Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

mirjada skrev:
Dom har ingen ryttare att bära runt på och dom rör sig efter behov, kännsla och måsten.

precis! och det bevisar ju att de utan problem klarar av att leva som en häst ska, trots all påstådd avel som enligt vissa ska ha förändrat hovhvaliten till den grad så att vi måste sko dom. det var väl det som var motargumentet??

ang påståendet hästar måste skos pga ryttare så klarar ju stona att bära på sina föl utan att hovarna slits bort...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

enligt historieböckerna tog spanjorerna med sig ett betydande antal hästar till "nya världen" där många rymde och slog följe med vildhästarna. inget nytt alltså...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

varför har folk fått för sig att vildhästarna lever på mjuka underlag som inte sliter på hovarna?? i sådana fall skulle hovarna bli överväxta! tvärtom, deras hovar är anpassade efter ett lanskap som är mycket varierande inklusive sten, grus och sand.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Tänk den dagen fler börjar tänka och inse detta :bow: Att det är INDIVIDER med olika förutsättningar.

Hittar man rätt väg för varje individ så blir det inte vare sig svårt, krångligt eller smärtsamt mer än i undantagsfall.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

norpan skrev:
enligt historieböckerna tog spanjorerna med sig ett betydande antal hästar till "nya världen" där många rymde och slog följe med vildhästarna. inget nytt alltså...
Det fanns inga vildhästar i nya världen när spanjorerna kom dit!
Man kan ju fråga sig hur många av de förrymda hästarna som klarade första året.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

I statistiken ingår även alla hästar som förolyckas som föl, så med tanke på alla olyckor mm så anser jag att en medelålder på 15 år är rätt bra. Sen är det bevisat att djur i fångenskap har betydligt längre medellivslängd. Jag tror det är mycket ovanligt, för att inte säga sällsynt, med hästar som blir >20 år i det vilda.

Min förra häst blev bara 11 år pga att hon bröt benet i hagen, men om inte det inträffat så hade hon kunnat levt fortfarande som en glad pensionär på 32 år. Det är inte helt ovanligt att många hästar når en ålder av 30 år, tom några av de gamla tävlingskanonerna som Irco Marco når mkt hög ålder innan de måste avlivas. Om en häst som gått så höga klasser i många år i tävlingscirkusen blir gamla, så inte beror det på att de gått oskodda större delen av sitt liv. :smirk:

Däremot så håller jag absolut med om att en oskodd hov är idealet, men individuella behov alltid måste gå före. Gammelpållan funkade inte alls barfota när hon gick med föl, vi blev tvungna att sko igen av djurskyddskäl då hovkvalitén var för dålig. Aldrig att jag tvingar någon av mina hästar stappla runt oskodda eller gå obroddade när det är isigt underlag. Unghästen hoppas jag kunna hålla oskodd så länge som möjligt, helst iaf tills hon jobbas mer :idea: som fyraåring.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

norpan skrev:
enligt historieböckerna tog spanjorerna med sig ett betydande antal hästar till "nya världen" där många rymde och slog följe med vildhästarna. inget nytt alltså...

Det fanns inga vilda hästar i den "nya världen" ( jag antar att du menar Nordamerika) när spanjorerna kom dit... du läste nog inte klart i historieboken :smirk: Det var de spanska hästarna som la grunden för den vilda nordamerikanska hästen...

Du kanske har dina hästar går i en stooooooor jättehage med varierat underlag och låter de äta fjolårs gräs för att de ska få vara så "vilda" som möjligt :eek: (ironi)

Jag har mina hästar för att rida, träna och tävla.... :bump:

Jag tycker att den här diskussionen håller på att balla ur så det här är mitt sista inlägg till dej.

Vill bara tillägga att jag INTE är emot barfotagång rent generellt, har själv en barfotahäst...., Det jag är emot när argumenten för att hästen ska vara barfota är att den ska få vara "vild och naturlig" utan hänsyn till individen. Självklart är det optimala för hästens hov att vara oskodd, MEN inte till varje pris.....Inget av det som vi gör med våra hästar idag är speciellt "naturligt". Jag är också emot folk som utan en kritisk tanke hänger på allt nytt som poppar upp. :eek:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

I statistiken ingår även alla hästar som förolyckas som föl, så med tanke på alla olyckor mm så anser jag att en medelålder på 15 år är rätt bra.

Läser man Lena Wallins redogörelse har de utgått från hästar som nått upp till 4 års åldern, om jag läst fel så förklara gärna.

Jag tror det är mycket ovanligt, för att inte säga sällsynt, med hästar som blir >20 år i det vilda.

Tror gör man i kyrkan ;) Det tillgängliga referenser som jag hittat säger att det rör sig om 20-25 år.

Sen är det bevisat att djur i fångenskap har betydligt längre medellivslängd.


Just det, skulle en häst i fritt tillstånd då bara leva 5-10 år :cool:

Det sägs också i utredningen att:

"Den ortopediska hälsan var den egenskap som hade starkast samband med livslängden. De hästar som hade minst anmärkningar på benens hälsa löpte endast hälften så stor risk att slås ut i tidig ålder som de med sämst hälsa."

Kan ju vara en tankeställare ;)

Tror inte vi är oense i stort...bara tolkningen att hästen lever kortare med oss än i fritt tillstånd ;)

Vänligen
Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

för att göra ett tillägg i "åldersdebatten". Anledningen varför man säger 30 år är väl för att de flesta hästar får slut på tänderna runt då.
Precis som för människor finns det liksom en gräns då kroppen säger stopp och för de flesta hästar ligger den gränsen runt 25-30år, ponnyer kanske längre då.
Men det finns hästar som avlivas i förtid eftersom de inte längre går att sko! Hovväggen blir så skör och tunn att det inte längre går att sätta en söm i den, så då avlivas hästen kanske för att den ömmar även i hagen och/eller för att den ömmar utan skor så att den inte kan arbeta.
Men detta var ett sidospår, det FINNS forskning och fakta på skoningens bieffekter och alla dessa bidrar till att hästen får problem. Problem som kan hjälpa till att förkorta hästens aktiva liv.
Ni ger exempel på riktigt gamla hästar och säger att skodda hästar faktiskt kan leva länge etc. Men samtidigt säger ni att de är pensionärer? Då är min fråga snarare; hur länge är skodda hästar aktiva? Alltså riktigt aktiva, som sådan nivå som man förväntar sig att 11åriga hästar skall ha?
De flesta tävlingshästarnas karriärer är väl över vid 17-18år, ridskolehästar går väl kanske tills de börjar bli stela... säg 22 som äldst?
En känd barfotaverkare hade skott av alla hästarna på en liten ridskola, även då pensionären eftersom han ändå inte skulle jobba. När han kom tillbaka för nästa verkning var pensionären satt igång igen inom verksamheten eftersom han fått tillbaka sin vigör från forna dagar.
Ökad blodcirkulation mjukar upp stela leder. Gamla människor som rör på sig mycket kan intyga detta.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det här börjar bli gammalt men de flesta av oss kritiker tycker att det är jättebra med hästar som kan gå barfota. Men åtminstone jag vänder mig mot:
Att alla hästar klara att gå barfota utan att inskränka användningen.
Att barfota är förutsättningen för att hålla en hov frisk.
Att en skodd hov inte kan röra sig.
Att en skodd hov inte har någon blodcirkulöation.
Mfl idiotiska påståenden av okunniga barfotatalibaner.
Beträffande Rolles vildhästar skulle jag gärna vilja ha referens till en riktig undersökning.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

peter_lundin skrev:
Det här börjar bli gammalt men de flesta av oss kritiker tycker att det är jättebra med hästar som kan gå barfota. Men åtminstone jag vänder mig mot:
Att alla hästar klara att gå barfota utan att inskränka användningen.
Att barfota är förutsättningen för att hålla en hov frisk.
Att en skodd hov inte kan röra sig.
Att en skodd hov inte har någon blodcirkulöation.
Mfl idiotiska påståenden av okunniga barfotatalibaner.
Beträffande Rolles vildhästar skulle jag gärna vilja ha referens till en riktig undersökning.
PL

Ska jag ta åt mig?
Inget är svart eller vitt! och det vet du att jag tycker!
Barfota är bättre, men klarar inte hästen det av olika orsaker är det bättre att hitta en BRA hovslagare så blir skadorna inte lika omfattande.

Ofta verkar det dock vara så att man inte skor av hästarna för att de har så dåliga hovar, något som ofta är orsakat av skoningen. Då hamnar man ju i en dålig cirkel!
Sedan kan det även vara så att hästen får sämre kvalitet/tillväxt när man byter miljö till en där hästen rör på sig mindre. Tex från lösdrift till stall. Då beror den sämre kvaliten på att hästen rör sig mindre samt på mjukare underlag!
Jag har ett väldigt levande exempel på en häst som jag måst verka var fjärde vecka under sommaren för att inte hoven skall börja gå sönder. Stoooor sommarhage och reds ofta och mycket på varierande underlag.
Nu blev hans kompis sjuk och de fick stå i en pytteliten sjukhage i flera veckor och det fanns knappt något att verka den gången.

Så vad jag tror att generna avgör egentligen är om hästen måste röra på sig hela tiden för att ha tillräckligt bra hovar eller om den kan stå installad på nätterna och fortfarande ha bra hovar. faktiskt. Sedan kanske det finns hästar som verkligen har så dåliga hovar att de aldrig någonsin kan gå oskodda, men då undrar jag hur de egentligen överlevde sina första sex månader.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Beträffande Rolles vildhästar skulle jag gärna vilja ha referens till en riktig undersökning.

Ja, jag med ;) Har bara hittat historiska beskrivelser och liknande. Ska pallra mig till biblioteket någon dag och se vad jag kan hitta, kan nog vara heldagsjobb x 7 :crazy:
Men jag stöder det faktum att våra djur lever längre i vår vård än i vilt tillstånd. Det skulle innebära att vildhästen bara skulle leva c:a 10 år :confused:

Rolle på Österlen, som ska forska lite i ämnet.......
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

En tanke bara. Inte för att jag är direkt insatt i populationsdynamik men det är bara en bråkdel av tamston som får föl varje år, ändå upprätthålls populationen. Närmare ett föl per år o sto o 10 års genomsnittlig livslängd borde räcka till en populationsexplosion.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag håller med Peter, var är dina källor? Att vilda djur har kortare medellivslängd än de som lever i fångenskap gäller inte bara hästar. Kolla med vilken djurpark som helst. :smirk:

Till emindy: Jag har tack och lov aldrig varesig hört talas om eller känt till någon häst som avlivats pga att hovarna inte längre tål att skos. Min pensionär på 23 år går inte tre timmars jakter med 70 språng á 1 m fasta hinder om höstarna längre. Har dina någonsin gjort det? Hon skulle gladeligen deltagit även i år, men jag vill av helt egoistiska skäl inte riskera att hon skadar sig. Att en häst är pensionär betyder inte att den går och skrotar i hagen utan att den inte går fullt lika hårt och kampar om svansar och rosetter. Hon har dessutom knappt varit halt i hela sitt liv förrän hon fick en senskada förra vintern. När hon gick med föl gick hon först på sommarbete för att sedan flyttas till lösdrift, men fick som sagt var skos iaf under hösten eftersom hovarna tog stryk.

Gamla hästar ska inte ställas av, de ska hållas igång både fysiskt och mentalt med lagom motion, hagvistelse och rätt foder. Precis som alla andra hästar. Nu ska hon köras in och bli vagnshäst istället. :bow:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Och det är förmodligen därför som mustangerna orsakar ett så stort problem i USA.
Stammen växer och växer men hästarna får inte dödas och användas som mat eller foder utan att massa konstiga människor lägger sig i och tycker att det är djurplågeri etc.
Därför fångas varje år flera tusen hästar in och adopteras bort eller flyttas till privata, mindre hägn. Allt för att försöka hålla dem på rimlig nivå.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Camarguehästen blir vanligen 30 år eller mer. De är inte helt vilda men en välbevarad ras med avelstraditioner som gör dem mycket närmare vildhäst än vad våra halvblod är tex. Och vild eller inte, att de har en medelålder på dubbelt så mycket som den Agria pratar om är anmärkningsvärt! Där kan man se ett resultat på _varför_ man bör ifrågasätta våran hästhållning, eller?

Camarguehästen växer upp i frihet, på stora vidder och tas vanligtvis ej in innan tre års ålder. De har en utmärkt kombination av att respektera hästarnas rätt till att vara hästar och samtidigt kombinera det med människans behov av att använda dem inom ridning. Det är väl självklart att man ska så långt man kan låta hästarna få sina rättigheter och få leva så naturligt som möjligt även om vi rider och tävlar. Vissa kommentarer i den här tråden låter ävldigt egoistiska och visar på en syn att hästen är till för människans enkla nöje..

Camarguehästen har generellt en alldeles utmärkt hovkvalitet som ej behöver skor. de har inte alls så stora problem med hälta som vi har i Sverige.

Hälsoproblemen som våra hästar har beror säkerligen både på hästrasens förutsättningar, men jag är övertygad om att vår hästhållning också spelar in.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Blir vanligen? Vad innebär det? Källa??
Att en häst som hålls i halvvilt tillstånd automatiskt selekterar fram en bättre hovkvalité tvivlar jag inte på.
Visst dom flesta av oss skaffar en häst för att använda.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Vad jag menade var att om rovdjurstrycket är lågt o mattillgången bra så räcker troligen en medellivslängd på 10 år för en ganska rejäl tillväxt av stammen.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Källa: ett flertal erfarna uppfödare i Camargue som har hållit på med avel av Camarguhästar i flera generationer. Hur gamla Camarguehästarna blir i övriga världen vet jag dock ej.

För övrigt växer hästarna långsammare så det påverkar givetvis också den höga åldern.

Skulle jag skaffa mig en häst för att tävla mycket på hårt underlag och vill ha hästen barfota (och det var en av de viktigare punkterna) skulle jag däremot välja en criollo eller en annan ras som utvecklat hovarna på hårdare underlag. En Camarguehäst växer ju upp i våtmarker. Trots det så går de som sagt utan problem barfota här hos oss. Och hovar anpassar sig givetvis efter underlaget om vi ger dem möjlighet till det.

Självklart så är alla hästar individer. Men det är nyttigt att ifrågasätta vad man gör och inte alltid göra saker bara för att det alltid har varit så/alla andra gör så. Problemet ligger ju inte i att folk skor en häst, utan att de gör det utan att fundera på varför. Om det inte behövs, varför sjutton ska man sko om det faktiskt finns saker som talar för att skor kan skada hästen? :confused:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Skall man jämföra med ridhästars genomsnittliga livslängd måste man ha motsvarande siffror. Uttalanden från erfarna uppfödare är i det sammanhanget bara trams.
Ja inte skor jag för att det är så himla roligt!
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp