Uppenbarligen vet du inte ett smack om barfotahästar så innan du utalar dig om det så var snäll å ta reda på mer infor om ämnet tack!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag vet nog mer än "ett smack" om hästar som är barfota.
Kanske ska du också informera dig lite mer om vad JAG råkar kunna innan du uttalar dig! Eftersom du inte har en aning om vad jag kan och/eller varit med om...;)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag är inte jätteinsatt i hur Strasser-systemet funkar, men som jag förstått det finns det olika beteckningar på utbildade verkare.

Jag vet inte om "Strasser" är ett skyddat namn, eller om vem som helst kan kalla sig Strasser-verkare, men man tycker ju att Strasser borde tänkt på sånt.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ne visst jag vet inte hur mycket du vet men efter ditt inlägg så verkar det inte som du vet speciellt mycket.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

kopparberg skrev:
Jag läste också det, och håller med, det är på tiden att sådana där "laborerare" blir anmälda! :bow:

Vilka är dessa "laborerare"?

Alltför många hästar lider mkt nu för tiden, just för att så många hästägare fallit för modenycken deeet skaaaa vaaaara naaaaturligt.
Att dagens moderna sporthäst inte har mer gemensamt med sina vilda anfäder än vi har med neandertalarna, det fattar de inte tyvärr!

Oj, du har nog missat något. Hur länge har hästen varit tam? Hur länge har människans utveckling pågått? När kom vi på hur vi fick igång en eld? När började vi göra redskap? Att människan är ett djur som trivs i trånga utrymmen och som utevcklats på savannen i Afrika och hästen är ett steppdjur med päls som utvecklats i relativt kalla Europa. Det är en annan sak. För 15,000 år sedan var fortf hästen ett bytesdjur, precis som hjort eller rådjur. De vandrade stora sträckor och klarade sig utmärkt i norra Europa. Människan kunde använda redskap, klädde sig i djurpäls, bodde i grottor med brasor osv.
Dessutom har inte homo sapiens sapiens utvecklats från Neanderthalare, vi utrotade det släktet...


Personligen så är det helt främmande för mig att utan att hästen har några fysiska besvär man letar utvägar från, tvingar den att linka runt och vara ömfotad! :mad:

Man får väl se HUR ömfotad hästen är också, och de fördelar och nackdelar som kommer med att ha en barfotahäst istället för skodd häst. Fördelar och nackdelar är ju olika för olika människor och hästar och därför ska man alltid se till individen.

Mina förfäder gick barfota. Men jag kan inte tänka mig att rusa runt barfota och lida för det!

Kanske för att du bor i norden och dina fötter inte är anpassade till ett sådant klimat. Hästens hovar är dock gjorda för att kunna gå i snö och på is tex.

Djurskyddslagen säger att man ska skydda hästar och övriga djur för onödigt lidande, och i mina ögon är att tvinga en häst som är ömfotad att gå utan skor djurplågeri!

Då kan man ju fråga sig VARFÖR hästen är ömfotad. Finns tusen olika anledningar, men innan man förkastar allt borde man ta reda på det.

Och att då dessutom börja laborera med hovformen och benställningen genom verkning, då är det ju djurplågeri ännu värre!

På vilket sätt laboreras det med hovform och benställning? Konkreta exempel tack.

Varför ska hästen promt gå utan skor när den haft skor hela livet? :confused:

Varför ska den prompt ha skor?

Visst, de hästar som funkar barfota ska ju gå barfota. Men varför de som får ont? :confused:

....................
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

hmm, ger dig delvis rätt, men man är inte utbildad hovslagare eller veterinär eller övriga hästrelaterade yrken, utan måste lita på utövarna.

DÄREMOT, har man ansvar för att kontrollera att personerna man anlitar är legitimerade inom sin yrkeskår, samt att vara uppmärksamma om något verkar fel.

Ska man ta ett exempel om sina barn t ex, så kan jag om mitt barn blir sjukt, ansvara för behandlingen, det måste en läkare göra, precis samma sak tycker jag.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det finns tyvärr ingen hovslagarlegitimation i Sverige i dag, precis vem som helst kan kalla sig hovslagare till skillnad mot veterinärer som måste ha legitimation för att få utöva sitt yrke. Detta är något som myndigheterna utreder för att få en ändring på.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Lena_B skrev:
Jag vill minnas att jag läst i Ridsport att en hästägare, men inte hovslageren, dömdes för djurplågeri efter en felaktig skoning, och det borde ju i så fall klargjort var ansvaret ligger.

Förmodligen är det inte exakt likadant i Norge eftersom man valt att polisanmäla "hovslagaren". Men nog kan vi vara överens om att om en hästägare åker på utställning med en häst som knappt kan gå så fattas det en hel del i både kunskap om och respekt för hästar?

men i det här fallet var "hovslagaren" även hästägaren, så det fanns väl bara henne att anmäla?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Nä jag vet och jag hoppas det ändras, precis som det bör göra för massörer, kiropraktiker mfl

Men man kan ta reda på vilken utbildning de gått samt be om att få se diplomet åtminstonde.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Vad man också ska ha i åtanke när det gäller Strassermetoden är med vilka hästhållningsförhållanden som grund hon utvecklat sina principer. Jag kan, utan att vara för hennes metod, ha viss förståelse att hon som tysk pläderar för att hästar ska hållas på lösdrift (många hästar i Tyskland har inte ens en hage att gå ut i utan står konstant på stall, alternativt har de en liten ruta i det fria utanför boxen, ungefär lika stor som boxen, som de fritt kan gå ut och in från) och att deras hovar ska vara barfota (eftersom tyskarna gärna har väldigt höga hovar på sina hästar vilket negativt påverkar hovmekanismen, strålen når exempelvis inte underlaget). I Sverige skor hovslagarna (de utbildade i alla fall) enligt principen att den skodda hoven ska vara så nära den barfota som möjligt, alltså behövs inte hennes metod för att förändra de svenska hästarnas hovar.
Det som starkt talar emot hennes metod är att i alla fall jag har häst för att ANVÄNDA den och då MÅSTE den - inte minst av djurskyddskäl - ha skor, dessutom stå på stall och ha täcke eftersom den är klippt för att inte bli så svettig och därmed kall efter ansträngande arbete. Av djurskyddsskäl vänder jag mig också till en legitimerad veterinär om min häst blir sjuk och jag använder bara mediciner som säljs på apotek med vetenskapligt dokumenterat innehåll och verkan.
Jag har inte häst för att den ska gå barfota i en oändlig, kuperad hage, utan täcke, tillsammans med artfränder, med fri tillgång på mat och leva så som en vildhäst så länge det bara är möjligt. Det är en vacker men i mina ögon orealistisk tanke.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp