Sv: PNH Tjatter...
Jag har en Felix GPJ 8X med C säte för att mina lång ben ska få plats..
När man köper en ny Balance sadel för första gången köper man ett paket med sadel och baspaddar, samt vojlock/schabrak i delvis fårskinn . Detta för att sadlarna är mer eller mindre gjorda för att paddas, så då vill dom att man ska ha Balance paddarna med i sadelköpet. Detta kostade 1500 Engelska Pund när jag köpte min sadel iaf, plus frakt från England. Men jag vet inte om detta har ändrats? Det är Frank Baines som tillverkar dom så det är jätte fina kvalitetssadlar. De säljs via en Sadel konsult, kolla på hemsidan... efter Bergsten-svensktalande
!
Sen finns dom på Ebay begagnade lite till och från...
Jag har som sagt inte själv ridit i någon Fluidity sadel men jag tror att dom är lite mer gjorda för Balance point eller liknande... Men det går mycket bra i Balance sadlarna med tycker jag iaf, för dom är bra i sätet och inte för tvingande och placerande för ryttaren. Allround sadlarna (GPJ och GPD) är nog mest snarlika Fluidityn som vad jag förstått är en GPD.
Har man en väldigt bred häst som jag har och kanske din häst med så bör man välja en Balance sadel med panelstoppade bossor istället för ullstoppade. För det ger extra plats åt den breda hästen, oavsett vilken av dessa så är dom mycket mjuka och väl stötdämpande ändå. Fluidity sadeln har ullstoppning så av den anledningen vet jag inte om den skulle räcka till i vidd till min häst (även Super wide modellen) men min häst är EXTREMT bred och rund och platt....
Men har man en mer vanligt bred häst tror jag nog att det går bra med Fluidityn.
Jag använder Balance paddarna ibland och ibland Airpadden, kan ibland tycka att jag kommer lite närmare min häst med Balance paddarna men sadeln ligger stadigare med Airpadden så det är lite beroende på vad jag tänkt göra..
Man vill ju det bästa för sina fyrbenta små vänner
.
GPD= General Purpose Dressage (stavning?)
GPJ= General Purpose Jumping (stavning?)