Sv: Polisanmäld Strasserverkare
Elisabethh skrev:
Jag upplever dig som otrevlig, ja. Men det kanske är en missuppfattning det är lätt hänt här. Det kan låta spydigt när man skriver...
Men det behöver vi inte diskutera här. Nu vet du att jag uppfattar dig som otrevlig när du skriver som du gör och nu vet jag att du inte är det (?)
Åter till ämnet...
Angående om vildhästar blir 30 eller inte, de dör troligtvis inte pga skor/inte skor ialla fall, eller? Men det är ju intressant om man kan förlänga en tamhästs liv och användbarhet genom att inte sko den tex. För att utreda det får man väl titta på tamhästar och jämföra de som går med skor resp de som inte går med skor och för att vara riktigt vetenskaplig ska de leva under exakt likadana förhållanden osv.
Mina hästar:
Ponny nr 1. Fick hjälp över till 'andra sidan' när han var 33 år gammal, då han senaste månaden innan tappat gnistan. Var skodd runt om, året om, till shan var 32. Var på ridläger för första gången i sitt liv när han var 31. Halvtidspensionerades när han var 32. heltidspensionerades aldrig.
Red hårt, reds mycket och reds helt utan förnuft vad gäller underlag, uppvärmning etc. Hade en tävlingskarriär inom ponnytrav, ponnygalopp och hoppning bakom sig. Aldrig halt en enda dag i sitt liv, sjuk en gång på 30 år (då han hade hormonobalans och fick typ anabola) och hade problem med kolik sista året pga av ålder och tandförlust.
Ponny nummer 2. Togs bort pga fång när han var 28. Hade inte fången tagit honom kunde han nog blivit GAMMAL, han hade utmärkta tänder och rejält hull att ta av på ålderns höst. Gick aldrig i pension utan var aktiv tills han fick fång, och tre veckor efter det togs han bort. Köptes som vanvårdad tvååring (Aldrig verkad t ex) och hade sen han var fyra år skor på sig året om.
Häst nummer 1: Togs bort pga fång (hon kunde inte ridas, kunde inte gå på bete men var inte påverkad av fången om hon inte reds. Däremot tyckte hon livet var PEST utan arbete och blev aggresiv) när hon var 20 år. Hade varit aktiv travhäst innan (kallblod). Haft skor i princip sen hon var två år, pga extrem hovömhet om hon gick barfota.
Häst nummer 2. nödslaktades två år och en månad gammal pga autoimmun sjukdom. Hade aldrig sett en sko på bild ens en gång.
Häst nummer 3: Skodd sedan han var fyra år, i princip året om. Skorna åkte av när det var längre viloperioder på sommaren ( t ex vid konvalescens). Blev triangelmärkt vid nio års ålder och är nu promenadpensionär. Han lever än, men han kunde varit i himlen om jag bara kryssat en annan ruta på livskadeintyget. Så vi räknar med honom som 'borta' eftersom han de facto är utdömd.
2 ponnyer, 2 hästar = 4 djur. 33+28+20+2+9=92. 92/4 = en medellivslängd på 23 år. Och då är medlet KRAFTIGT neddraget av tvååringen.
Om vi räknar valacken kvar bland de levande, eftersom han faktiskt är det blir det 83/3 = 27 ½ år i medelålder, medlet KRAFTIGT neddraget av tvååringen.
Och ska man ironisera så verkar de hålla bättre ju mer skor de har på fötterna
Jag tror hållbarhet MER har med avel, hästhållning etc än skor eller inte skor. Alla mina går ute långa dagar i stora kuperade hagar, de har fri tillgång på stråfoder och de tränas omväxlande, och sällan på böjt spår och aldrig på djupt underlag.