Polarband- Funkar de?

A

Anna_H

Vad händer med polarband vid ösregn? Kortsluts det då?

Behöver akut hjälp med denna frågan

Tack

Anna

Sv: Polarband- Funkar de?

Varför skulle de kortslutas?? De kortsluts väl bara om de jordar, eller har jag fel?

Men polarbanden jordar med sig själva.
De har många trådar varav en är "jorden". Det är menat att användas på vintern när marken inte jordar lika bra.

Det kan väl hända strömmen går igenom av sig själv om det verkligen är jätteblött, men inte kortsluts det för det! Det blir ungefär samma reaktion som om exempelvis en häst hade gått på stängslet eller om man haft vanligt stängsel på sommaren och gräset ligger på.
Det drar en faslig massa ström i onödan men det är inget som går sönder.
Eventuellt kan strömstyrkan bli svagare för en stund eftersom strömmen går ur, det byggs liksom inte upp samma spänning. Men det regnar väl inte så mycket jämt?

'Det kan väl hända strömmen går igenom av sig själv om det verkligen är jätteblött, men inte kortsluts det för det!'
-det är en form av kortslutning när det jordas även ett grässtrå kortsluter aggregatet om man ska vara petig. :)

Men enda nackdelen enligt dina erfarenheter är då att de drar lite extra ström då när de är jätteblöta, då låter det ju som att det är en sjysst ide att satsa på dem.

tack för svaret!

/Anna H

Liknande trådar

Utrustning Behöver byta ut våra polarband i delar av vinterhagen, vi kommer byta ut runt hela allt eftersom. Vi har nu polarband från granngården...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 444
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar