Polis får behålla jobb efter misshandel pga otrohet.

Detta är alltså en man som fått reda på att hans fru varit otrogen och tycker att han därför får straffa henne genom att slå henne och att det inte gör något att barnen ser på. Han lastar sin fru för sina känslor och reaktion, istället för att bete sig som en normalvettig vuxen och hantera sina känslor på egen hand. Han tycker att han har rätt att straffa henne.

Detta är illa nog. Men det här är en man som har som sitt jobb att upprätthålla lag och ordning. Om han inte klarar av en pressad situation i sitt privatliv måste man ju fråga sig hur han hanterar det i sitt arbete?

Jag tror inte att sånt här har så mycket med lämplighetstester att göra. Jag tror mer det beror på synen på kvinnomisshandel. Det anses inte så "viktigt", eller rättare sagt, det anses gå att förklara. Som i det här fallet, man förstår att han blev provocerad eftersom han fått veta att hon varit otrogen, och eftersom hon tog älskarens parti genom att uppmana honom lägga på luren. Man förstår mannen.
Att en människa blir våldsam vid provokation gäller väl i fler situationer än vid otrohet?
En polis som tar till våld om någon provocerar borde inte vara lämplig i det yrket. Oavsett vad provokationen gäller.

Nej, det har jag inte på något vis antytt heller. Jag svarade bara på Lampans fråga...

Min åsikt i själva frågan är hur som att det är sjukt att snubben får ett lindrigare straff för att hon ska ha provocerat honom, oavsett om han är polis eller ej.
Sen tycker jag att det faktum att han är just polis borde ses som allt annat än förmildrande, snarare skulle det ses som allvarligare.

Nejdå, jag argumenterade inte mot dig, bara hakade på.

Jag tänker också att det borde ses som allvarligare att han är polis. En av få yrkesgrupper som är utbildade i våld - och därmed också utbildade i när de inte ska ta till våld.

Att en människa blir våldsam vid provokation gäller väl i fler situationer än vid otrohet?
En polis som tar till våld om någon provocerar borde inte vara lämplig i det yrket. Oavsett vad provokationen gäller.
Jag förtydligar mig: Som i det här fallet, tingsrätten förstår att han blev provocerad eftersom han fått veta att hon varit otrogen, och eftersom hon tog älskarens parti genom att uppmana honom lägga på luren. Tingsrätten förstår mannen.

Tingsrätten förstår mannen. Självklart gör inte jag det.

Helt sjukt, men läser man på Flashback är det flertalet som stöder domen. Flashback är väl å andra sidan inte direkt känt för sunda värderingar heller. Lite lösryckta citat:

"Hoppas mannen slänger ut ludret och ser till att få ensam vårdnad om barnen. En sådan kvinna är inte lämplig att uppfostra barn."

"Men bara så där så tycker jag själva att en otrohet kan tjäna som ett incitament för ett par örfilar."

"Sensmoralen är väl att man ska ge fan i att vara otrogen, annars kan man få rättmätigt spö? Jag tycker det är en sund bedömning av rätten."

"Vissa kvinnor behöver korrigeras fysiskt så jag ser inget konstigt i hans agerande. Hon har varit otrogen, bedrivit hor istället för att vara en trogen och lojal hustru som står vid sin hårt arbetandes mans sida. Hon har brustit i att vara en god moder, en förebild för sina barn genom att sära på sina ben för en främmande man och på så vis riskera att rasera en kärnfamilj. Han borde ha friats med tanke på det äktenskapsbrott horan gjort sig skyldig till."

"Moralisk rätt att straffa behöver nödvändigtvis inte stå i paritet med juridisk rätt, därför gjorde den aktuella polismannen helt rätt i att misshandla sin svekfulla hora till fru, som i mina ögon helt och hållet brustit i sin familjära roll både som förebild och ansvarstagande förälder..."

Och så vidare i alla oändlighet.
Med all respekt, men jag tycker det är helt ointressant att citera skit från flashback här.

Jo, det görs massor av tester. Men det slinker igenom en och annan (eller flera), som inte borde fått chansen.

Det finns också tydliga tecken på att man EFTER att ha blivit polis blir skolad i yrket med en människosyn som inte är lämplig för yrket. Dvs det finns en anda inom kåren som inte drar åt rätt håll.

Så jag tror inte alls på hypotesen att om vi bara stoppar rätt personer vid antagningen så försvinner problemet.

Jag tror inte att sånt här har så mycket med lämplighetstester att göra. Jag tror mer det beror på synen på kvinnomisshandel. Det anses inte så "viktigt", eller rättare sagt, det anses gå att förklara. Som i det här fallet, man förstår att han blev provocerad eftersom han fått veta att hon varit otrogen, och eftersom hon tog älskarens parti genom att uppmana honom lägga på luren. Man förstår mannen.
Jag förtydligar mig: Som i det här fallet, tingsrätten förstår att han blev provocerad eftersom han fått veta att hon varit otrogen, och eftersom hon tog älskarens parti genom att uppmana honom lägga på luren. Tingsrätten förstår mannen.

Tingsrätten förstår mannen. Självklart gör inte jag det.

Jo, jag fattar att du inte förstår mannen

Förtydliga vad jag menar...
Om lämplighetstest görs innan polisutbildning, borde det ju framkomma om personen reagerar våldsamt på provokation oavsett vad som provocera
Dvs ett lämlighetstest borde även sålla bort hustrumisshandlare.

Det finns också tydliga tecken på att man EFTER att ha blivit polis blir skolad i yrket med en människosyn som inte är lämplig för yrket. Dvs det finns en anda inom kåren som inte drar åt rätt håll.

Så jag tror inte alls på hypotesen att om vi bara stoppar rätt personer vid antagningen så försvinner problemet.
Om vi stoppar våldsamma människor vid antagningen, så börjar kanske andan dra åt rätt håll?
Stränga domar för poliser som är våldsamma i yrket och hemma borde rensa upp.
En sån här dom tar många steg bakåt och skrämmer mig.

Jo, jag fattar att du inte förstår mannen

Förtydliga vad jag menar...
Om lämplighetstest görs innan polisutbildning, borde det ju framkomma om personen reagerar våldsamt på provokation oavsett vad som provocera
Dvs ett lämlighetstest borde även sålla bort hustrumisshandlare.
hur ska det testet utformas?

generellt är väl män som misshandlar sin familj väldigt välartade offentligt och säljer in sig som Den Perfekte Mannen. Att hitta ett test som ser igenom sådant vore fantastiskt och användbart i ca alla sammanhang, men hur?

Stränga domar för poliser som är våldsamma i yrket och hemma borde rensa upp.

Man kan inte döma till en strängare påföljd bara för att den tilltalade har ett visst yrke.

Dock tycker jag, sådär spontant, att poliser som döms för brott mot person, även om det "bara" är ringa misshandel, ska bli av med jobben med dunder och brak. Det är dock inte en fråga för rättsväsendet utanför arbetsgivaren.

Man kan inte döma till en strängare påföljd bara för att den tilltalade har ett visst yrke.

Dock tycker jag, sådär spontant, att poliser som döms för brott mot person, även om det "bara" är ringa misshandel, ska bli av med jobben med dunder och brak. Det är dock inte en fråga för rättsväsendet utanför arbetsgivaren.
Visst kan man döma hårt mot poliser som reagerar med våld i sitt yrke.
Som du säger även att poliser borde bli av med jobbet om denne har varit våldsam privat.

En fråga. Har poliser inte alltid skyldighet att ingripa även på fritiden. Om det finns möjlighet?
I så fall är en polis alltid polis. Även då den är "privat"
(OBS detta är en fråga inget påstående)

hur ska det testet utformas?

generellt är väl män som misshandlar sin familj väldigt välartade offentligt och säljer in sig som Den Perfekte Mannen. Att hitta ett test som ser igenom sådant vore fantastiskt och användbart i ca alla sammanhang, men hur?
Jag vet inte hur psykologitesten är utformade.
Dom borde vara nästintill vattentäta, annars finns ingen mening att ha dom.
En polis som är våldsam i hemmet borde upptäckas i testet.
En människa är ofta inte två olika personligheter, reagerar man på ett sätt hemma borde man reagera på samma sätt vid provokation även på jobbet?
Eller är jag helt ute och cyklar..

En människa är ofta inte två olika personligheter, reagerar man på ett sätt hemma borde man reagera på samma sätt vid provokation även på jobbet?

Tror du psykologi är magi? Några "vattentäta tester" kommer aldrig att finnas, för någonting. Inte heller är personliga egenskaper statiska.
Så ja, du är ute och cyklar.

Det är heller inte samma psykologiska faktorer som driver våld inom personliga relationer och mellan "främlingar".

Då är man inne och tafsar på grundläggande rättsliga och demokratiska principer och det är något jag gärna ser görs med extrem restriktivitet.

Tillägg: t.ex. principen om allas likhet inför lagen, en grundbult i alla demokratiska samhällen.
Tycker du den principen gäller i detta fallet, där kvinnan bli misshandla, barnen upplever en mardröm och mannen får böter?
Vilket demokratiskt samhälle....?

Hade det funnits sådana tester hade det varit enkelt, men det gör det ju inte. Män som utövar våld mot kvinnor är ofta väldigt bra på att dölja detta i andra sammanhang. Jag träffar ofta dessa män i jobbet och slås gång på gång av hur män som (troligtvis) slår väldigt ofta framstår som otroligt välartade i möten, för att inte tala om att det inte alls går att se på dem att de är våldsamma.

Liknande trådar

Samhälle Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 569
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar