Polis får behålla jobb efter misshandel pga otrohet.

Jag undrar hur det hade låtit om det varit ombytta roller. Mannen som varit otrogen och kvinnan som misshandlat inför barnen.

Då hade det varit en hysterisk hormonell bitterfitta som missunnar sin man att ha roligt :meh: *kräksmiley*

Jag kan inte tänka mig att rätten eller folk generellt ansett det vara illa. Förmodligen hade det tagits på mindre allvar än detta. Att män skulle kunna bli misshandlade av kvinnor ses ofta som fullkomligt löjeväckande; kvinnor är små och svaga och en vanlig man ska väl kunna sätta emot? Jag har läst jag vet inte hur många artiklar om just det; hur män inte tas på allvar när de blir utsatta för såna här brott.

Jag tycker även att det generellt finns en stor acceptans för våld "till följd av" otrohet. Man ska örfila killen när man fått veta att han legat runt typ. Jag tycker det är obehagligt.

"Ja för män skall tåla lite stryk."
Ok nu har jag läst en del av tråden, till exempel så är ju den här kommentaren skriven av en man (!) med tydlig ironi!

Som svar på en av de andra kommentarerna du citerade.

Så det var inte så att de som gick över gränsen i den tråden stod oemotsagda och några av de kommentarer du citerar är tagna ur sitt sammanhang. Sedan är några helt åt helvete också får jag ta och poängtera men inte alla.

Jag tycker även att det generellt finns en stor acceptans för våld "till följd av" otrohet. Man ska örfila killen när man fått veta att han legat runt typ. Jag tycker det är obehagligt.

Det där har jag också funderat på! Om någon tafsar på en så "ska" man ge honom en örfil... Det är ju treåringarnas klassiker "Men det var han som började!"

Av den här tråden och tråden som länkades har jag lärt mig att det är en provokation om en kvinna är otrogen och även om hon spelar hög musik.

Polismännen som misshandlar sina fruar över otroheten och musiken och annat provocerande får behålla jobbet.

Måste kännas rättssäkert för alla kvinnor som går för att anmäla våld i nära relationer när polismännen som jobbar själva kan vara dömda för att ha misshandlat sina fruar.

Tryggt med poliser som har egna erfarenheter.

Av den här tråden och tråden som länkades har jag lärt mig att det är en provokation om en kvinna är otrogen och även om hon spelar hög musik.

Polismännen som misshandlar sina fruar över otroheten och musiken och annat provocerande får behålla jobbet.

Måste kännas rättssäkert för alla kvinnor som går för att anmäla våld i nära relationer när polismännen som jobbar själva kan vara dömda för att ha misshandlat sina fruar.

Tryggt med poliser som har egna erfarenheter.
Jag tror att man bör lära sig att våld aldrig är acceptabelt oavsett om det riktas mot en man eller kvinna

Den här tråden ger ju i alla fall lite hopp. För sju år sen skrev jag en tråd efter att jag blivit misshandlad av poliser, en satt på mig och den andra sparkade på mig. Jag fick många svar i stil med "du kan ha varit psykotisk/påtänd/våldsam" osv. Eftersom det var just poliser som var gärningsmän så måste ju jag ha gjort något för att förtjäna detta :banghead:. (Nä, jag har aldrig varit psykotisk, påtänd eller våldsam.)

Jag tror att man bör lära sig att våld aldrig är acceptabelt oavsett om det riktas mot en man eller kvinna
Det kunde jag sedan innan så det jag lärt mig som är nytt är att polismän kommer lindrigt undan med kvinnomisshandel för att de blivit provocerade av saker som att frun varit otrogen eller att frun spelat hög musik.

Var tänkt som en tankeställare till några i tråden som rasar mot denna domen men som jag tidigare sett haft helt andra åsikter om när våld går att ursäkta/är berättiga när rollerna varit ombytta (nu menar jag inte bara från nypa i rumpan-tråden). Alltså våld från kvinnor mot män.

Fast de som har skrivit i tråden här var inte de som uttryckte de åsikter som du citerade i tråden. Jag tycker att du är ute på mycket hal is här.

För att följa logiken måste du väl rimligen ha rätt att skjuta ner fanskapet? Och hyllas som hjälte.

Jag sager bara Trayvon Martin.

OT, har sutit som som namndeman, och dar sitter manga pensionarer som har en en unken kvinnosyn, jurister och lekman. Och unga jurister vill inte riskera att domen andras i hogre instans. De saknar helt civilkurage och mod att andra praxis. Samma sak med hovratten, och HD tar nastan aldrig upp fall som kan andra praxis.

Var tänkt som en tankeställare till några i tråden som rasar mot denna domen men som jag tidigare sett haft helt andra åsikter om när våld går att ursäkta/är berättiga när rollerna varit ombytta (nu menar jag inte bara från nypa i rumpan-tråden). Alltså våld från kvinnor mot män.

Gränsen för ringa misshandel och misshandel av normalgraden mellan slag med öppen hand och slag med knytnäve eller att slaget ger fysiska skador. I fallet med kvinnan som slog mannen med öppen hand så uppgraderades något som normalt skulle setts som ringa misshandel till misshandel av normalgraden. Här har man tagit hänsyn till mannens påstående att han mådde illa medan man ogillat kvinnans påstående att han nöp henne i rumpan. I fallet med polismannen som slår sin fru så slog han med knuten näve och det gav blåmärken, hon fick dessutom väja för fler slag och ta sig från platsen för att undkomma fler slag. Här är det normala att slag med knuten näve som ger blåmärken ska dömas som misshandel av normalgraden.

Med andra ord kvinnan som slog med öppen hand dömdes till ett hårdare straff än vad som är praxis medan polismannen dömdes till ett lindrigare straff än praxis. Hade kvinnan som gav örfilen dömts för ringa misshandel och polismanen för misshandel av normalgraden så hade jag inte sagt så mycket mer om det.

Jämför man med fallet med polisen som misshandlat sin fru som selade hög musik så blir det ännu mer orimligt.Att en örfil ska ge samma straff som polisen som misshandlade sin fru så kollegierna inte kände igen henne och knäckte hennes käkben är helt orimligt. Här tar man hänsyn till provokationen att hon inte vill sänka musiken. Han sänker, hon höjer ännu mer, han drar ut sladden och hon sätter i sladden igen. Här tar man inte alls hänsyn till att kvinnan blir provocerad av att hennes man försöker bestämma om hon får lyssna på musik eller inte. Polismannen provocerar ju kvinnan.

Gränsen för ringa misshandel och misshandel av normalgraden mellan slag med öppen hand och slag med knytnäve eller att slaget ger fysiska skador. I fallet med kvinnan som slog mannen med öppen hand så uppgraderades något som normalt skulle setts som ringa misshandel till misshandel av normalgraden. Här har man tagit hänsyn till mannens påstående att han mådde illa medan man ogillat kvinnans påstående att han nöp henne i rumpan. I fallet med polismannen som slår sin fru så slog han med knuten näve och det gav blåmärken, hon fick dessutom väja för fler slag och ta sig från platsen för att undkomma fler slag. Här är det normala att slag med knuten näve som ger blåmärken ska dömas som misshandel av normalgraden.

Med andra ord kvinnan som slog med öppen hand dömdes till ett hårdare straff än vad som är praxis medan polismannen dömdes till ett lindrigare straff än praxis. Hade kvinnan som gav örfilen dömts för ringa misshandel och polismanen för misshandel av normalgraden så hade jag inte sagt så mycket mer om det.

Jämför man med fallet med polisen som misshandlat sin fru som selade hög musik så blir det ännu mer orimligt.Att en örfil ska ge samma straff som polisen som misshandlade sin fru så kollegierna inte kände igen henne och knäckte hennes käkben är helt orimligt. Här tar man hänsyn till provokationen att hon inte vill sänka musiken. Han sänker, hon höjer ännu mer, han drar ut sladden och hon sätter i sladden igen. Här tar man inte alls hänsyn till att kvinnan blir provocerad av att hennes man försöker bestämma om hon får lyssna på musik eller inte. Polismannen provocerar ju kvinnan.

En kommentar om det här med provokation. I lagmotiven till 29:3 BrB kan läsas: "Enligt första punkten ska beaktas om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende. Ordet uppenbart har ersatt ordet grovt. Bedömningen av om en sådan provokation förelegat ska ske utifrån vad som typiskt sett utgör ett klart kränkande beteende i ett sådant sammanhang som det varit fråga om i det enskilda fallet. Det ska alltså vid en objektiv bedömning av omständigheterna framstå som förståeligt att den tilltalade agerat som han eller hon gjort. Av betydelse är därvid t.ex. de inblandades bakgrund och relation till varandra."

Läste också lite i den straffrättsliga doktrinen och där talar man bland annat om att provokation kan anses förmildrande om den den tilltalade kan anses ha haft en "... moraliskt godtagbar anledning att kraftigt reagera...".

Utan att göra någon djupare analys av lagmotiv, doktrin eller för den delen praxis så känns det här som upplagt för problem.

(Jag börjar också se ett möjligt ämne för mitt examensarbete. :D )

Att tingsrätten skriver att händelsen "måste anses ha föregåtts av provokation" innebär ju inte att de förstår eller anser att det han gjort är vare sig rätt eller acceptabelt. Dömd blev han ju om än lindrigare än gemene lekman tycker vore rimligt.

Jag ser ingenstans i domen att det står att tingsrätten förstår hans reaktion

Är heller inte så säker på att det enbart är otroheten som bedöms vara provocerande, det kan nog vara så att de tar i beaktande vad hon själv uppgett i förhör:
hon skrev:
slaget som träffade hennes högra överarm var en
avvärjningsmanöver från "han" då "hon" hade tagit tag i hans tröja

Och det känns väl troligare att det är det, snarare än hennes otrohet som gjort att det blev dömt som ringa misshandel istf av normalgraden.

Personligen så anser jag att våld aldrig någonsin är okej, om det inte gäller att freda sig från våldtäkt eller om fara för liv föreligger och jag hade gärna sett hårdare straff för våldsbrott än de som finns idag!

Här tar man hänsyn till provokationen att hon inte vill sänka musiken. Han sänker, hon höjer ännu mer, han drar ut sladden och hon sätter i sladden igen.
Vänta va? Vad är detta för rättsfall? Det är ju fullkomligt jävla vansinnigt? Jag vill inte sänka musiken så han får knäcka käken på mig?

Att tingsrätten skriver att händelsen "måste anses ha föregåtts av provokation" innebär ju inte att de förstår eller anser att det han gjort är vare sig rätt eller acceptabelt. Dömd blev han ju om än lindrigare än gemene lekman tycker vore rimligt.

Jag ser ingenstans i domen att det står att tingsrätten förstår hans reaktion

Är heller inte så säker på att det enbart är otroheten som bedöms vara provocerande, det kan nog vara så att de tar i beaktande vad hon själv uppgett i förhör:

Och det känns väl troligare att det är det, snarare än hennes otrohet som gjort att det blev dömt som ringa misshandel istf av normalgraden.

Personligen så anser jag att våld aldrig någonsin är okej, om det inte gäller att freda sig från våldtäkt eller om fara för liv föreligger och jag hade gärna sett hårdare straff för våldsbrott än de som finns idag!

Här sätter du fingret på ett annat problem med domen; den är uselt skriven (på flera sätt). Det är möjligt att det var det som hände runt telefonsamtalet som utgjorde den förmildrade provokationen, men det framgår inte direkt med tydlighet huruvida det är så det förhåller sig. Syftet med att domstolarna skriver domskäl är ju att det tydligt ska framgå hur de resonerat sig fram till ett visst utfall.

Här sätter du fingret på ett annat problem med domen; den är uselt skriven (på flera sätt). Det är möjligt att det var det som hände runt telefonsamtalet som utgjorde den förmildrade provokationen, men det framgår inte direkt med tydlighet huruvida det är så det förhåller sig. Syftet med att domstolarna skriver domskäl är ju att det tydligt ska framgå hur de resonerat sig fram till ett visst utfall.

Helt rätt, domen är inte speciellt tydligt formulerad i sin helhet nånstans men den är läsbar och det går ju (enligt min uppfattning), om man läser den objektivt att förstå att det ligger lite mer bakom vad som anses vara förmildrande omständighet än just otroheten.

Hur kommer det sig egentligen att man tar hänsyn till utifall någon kommer att förlora jobbet? Borde inte det vara en smäll man får ta utöver det straff man får precis som andra med liknande brott?

Det har att göra med att man i svensk straffrätt tar hänsyn till billighetsskäl, dvs omständigheter som är relaterade till den tilltalade och inte till gärningen som sådan. Personen som begått brottet ska behandlas som en individ, något sorts rättvisehänsyn.

Man kan bokstavligt talat skriva en avhandling om billighetsskälens vara eller icke vara, vilket Jack Ågren gjort och han förklarar det hela rätt bra i följande klipp (spola till 27:00 om du inte vill se hela, det är dock en bra föreläsning!).

http://www.ur.se/Produkter/185319-U...-Stockholm-2013-Billighetsskal-och-straffratt

Liknande trådar

Samhälle Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 569
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar