PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
oj glömde att säga äntligen "paketet" från staterna hade kommet före veckan och i det som inte ska stanna kvar så var det hackamors, grimmor och en svart Country briddle compl. med bett, slobber straps och tygglar. :angel::angel:

Sv: PNH Tjatter...

Är det någon här som fått september dvd´n? Nu börjar jag få lite abstinens efter den :confused:

Nej jag har inte fått min än:grin: Jag hoppas den kommer denna veckan annars...I'll open a whole new can of "whoop ass" :devil:....det eller en email.:angel:

Jag har också funderat över var de är.
Detta svar fick jag av Parelli Team, UK den 23:e

"The september dvds are just starting to arrive and you should recieve your copy. If you have not by the end of this month then please let us know and we will send you a replacement."

Så jag hoppas den ligge i min bervlåda när jag kommer hem idag! :bump:

Hä rhar du en som r intresserad av hackå lite annat beroende på pris just nu är jag lusfattig undra atde beror på att jag nu ÄGER en egen PP padd=??= :bump::bump::banana::banana:

Nåja *harkel jag behöver hjälp insperation ä rvarmare väder för lederna men de sista är ju svårt att rå på i SVerige då :p

Men CS snart snälla du behöööövs! Å längatr te John ses där!

Delvis KL

Trevligt för er som har sadlar som passar era hästar, det är mer än vad jag har :grin:. Beställde en handgjord sadel från Tyskland för ett år sedan - som fortfarande inte har dykt upp pga av lång väntetid hos tillverkaren. Det är en lite farbror som sitter och tillverkar dessa sadlar och då för hand så det tar ju lite tid. Men jag håller på att bli galen, jag vill ju ha en sadel. Det som tråkigt är att de sa från början att det skulle ta 1-3 månader, men detta skjuts upp hela tiden.

Vilka rättigheter har man som konsument? När kan man kräva tillbaka sina pengar??? Är lite inne på att köpa mig ngt annat, helt enkelt för att jag inte orkar vänta längre nu.

Titta lite på Fluidity sadeln, ngn som testat den? Hur funkar det med dessa sadlar, vilken form är det på bommen, för visst är väl alla samma vad gäller det (nu menar jag inte vidden)? Är det meningen att dessa sadlar ska funka på alla typer av ryggar bara man shimmar rätt, eller?

Vad kul att du också tyckte det var skillnad så min häst, så det inte bara är jag som inte bara är jag som inbillar mig för att jag vill att det ska bli bättre med ryggen och allt.
Kul att du ska ta bilder på din häst med innan du börjar! Det är nog bra att låta dom hoppa mer också, det har jag börjat med min häst med, till och med när jag rider i galopp (men små bomhögar bara) inte illa för en tidigare dressyr tant som jag! Min plan är att jag ska göra mer cavaletti nu och fortsätta med det i vinter när det är svårare att vara i backarna.

Savvy har sålt sadeln :confused: provade aldrig med Airpadden utan påstog att den var för takformad för hennes häst, och det kan hända att den var det eftersom hennes häst är totalt platt, kanske hon skulle ha haft den bredare Parelli sadeln om den är annorlunda kanske jag vet inte, men jag tyckte iaf hela tiden att hon skulle ha provat med en Air pad!!!!!! innan hon sålde den. Men hon gör som hon vill :angel:

Ja usch utan sadel är inget roligt "been there dun that" flera ggr!

Jag har bara sett en Fluidity sadel men eftersom jag tror det är lite samma som Balance sadlarna så ja, man har en sadelform men i olika bomvidder (Fluiditysadeln finns i 2 vidder) som man använder och shimmar upp, eftersom man vill ju att hästen ska ha en stark rygg och ryggformen både på bredden och inte svankig, överbyggd, roterade skulderblad osv, så gäller det att sadeln är i den form som man vill uppnå, eftersom det ger hästen möjlighet att utvecklas och bli bättre genom att den rör sig med sadeln med ett bättre rörelsemönster och hållning. Tills man har uppnått detta shimmar man upp så mycket som behövs. Detta gör att sadeln passar hästen även när den står stilla och har mycket svankig rygg tex men att sen när den rör sig så blir det bättre den hittar en bättre balans och sätter under sig osv, hästens ryggprofil kan då ofta bli både bredare och rakare och det tillåter dom här sadlarna eftersom dom är byggda att passa hästar som rör sig på rätt sätt och inte efter hur hästen ser ut när den står stilla på ett plant underlag.

En sadel som ligger precis på hästen när den står stilla i en sämre hållning ger inte möjlighet för hästen att röra sig och utvecklas eftersom bommen motverkar detta (eller med bomlösa att det blir för statiskt för en svag rygg tex) men med shimmar som är mjuka och bär upp sadeln så det inte blir i fel vinkel (down hill tex) eller om hästen är muskelfattig på ett speciellt ställe och i kombination med luften som fördelar där det behövs och som motverkar statiskt tryck.

Detta är mina erfarenheter och mina funderingar, efter åååååår av sadelproblem och massa exprimenterande. Dvs att det är mina slutsatser, så det är kanske inte hundraprocentigt vetenskapligt bevisat :D utan en sadelfanatiker :d som laborerar för att hästens hälsa ska förbättras när den rids och inte brytas ner, då är utrustningen en del i den utvecklingen.
Sorry att det blev långt men de flesta vet nog att jag är idiotiskt galen i det här ämnet och att jag bara skriver.....:o

Antar, genom att tolka ditt inlägg, att du är positivt inställd till dessa sadlar då;).

Intressant att höra åsikter från en som inte är partisk, som återförsäljare är i de flesta fall - eller det kanske du är :p

Och ja, du är inte den ända som har sadelproblem, jag tror aldrig att jag kommer hitta en sadel som jag är 100% nöjd med.

Är sugen på att prova en Fluidity, men det är mkt pengar om det skulle vara så att man inte trivs med den. Att man inte har ngn att provrida gör ju det hela aningen svårare.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag är positiv till dessa sadlar!

Om jag är partisk? Jag är ingen sadelförsäljare men jag har själv en Balance sadel :D så jag är partisk, men eftersom jag har haft ett 15 - tal sadlar till min häst, köpt och sålt och köpt och sålt osv, i prisklasser från ca 7000-23000 kr måttbeställda och specialdbeställda med sadel utprovare flera ggr, MEN jag blev ändå inte nöjd :devil:. Jag vill därför påstå att jag provat om än inte allt men mycket iaf på daglig basis eftersom jag haft och ridit i sadlarna ett tag tills jag insett att det fungerar inte :eek:!!!!! Det har varit allt från dressyr-, hopp-, allround-, western- och bomlösa sadlar.

Men med min Balance sadel som jag nu har haft i snart 3 år vilket är rekord!!!!! så länge har inte någon sadel passat på min häst någonsin. Dom tidigare sadlarna har bara klämt på olika ställen så ett tag har det gått sen har han fått ont, därav anledningen till att hans rygg har varit så svankig. Han är en känslig häst även om han är stor och kanske inte ser sån ut..? Han är även vääääldigt bred och platt. Sen har han lång rygg vilket inte underlättar, så nedbrytningen med alla dessa missanpassande sadlar under åren har brytit ner honom och det har tagit lång tid att bygga upp honom till en häst med starkare rygg :) Men Balance sadeln har tillåtit den här uppbyggnaden och bara ligger bättre och bättre! Men vi har en bra bit kvar till en stark rygg, men möjligheten finns :love: med den här sadeln.
Så jag gillar dessa sadlar dom har gjort underverk för min häst. Men även för min kompis häst som hade kraftiga sadeltvångs "symtom" innan hon köpte sin Balance sadel och därefter inte en enda gång! Jag tror att Fluidity sadeln är ganska lik Balance sadeln men att sätet är uppbyggt på ett sätt som ska främja Fluidityn hos ryttaren.

Det är många som säger att en Balance sadel är väldigt lik en Fluidity sadel. Jag har är en western girl, born and raised, men dessa sadlar ser så :d:love: smaskens ut. Jag också ville prova en. Filosofen (som försvann efter hon var på kurs i USA:cool:) köpt en och sa den var helt otrolig. Hon också är en som har provat många.

Jag är på runt min 16:e sadel till Red och är nu äntligen nöjd! Ingen mer ska köpa för ett tag.

nu ska jag ut och verkar lite hovar. :bump:

Marks, jag ska kolla upp dessa storlekar, det ska vara en med men jag vill jämföra mot mina för säkerhets skuld jag PM:a dig senare.

Det kostar att utbilda sig.

Det var mycket billigare med sadlar och ting när vi var dum och visst inte bättre...eller hur?:rofl:

Men nu när man vet man kan inte låta bli att vill har det bästa åt våra kompisar.=$$$$$$

Vart får ni pengarna ifrån? Säger hon som haft 36 sadlar tillsitt kallblod :o:eek:
Tänk om jag lagt alla de pengarna på en sådan sadel ni pratar om,men den fann sinte i min värld då. Jag har idag en wetsern sadel som är okie men de blir aldrig mer än okie å så får man padda upp då han är överbygd stora bogblad. Är så glad över padden nu! näst asteg är ju en sadel skulel vilja se sadlarna ni pratar om.
Och CS kan inte du ta med sadel när du kommer *leeeer*

Hej där!

Sitter å tittar på balance sadlarna...Vilken av dom har du? Jag tittar på Matrixen...Jag har en väldans vid o platt dam jag med som har tagit mycket stryk av alla dessa sadlar jag provat. Såg att dom hade ett paddsystem, har du det oxå? Är det skillnad på sätena menar du? Mellan fluidityn o balance sadeln?

Kan starkt rekommendera IR Terapi. Stackars Majsa(ont i HELA kroppen..), MEN nu ska ho bli bra :D Och jag måste ha en bra riktig sadel sen....
Den terapeuten jag hade ute var oxå inne i Parellisvängen, det var skitkul å prata med henne. ;)

Mycket sugen på en balance...Vad kostar dom? Det står inte nånstans...?

Jag har en Felix GPJ 8X med C säte för att mina lång ben ska få plats..:D När man köper en ny Balance sadel för första gången köper man ett paket med sadel och baspaddar, samt vojlock/schabrak i delvis fårskinn . Detta för att sadlarna är mer eller mindre gjorda för att paddas, så då vill dom att man ska ha Balance paddarna med i sadelköpet. Detta kostade 1500 Engelska Pund när jag köpte min sadel iaf, plus frakt från England. Men jag vet inte om detta har ändrats? Det är Frank Baines som tillverkar dom så det är jätte fina kvalitetssadlar. De säljs via en Sadel konsult, kolla på hemsidan... efter Bergsten-svensktalande :D !
Sen finns dom på Ebay begagnade lite till och från...

Jag har som sagt inte själv ridit i någon Fluidity sadel men jag tror att dom är lite mer gjorda för Balance point eller liknande... Men det går mycket bra i Balance sadlarna med tycker jag iaf, för dom är bra i sätet och inte för tvingande och placerande för ryttaren. Allround sadlarna (GPJ och GPD) är nog mest snarlika Fluidityn som vad jag förstått är en GPD.

Har man en väldigt bred häst som jag har och kanske din häst med så bör man välja en Balance sadel med panelstoppade bossor istället för ullstoppade. För det ger extra plats åt den breda hästen, oavsett vilken av dessa så är dom mycket mjuka och väl stötdämpande ändå. Fluidity sadeln har ullstoppning så av den anledningen vet jag inte om den skulle räcka till i vidd till min häst (även Super wide modellen) men min häst är EXTREMT bred och rund och platt....:laugh: Men har man en mer vanligt bred häst tror jag nog att det går bra med Fluidityn.

Jag använder Balance paddarna ibland och ibland Airpadden, kan ibland tycka att jag kommer lite närmare min häst med Balance paddarna men sadeln ligger stadigare med Airpadden så det är lite beroende på vad jag tänkt göra..

Man vill ju det bästa för sina fyrbenta små vänner :love:.

GPD= General Purpose Dressage (stavning?)

GPJ= General Purpose Jumping (stavning?)

Hej alla glada!!!:D Ja dessa sadlar... Måste verkligen ta tag i sadel frågan nu när att det e så nära att jag sitter upp! Men e fortfarande "skraj"
Men vad jag förstår kan man köpa en "vanlig " sadel bara man har paden, ialla fall tills man har fått tag i en Fluidity? Man behöver visst vara en level 2 eller 3 innan man klarar av att rida i en sådan? Då e nog kanske balance sadlarna mer byggda för ryttaren (vanligt stöd för oss klumpedunsar) Eller?
ALYSSA Hur går det med ett eventuella hästköpet?? E Sååå nyfiken!:angel:

Nej du behöver var inte L2 eller L3 att klara av sadeln du bara behöver en röv att sätten i den så är allt klart!:angel: Visst kan du ta vilken sadel som helst och använda paden med men vissa sadlar bar går inte. men om man ska använda paden det är bättre att den är för vid istället för smal.

Jag skvalar för Alyssa. Det gick inte att köpa den fastantika häst hon hade sina ögon på, ägaren ska behålla den.:mad::cry: Den skulle vara perfekt för henne.

Hur går det för er hemma? har ni kommet längre? Nu när du vet att han lasta så kan ni planera en play day här kanske?

Nu ska jag ut och verkar häst nr. 2....

Javisst, låter jättekul!! Men inte älgjaktsveckan bara...:angel: Om inte annat kanske en tacokväll och snacka häst bara oss parelli brudar emellan hade varit fränt!
Men det står i Savvy club att du behöver en vanlig sadel om du e på låg nivå, taskig balans mm..
Men i och för sig så med min röjv sitter man hin så stadigt med.. så Fluidity here i come!:D
Stackars Alyssa, men ödet kanske vill annat, en annan mycket bättre häst som bara står och väntar på henne i en box av guldhalm..:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 653
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar